۱- محاسبه RPN: مقدارRPN از رابطه زیر حاصل میشود:
احتمال کشف یا شناسایی * احتمال وقوع * شدت = RPN
( از ۱ الی ۱۰ ) ( از ۱ الی ۱۰) ( از ۱ الی ۱۰۰۰ )
-SMEA : یک ابزار مدیریتی دربخش تولیدبرای پیش بینی و مدیریت فرصت های است به منظور تخمین میزان فرصت ها استفاده شده است در واقع این تکنیک فرصت های خارجی را به صورت سیستماتیک کمیمیکند (ملکی و همکاران ۱۳۸۹ ص ۱۱۸( که بااستفاده از فرمول زیر محاسبه میگردد (Koo etal 2007)
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
ظرفیت و شناسایی * احتمال وقوع * میزان جذابیت = OPN
( از ۱ الی ۱۰ ) ( از ۱ الی ۱۰ ) ( از ۱ الی ۱۰۰۰ )
-کارت امتیازی متوازن: کارتی است که در آن استراتژی به یک مجموعه ی یکپارچه از شاخص های مالی و غیر مالی ارتباط داده میشود در رویکرد کارت امتیازی متوازن، سازمان به چهار وجه مختلف : وجه مالی، وجه مشتری، وجه فرایند های داخلی کسب وکار، وجه رشد و یادگیری تقسیم میشوند. (کاپلان، نوروتون ۱۳۸۳ ص ۱۸ )
-وجه مالی : شاخص های مالی، یکی از اجزا مهم روش ارزیابی متوازن اند این شاخصهای به ما میگویند چگونه اجرای استراتژ ی سازمان که جزئیات آن در شاخصهای انتخابی در سایر منظرها آمده است به نتایج مطلوب و مورد نظرمان در ارقام نهایی مالی منجرخواهدشد. ( والمحمدی ۱۳۸۹ ص ۷۵ ) در این تحقیق وجه مالی شرکت ریسندگی خاور براساس مولفه های وجود بودجه بندی صحیح و اصولی در شرکت که موجب تقویب کنترل های داخلی و درنتیجه تخصیص بهینه منبع مالی شرکت شود وجود مدیریت استراتژیک مالی به منظورسیاست گذاری برای سرمایه گذاری ها جدید و نیز ارائه به موقع و سریع گزارشهای و تحلیل مورد نیاز مدیران، وضعیت منابع مالی شرکت اندازه گیری میشود. (koo etal 2011 p 79)
-وجه مشتری : براساس این دیدگان مدیران باید بیانیه عمومیرسالت خود در خصوص مشتری را به شاخصهای ویژه ای ترجمه کنندکه واقعاً مربوط به مشتریان است. برای مثال شاخص میزان رضایت مشتریان و یا تعداد شکایات مطرح شده از سوی مشتریان( والمحمدی ۱۳۸۹ ص ۷۶ ) در این تحقیق وجه مشتری شرکت ریسندگی خاور براساس مولفه های ( طرحی مشتری پسند محصولات کیفیت خدمات پس از فروش محصولات، موقعیت جغرافیایی مناسب ودسترسی سریع به بازار، درک نیاز مشتریان، مقبولیت بالای شرکت در میان مشتریان، خوشنامیو اعتبار شرکت بواسطه محصولات متنوع و با کیفیت، ماندگاری محصولات، ذهنیت خوب مشریان نسبت به محصولات، ماندگاری محصولات، صداقت نسبت به مشتریان، پاسخگویی به سلایق مختلف مشتریان ) اندازه گیری میشود ( koo etal 2011 p7)
-وجه فرایند های داخلی کسب و کار : براساس این دیدگاه سازمانها باید مشخص کنندکه در خصوص چه فرایندها و شایستگی های سرآمد هستند تابه ارزش آفرینی برای مشتریان و پیروی سهامداران خود ادامه دهند و شاخصهای هر یک از آنان برای اندازه گیری به نحوی تعیین شود که براساس آن مدیریت قادر باشد به آسانی قضاوت کند که بین فرایندهای داخلی و شایستگی ها و میزان و اهمیت عملیاتی که کارکنان برای تامین اهداف کل سازمان صورت میدهند ارتباط وجود دارد(والمحمدی۱۳۸۹ ص۷۶) در این تحقیق وجه فرایندهای داخلی کسب وکارشرکت ریسندگی خاور براساس مولفه های وضعیت کارایی واحد درون سازمانی شرکت، قیمتگذاری مناسب محصولات، کیفیت محصولات، توانایی توزیع خوب محصولات، خط مشی مشخص و معین شرکت، تعهد شرکت به توسعه محصولاتش، برخورداری شرکت از تکنولوژی، ایمنی محصولات تولیدی، بسته بندی مناسب، تنوع محصولات اندازه گیری میشود (kooetal 2011 p79)
-وجه رشد و یادگیری: براساس این دیدگاه و با توجه به رقابت شدید موجود در محیط کسب و کار، سازمانها علاوه بر اعمال بهبود مستمر در خصوص محصولات و فرایندهای حال حاضرخود، باید توانایی معرفی فرایند های با قابلیت گسترده را داشته باشند این دیدگاه همچنین به اهمیت تغییرت بنیانی در سازمانهای اشاره میکند (والمحمدی ۱۳۸۹) در این تحقیق وجه رشد و یادگیری شرکت ریسندگی خاور براساس مولفه ها یا اعتقاد مدیریت ارشد به ایجادتغییر و افزایش بهره وری نیروی انسانی وتعهد شرکت برای بهبود مستمر، رضایت کارکنان از شرکت، وجود نیروی کار کافی در شرکت وجود نظام پیشنهادات در سطح شرکت، این شرکت تجهیز نیروی کار اندازه گیری میشود ( koo etal2011)
فصل دوم
ادبیات و پشینه تحقیق
۲-۱ مقدمه
صنعت ریسندگی نخ به عنوان یکی از صنایع متنوع و اشتغال زا میتواند با برنامه ریزی های دقیق، گام موثری در راه توسعه صادرات و افزایش درآمد ارزی و در نتیجه شکوفایی اقتصاد ملی بر دارد (علیزاده ۱۳۸۲) از اینرو برنامه ریزان تلاش دارند تا با شناسایی مزیت ها و محدودیت ها و به کمک علم مدیریت استراتژیک، موجبات توفیق هر چه بیشتر صنایع تولیدات داخلی و از جمله انواع نخ را فراهم آورند (۱۳۹۱WWW. Vusuonaria. ir ) برنامه ریزی استراتژیک مشتمل بر هدف های کلان سازمان و انتخاب گزینه ها و روش های مناسب برتحقیق آنها و تخصیص منابع لازم برای دستیابی به اهداف مذکور میباشد (Iraland Hitt. 2003) تا بدین ترتیب سازمان فعالیتهایش را برای برآوردن نیازهای درحال تغییر محیط تطبیق دهد (سید جوادین و تاب ۱۳۸۸)یکی از فعالیتهای مربوط به تنظیم استراتژی، تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده و از محیط بیرونی و فعالیتهای درونی بنگاه است
. برای این منظور میتوان ضمن بهرهگیری از تکنیک swot و قرار دادن هر یک از نقاط قوت و ضعف داخلی شرکت در مقابل فرصت ها و تهدید های بیرونی، فعالیت های تدوین استراتژیک بنگاه را به پیش برد. (litu etal 2011) که دراین پژوهش بهتدوین استراتژی با مدل swot برای شرکت ریسندگی خاورخواهیم پرداخت. لذا در این فصل ضمن بیان تعاریف استراتژی به بررسی مفاهیم مرتبط با آن و معرفی انواع مدلهای استراتژی، خصوصاً مدل swot خواهیم پرداخت. همچنین به تشریح دو مدل FMEA و SMEA میپردازیم. سپس در انتها موارد استفاده شده تحقیق خود را با استناد به مقالات ارائه شده در این فصل بیان میکنیم.
۲-۲ برنامه ریزی استراتژی
در ذیل به تعاریفی از استراتژی میپردازیم:
*استراتژی به عنوان وسیله ای جهت تعیین اهداف لازم برای انجام دادن اهداف تعریف میشود به عبارتی ساده تر، استراتژی وسیله ای برای رسیدن به اهداف مهم و بلند مدت شرکت است. اهداف معنی دار باید ویژه، قابل اندازه گیری، دست یافتنی، نتیجه محور و زمان محور باشند[۱۱] (Chaharbaghi & Feurer. 1997)
* برنامه ریزی استراتژیک فرایند تعیین اهداف سازمان و اتخاذ تصمیم درباره طرحهای جامع عملیاتی و اجرایی برای تحقق آن اهداف است ( انصاری و همکاران ۱۳۸۸)
* یک رویکرد مناسبجهت فرموله کردن استراتژی باید برای به کارگیری، ساده، مرتبط، موثر، کارآمد، سیستماتیک، دموکراتیک، در گیر با قسمت های مربوطه، انعطاف پذیر، به سادگی قابل فهم، جامع و مختصرباشد.
(koo etal2011)
* برنامه ریزی استراتژیک توسط"انجمن برنا مه ریزی استراتژیک” بدین شرح تعریف شده است فرایند تعیین، تنظیم و توسعه سیستماتیک مقصد، دورنما، ماموریت، اهداف دور برد، استراتژی، سیاست های اصلی و مهمترین هدفهای کوتاه مدت در یک سازمان را برنامه ریزی استراتژیک مینامند (شلالوند، ۱۳۷۱)
* برنامه ریزی استراتژیک مجموعه ای از تئوری ها و چهارچوب هایی است که به همراه ابزارها و تکنیکهای تکمیلی برای کمک به مدیران برای تفکر، برنامه ریزی و اقدام استراتژیک طراحی شده اند (Litu etal2011)
* رویکردها و تکنیک های بسیاری را میتوان برای تحلیل محیط های درونی و برونی سازمان و موارد استراتژیک و در نتیجه تدوین استراتژی ها به کار برد. که از جمله تکنیک های تدوین استراتژی، ماتریس گروه مشاوره بوستون (BCG)[12]، ماتریس[۱۳]GE، مدل پورتر [۱۴]، ۷S مک کینزی[۱۵]، SWOT، QFD [۱۶] و کارت امتیاز متوازن میباشد. ( Kim and mauborgne 2005)
۲-۳ مدل های برنامه ریزی استراتژیک
که در ذیل به تشریح هریک از مدل های برنامه ریزی استراتژیک میپردازیم.
۲-۳-۱ ماتریس گروه مشاوران بوستون
ابتدایی ترین و ساده ترین شکل از سبد تولیدات، ارائه سهم، رشد گروه مشاوران بوستون BGG است. (خاتمی۱۳۸۷) این مدل توسط گروه مشاوران بوستون و براساس منطق چرخه عمر بوجود میآید. در این مدل براساس مقادیر رشد بازار و سهم نسبی بازار شکل زیر تنظیم شده و جایگاه صنعت را با توجه به دو عنصر فوق الذکر مشخص میکنند که در شکل ۲-۳-۱ مشخص است. اگر شرکت در خانه ستاره باشد. گفته میشود که شرکت در بهترین موقعیت ممکن قرار دارد. اگر در موقعیت علامت سوال باشد گفته میشود که آیا سرمایه گذاری در شرکت به صلاحدید است یا خیر؟ اگر در موقعیت گاوه شیرده است یعنی شرکت به مقدار زیاد تولید میکند و نیاز به سرمایه گذاری دارد. اگر در موقعیت سگ باشد باید هرچه زودتر شرکت از این موقعیت بد خارج شود. (گودرزی۱۳۸۸)
سهم نسبی در بازار
شکل ۲-۱ ماتریس گروه مشاوران بوستون منبع گودرزی ۱۳۸۸
۲-۳-۲ ماتریس GE
این مدل توسط شرکت جنرال الکتریک مطرح شد، در این مدل در محور افقی جذابیت صنعت که میتواند شامل متغییرهای زیادی باشد و در محورهای عمومینیز توانایی کسب، که در آن هم میتواند متغیرهای زیادی را در برگیرد درج میشود ساختار مدل در شکل ۲-۳-۲ نشان داده شده است. براساس این متغییر ها و وضعیت و موقعیت شرکت را تحلیل و در جدول مشخص مینماییم متناسب با موقعیت استراتژی مناسب انتخاب میشود. شکل ۲-۲ شبکه نه خانه ای برنامه ریزی GE را نشان میدهد.
جذابیت صنعت ( محصول/ بازار )
کم | متوسط | زیاد | قوت |
قوی های |