“
به همین دلیل رسول اکرم(ص) فرمودند: «ظهر المؤمن حمی الله الا من حد»، «مومن مورد حمایت خداوند است و کسی حق تعرض به او را ندارد، مگر آنگاه که مستحق مجازات گردد.» بنابرین اسلام تدابیری ویژه را چون ارائه جهان بینی توحیدی، تعلیم و تربیت، امر به معروف و نهی از منکر، انذار و تبشیر، را با توجه به مقام والای انسانی برای پیشگیری از جرم اندیشیده و سعی نموده بشر را به وظایف فردی و اجتماعی خود آشنا ساخته و از ارتکاب اعمال خلاف باز دارد، لذا در مواردی که این تدابیر مؤثر نباشد، مجازات دنیوی (حدود و تعزیرات) را وضع نموده است.[۲۷]
گفتار چهارم: لایحه قانون مجازات اسلامی
انقلاب مشروطیت نخستین جرقه های قانون نویسی و ایجاد دستگاه تقنین را به وجود آورد. درست در همین راستا بود که قانون اساسی مورخ ۱۴ ذیقعده ۱۳۲۴ و متمم آن در ۲۹ شعبان ۱۳۲۵ به موقع اجرا گذاره شد؛[۲۸] و طی سالهای بعد از مشروطیت قوانین کلان و اثر گذاری چه در امور حقوقی[۲۹] و چه در امور کیفری به تصویب رسید؛ به طوری که بی اغراق می توان ادعا نمود اهم قوانین نظام حقوقی ما، بین سالهای ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰ ه.ش به تصویب رسید.
با توجه به اینکه هدف این نوشتار بررسی و مطالعه سیر تقنین قوانین کیفری ماهوی ای است که طی این سالها به جرم انگاری و مجازات ناقضان قانون پرداخته است، به همین جهت از بحث پیرامون تاریخچه تصویب سایر قوانین اجتناب نموده ایم و به طور اخص به قوانین مجازات پرداخته ایم.
سال ۱۳۰۴ه.ش اولین قانون مدون کیفری با عنوان “قانون مجازات عمومی” به تصویب رسید که در سال ۱۳۵۲ با تأثیر از مکتب دفاع اجتماعی نوین اصلاحات گسترده ای در آن صورت گرفت.[۳۰]
در قانون فوق مجازات ها از جهت شدت و ضعف به جنایت، جنحه و خلاف تقسیم شده بودند و بر همین مبنا نیز برای آن ها کیفر تعیین می گردید. در فصل هشتم حدود مسئولیت جزائی و در فصل دهم عفو و اعاده حیثیت پذیرفته شده بود.
پس از انقلاب اسلامی در راستای تشکیل حکومت مذهبی، قوانین عرفی سابق که چندان منطبق با موازین شرعی نبودند با تغییرات گسترده ای همراه شدند و از این رو قانون مجازات عمومی هم از این قاعده مستثنی نبود. به همین جهت قانون حدود، قصاص و دیات و قانون راجع به مجازات اسلامی در سال ۱۳۶۱ به صورت آزمایشی و به مدت ۵ سال از تصویب کمیسیون امور قضائی مجلس شورای اسلامی گذشت. نخستین قانون تعزیرات نیز در سال ۱۳۶۲ برای مدت ۵ سال به تصویب کمیسیون امور قضائی مجلس شورای اسلامی رسید و در نهایت در سال ۱۳۷۵ به عنوان یک قانون دائمی از مواد ۴۹۸ تا ۷۲۹ تحت عنوان کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات های بازدارنده، به قانون مجازات اسلامی اضافه گردید.[۳۱]
سال ۱۳۷۰ مصادف بود با تصویب قانون مجازات اسلامی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام که باز هم همان روال قانون گذاری دهه شصت را تکرار نمود و به صورت آزمایشی و به مدت ۵ سال به اجرا گذارده شد.( ماده ۴۹۷ قانون مجازات اسلامی ) طی سالهای بعد با تصویب ماده واحده های گوناگون به مدت این ۵ سال افزوده شد.[۳۲]
تا اینکه در سال ۱۳۸۶ لایحه قانون مجازات اسلامی از سوی قوه قضائیه تهیه و به دولت فرستاده شد که پس از تصویب آن در دولت، آذر ماه ۱۳۸۶ لایحه به مجلس فرستاده شد و مجلس نیز بهار ۱۳۹۰ برای تأیید به شورای نگهبان ارسال نمود که پس از کش و قوس های بسیار بین مجلس و شورای نگهبان در نهایت در جلسه ۲۸ دی ۱۳۹۰ مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت و هم اکنون برای لازم الاجرا شدن در انتظار ابلاغ رئیس جمهور است. لازم به ذکر است که مدت اجرای این قانون نیز هم چون قوانین مشابه سابق بر خود آزمایشی و به مدت ۵ سال خواهد بود.
لازم به یادآوری است که در سال ۱۳۸۸ قانون جرایم رایانه ای با ۵۶ ماده و ۲۵ تبصره به عنوان یک قانون دائمی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. بر اساس ماده ۵۵ قانون مذکور شماره مواد ۱ تا ۵۴ قانون مجازات جرایم رایانه ای به عنوان مواد ۷۲۹ تا ۷۸۲ قانون مجازات اسلامی و با عنوان فصل “جرایم رایانه ای” منظور، و شماره ماده ۷۲۹ قانون مجازات اسلامی به شماره ۷۸۳ اصلاح گردید.
طبق آخرین نسخه ای که از لایحه قانون مجازات اسلامی در سایت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی قرار دارد[۳۳]، این قانون مشتمل است بر چهار کتاب کلیات، حدود، قصاص و دیات که در ۷۳۷ ماده انشاء شده و در ماده ۷۳۶ [۳۴]نیز به نسخ صریح برخی از قوانین پرداخته است.
در کلیات لایحه قانون جدید تغییرات، اصلاحیه ها و نهادهای تازه تأسیس عمده ای به وجود آمده که به برخی از آن ها اشاره می شود.
الف- حذف عنوان مجازات های بازدارنده؛ که طبق ماده ۱۴، مجازات های مقرر برای اشخاص حقیقی چهار قسم است: ۱- حد ۲- قصاص ۳- دیه ۴- تعزیر.
ب- درجه بندی هشتگانه مجازات های تعزیری برای اشخاص حقیقی. (ماده ۱۹)
پ- اختصاص مبحثی مجزا برای مجازات اشخاص حقوقی؛ (ماده ۲۰) که در نوع خود گامی مثبت و رو به جلو محسوب می شود گرچه سابق بر این قانونگذار با تصویب قانون جرایم رایانه ای به نوعی بر پذیرش مجازات اشخاص حقوقی صحه گذارده بود.
ت- تأسیس نهاد تعویق صدور حکم به شکل ساده و مراقبتی. (ماده ۳۹)[۳۵]
ث- اختصاص فصل هفتم به نهاد تازه تأسیس نظام نیمه آزادی. (ماده۵۵)[۳۶]
ج- پذیرش مجازات های جایگزین حبس در فصل نهم. (ماده ۶۳)
چ- در فصل دهم به صورت مجزا مجازات و اقدامات تأمینی و تربیتی قابل اعمال بر اطفال و نوجوانان بیان گردیده و ملاک سن ۹ تا ۱۵ سال شمسی بدون توجه به جنسیت در نظر گرفته شده است. (ماده ۸۷)
ح- اختصاص فصل یازدهم به سقوط مجازات ها با شش مبحث؛ و با عناوین عفو، نسخ قانون، گذشت شاکی، مرور زمان، توبه مجرم و اعمال قاعده درأ.
خ- در فصل پنجم ادله اثبات کیفری احصا گردیده که طبق ماده ۱۵۹ عبارت است از: اقرار، شهادت، قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی و علم قاضی.
د- در کتاب حدود، قصاص و دیات نیز تغییرات و اضافاتی صورت گرفته است؛ از جمله در ماده ۲۲۳ کتاب حدود جماع با میت ذکر گردیده است و در ماده ۲۹۱ موارد جنایت عمدی احصا شده؛ که طبق بند ۴ آن” هرگاه مرتکب قصد ایراد جنایت داشته باشد، بدون آنکه فرد یا جمع معینی مقصود وی باشد، و در عمل نیز جنایت مقصود واقع شود. مانند اینکه در اماکن عمومی بمب گذاری کند.”
ه- یکی از مباحث جدید در لایحه جرم انگاری ارتداد و ساحری و جادوگری است. ارتداد سابقه جرم انگاری در قانون مجازات ندارد و قضات با توجه به منابع معتبر در موارد ایجاد شده حکم قضیه را صادر کردهاند، بدون اینکه از کم و کیف رسیدگی ها اطلاعی داده شود. در قانون جدید ارتداد جرم انگاری شده، که متاسفانه اشکالی که وجود دارد این است که مرتد کیست و گنجاندن این جرم در این متن، بحرانی ایجاد خواهد کرد. بزهکاری و جرم انگاری باید منطبق بر واقعیت های جامعه باشد و باید در خصوص جرائم مختلف این بررسی صورت گیرد که آیا در جامعه در حال افزایش هستند یا کاهش و این در حالی است که سحر، امروز دیگر معنای گذشته را ندارد و از جمله جرائم نادر است که نیاز به جرم انگاری آن نیست.[۳۷] مواد مربوط به ارتداد و عجیب تر از آن برای سحر و جادو را در زیر جهت ملاحظه عینا ذکر می نماییم: “مبحث پنجم – ارتداد ، بدعتگذاری وسحر
ماده ۱-۲۲۵ : مسلمانی که به طور صریح اظهار واعلان کند از دین اسلام خارج شده و کفر را اختیار نموده مرتد است.
“