۱۶۴/۰
توزیع نرمال است
همچنانکه در جدول ۴-۵ مشخص است، سطح معنی داری محاسبه شده برای هر یک از متغیرها شامل؛ اطمینان، سهولت استفاده، کیفیت اطلاعاتی، زمان واکنش، فرایند، کیفیت وب سایت، و پاسخگویی بزرگتر از ۰۵/۰ است که نشان می دهد نرمال بودن توزیع این متغیرها رد نشده است. همچنین مجموع شاخص های اندازه گیری شده دارای سطح معنی داری بزرگتر از ۰۵/۰ است. در نتیجه همۀ متغیرهای مورد بررسی از توزیع نرمال برخوردار هستند. در این آزمون، فرضیه صفر بیانگر «نرمال بودن توزیع» و فرضیه مخالف «نرمال نبودن توزیع» است. تصمیم گیری در مورد رد یا پذیرش آزمون با توجه به سطح معنی داری محاسبه شده انجام می گیرد. سطح معنی داری محاسبه شده بزرگتر از ۰۵/۰ باشد، فرضیۀ صفر رد نشده و نتیجه گیری می شود که توزیع نرمال است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۴-۶ بخش سوم؛ آمار استنباطی
در این بخش با توجه به نرمال بودن توزیع داده ها، به منظور آزمون هر یک از فرضیه ها، نظر جامعه آماری را از طریق آزمون همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار می دهیم.
۴-۶-۱ آزمون فرضیه ها
حال که نرمال بودن توزیع برای تمامی متغیرهای مورد بررسی تأیید شد، بنابراین از روش های پارامتریک جهت تجزیه و تحلیل آماری فرضیه های تحقیق استفاده می شود. با توجه به فرضیه های مطرح شده در تحقیق جهت بررسی رابطه بین متغیرها از ضریب همبستگی استفاده می گردد، که با توجه به نرمال بودن توزیع متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون برای این امر استفاده می شود. به همین دلیل در ادامه به محاسبه ضریب پیرسون در بین متغیرهای تحقیق پرداخته می شود.
۴-۶-۱-۱ آزمون همبستگی پیرسون
برای آزمون فرضیه های بخش دوم، ابتدا آزمون همبستگی انجام شده و سپس در مورد فرضیه های تحقیق قضاوت می شود.
۴-۶-۱-۱-۱ آزمون فرضیه اصلی تحقیق
بین فروش الکترونیکی محصولات بیمه ای و رضایتمندی بیمه گذاران بیمه ایران رابطه وجود دارد.
:H0 بین فروش الکترونیکی محصولات بیمه ای و رضایتمندی بیمه گذاران بیمه ایران رابطه وجود ندارد.
:H1 بین فروش الکترونیکی محصولات بیمه ای و رضایتمندی بیمه گذاران بیمه ایران رابطه وجود دارد.
این فرضیه به صورت زیر در قالب فرضیۀ آماری تعریف می شود:
که در آن بیانگر ضریب همبستگی بین دو متغیر مورد بررسی می باشد.
H0: 0
H1: 0
جدول ۴-۶: نتایج آزمون فرضیۀ اصلی
آزمون همبستگی پیرسون
عامل
شاخص آماری همبستگی پیرسون
عدد معنی داری
تعداد
نتیجه آزمون
فرضیه اصلی
۶۵۸/۰+
۰۰۰/۰
۲۲۶
وجود ارتباط معناداری
متغیر وابسته: رضایت بیمه گذاران
تحلیل توصیفی:
با توجه به آنکه مقدار احتمال (عدد معنی داری)، بین متغیر فروش الکترونیکی محصولات بیمه ای و رضایتمندی بیمه گذاران، کوچکتر از ۵% می باشد، پس بین فروش الکترونیکی محصولات بیمه ای و رضایتمندی بیمه گذاران از نظر آماری رابطه معنی داری وجود دارد. اینکه نوع رابطه بین این دو متغیر مستقیم یا عکس می باشد، بستگی به مثبت یا منفی بودن ضریب همبستگی دارد که به دلیل مثبت بودن آن می توان نتیجه گرفت که با اطمینان بالای ۹۵% فرض H1 مورد تأیید قرار گرفته و رابطۀ مستقیمی بین مؤلفه فروش الکترونیکی محصولات بیمه ای و رضایتمندی بیمه گذاران شرکت بیمه ایران وجود دارد. و این یعنی اینکه احتمالاً با افزایش فروش الکترونیکی محصولات بیمه ای، میزان رضایتمندی بیمه گذاران شرکت بیمه ایران نیز افزایش می یابد. بنابراین بین فروش الکترونیکی محصولات بیمه ای بر رضایتمندی بیمه گذاران بیمه ایران رابطۀ مستقیم و مثبتی وجود دارد.
۴-۶-۱-۱-۲ آزمون فرضیه اول تحقیق
بین اطمینان و رضایتمندی بیمه گذاران بیمه ایران رابطه وجود دارد.
:H0 بین اطمینان و رضایتمندی بیمه گذاران بیمه ایران رابطه وجود ندارد.
:H1 بین اطمینان و رضایتمندی بیمه گذاران بیمه ایران رابطه وجود دارد.
این فرضیه به صورت زیر در قالب فرضیۀ آماری تعریف می شود:
که در آن بیانگر ضریب همبستگی بین دو متغیر اطمینان و رضایتمندی بیمه گذاران می باشد. چنانچه فرض صفر رد شود، فرضیه تحقیق تأیید می شود.
H0: 0
H1: 0