قابل تعمیم نبودن اطلاعات بدست آمده به جامعه های دیگر
۳-۵ پیشنهادات حاصل از بررسی نتایج پژوهش
با توجه به نتایج بدست آمده از تحقیق می توان بر اساس ابعاد مختلف مدیریت دانش و رابطه آن با مدیریت کیفیت جامع پیشنهادات زیر را برای بهبود عملکرد کارکنان و بالا بردن عملکرد سازمان ارائه داد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
نتایج تحقیق حاصل از آن بود که میان شناسایی و کسب دانش ، تولید و اشتراک دانش و نگهداری و بکارگیری دانش بعنوان ابعاد مدیریت دانش و آموزش، یادگیری و مشارکت کارکنان بعنوان متغیر وابسته و یکی از ابعاد مدیریت کیفیت جامع تحقیق رابطه قوی نسبت به سایر مفروضات وجود دارد. بنابراین با توجه به اینکه تمامی ابعاد مدیریت دانش با آموزش، یادگیری و مشارکت کارکنان رابطه نسبتا قوی داشته که نشان دهنده اهمیت و ارزش بالای فعالیت های مدیریت دانش بر ارتقای سطح آموزش، یادگیری و مشارکت کارکنان است. پیشنهاد می شود مدیران شرکت های بیمه بیش از پیش از ابزارهای مدیریت دانش بهره برده و بدین ترتیب زمینه لازم را به منظور آموزش، یادگیری و مشارکت کارکنان فراهم نمایند. همچنین مدیران شرکتهای بیمه باید در نظر داشته باشند که نگهداری و بکارگیری دانش میتواند بهبود مستمر سازمان را نیز در بلند مدت تضمین نماید.
با توجه به موارد فوق:
-
- با توجه به تایید شدن وجود رابطه میان کلیه ابعاد مدیریت دانش و بهبود مستمر، پیشنهاد می شود شرکتهای بیمه با فراهم نمودن امنیت شغلی کارکنان خود انگیزه تسهیم و اشتراک دانش در شرکت را ارتقا دهند.
-
- با توجه به تایید شدن وجود رابطه میان کلیه ابعاد مدیریت دانش و تعهد سازمانی، پیشنهاد می شود شرکتهای بیمه با فراهم نمودن مشوق های مالی و شغلی مناسب، در کارکنان خود انگیزه لازم به منظور کسب دانش جدید را ایجاد نمایند تا علاوه بر دستیابی به دانش جدید، کارکنانی با تعهد سازمانی بالا داشته باشند.
-
- با توجه به تایید شدن وجود رابطه میان کلیه ابعاد مدیریت دانش و آموزش کارکنان، پیشنهاد می شود پیشنهادات و نوآوری کارکنان در زمینه ایجاد، اشتراک و یا بکارگیری دانش جدید مورد توجه سازمان قرار گرفته و از ایده های نو حمایت شود.
-
- با توجه به تایید شدن وجود رابطه میان کلیه ابعاد مدیریت دانش و آموزش کارکنان، پیشنهاد می شود شرکتهای بیمه بصورت مستمر اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی بنمایند، بگونه ای که در این کارگاه ها کارکنان با تجربه به تسهیم و اشتراک دانش خود بپردازند.
-
- با توجه به تایید شدن اکثر فرضیات تحقیق، پیشنهاد می شود شرکتهای بیمه توجه ویژه ای به ابزارهای مدیریت دانش داشته باشند. در این زمینه الزام استفاده از ابزارهای مدیریت دانش توسط کارکنان میتواند بهترین راه حل پیشنهادی باشد.
۴-۵ پیشنهاد به محققان و سایر پژوهشگران
-
- پیشنهاد می شود موضوع تحقیق در سایر شرکت های بیمه نیز انجام شده و نتایج به صورت مقایسه ای ارائه گردد.
-
- پیشنهاد می شود تحقیق حاضر برای سایر افراد با پست های دیگر از قبیل معاونین و روسای شرکت ها انجام گردد.
-
- پیشنهاد می شود رابطه مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع در شرکتهای خصوصی و دولتی انجام و نتایج آن مقایسه شود.
-
- پیشنهاد می شود برای شناسایی و درک بهتر شاخص های مدیریت دانش موثر در مدیریت کیفیت، متغیرهای دیگر نیز مورد بررسی قرار گیرند.
-
- پیشنهاد می شود برای بررسی ارتباط بین شاخص های مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع در سازمان ها و اولویت بندی آنها از روش های تصمیم گیری و رتبه بندی همانند AHP، ELECTRE، ،TOPSIS استفاده شود.
فهرست منابع:
منابع فارسی:
ابطحی، سید حسین و صلواتی، عادل. (۱۳۸۷). مدیریت دانش. تهران: انتشارات پیوند نو. چاپ اول.
اصغر پور محمد جواد(۱۳۸۵). تصمیم گیری های چند معیاره،چاپ چهارم،تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
افزاره، عباس. (۱۳۸۴). مدیریت دانش(مفاهیم، مدل ها، اندازه گیری و پیاده سازی). انتشارات دانشگاه صنعتی کبیر.
آکائو، یومی و هوشین، کانری. (۱۳۷۷). مدیریت کیفیت جامع. ( ترجمه داوود محب علی و محمد صابری). چاپ دوم. مرکز آموزش مدیریت دولتی.
الوانی، سید مهدی. (۱۳۸۹). کتاب چکیده مقالات سومین کنفرانس مدیریت دانش. تهران.
الوانی،سید مهدی. (۱۳۸۲). یادگیری الگویی. فصلنامه توسعه و مدیریت. شماره ۱۶.
باران دوست، رامبد و رحمانی، شادی. (۱۳۸۲). بررسی رابطه تطبیقی مدیریت کیفیت جامع و سازمان یادگیرنده. ماهنامه تدبیر. سال سیزدهم. شماره ۱۳۴.
پاریزی ایرانژاد،(۱۳۷۸)،روش های تحقیق در مدیریت،موسسه تحقیقات و اموزش مدیریت، نشر تهران.
تولایی، روح الله و امینی، امین.( ۱۳۸۷). بررسی نقش الگوی مدیریت TQM پیشرفته در تغییر و تحول راهبردی سازمان ها. دو ماهانه توسعه انسانی پلیس. سال ۵. شماره۲۱.
حاجی شریف، محمود. (۱۳۷۴). مدیریت کیفیت فراگیر. مرکز آموزشی مجتمع صنایع آبیک.
حاجی شریف، محمود. (۱۳۷۶). سیستم مدیریت کیفیت جامع. نشر رامین.
حاجی شریف، محمود.(۱۳۸۷). طراحی سیستم TQM : سیستم جامع اجرایی TQM – iso 9000. چاپ دوم. مرکز آموزش مجتمع صنعتی سیمان آبیک.
حسن زاده، محمد. (۱۳۸۷). مدیریت دانش در سازمان، اﻧﺘﺸﺎرات ﭼﺎﭘﺎر.
داونپورت، توماس و پروساک، لارنس. (۱۹۹۸). مدیریت دانش. (ترجمه حسین رحمان سرشت،۱۳۷۹). تهران: نشر ساپکو. چاپ اول.
رادینگ، آلن. (۲۰۰۲). مدیریت دانش. (ترجمه محمد حسین لطیفی،۱۳۸۶). تهران: انتشارات سمت. چاپ دوم.
ریاحی، بهروز. (۱۳۸۱). TQM در بخش عمومی(دولت). چاپ اول، تهران: نشر مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
زنگویی نژاد، ابوذر و نوراللهی، نیما. (۱۳۹۰). ارزش آفرینی در شرکت های بیمه برمبنای مدیریت دانش. ماهنامه تازه های جهان بیمه. شماره ۱۵۵.
زنگویی نژاد، ابوذر و نوراللهی، نیما(۱۳۹۰)، ارزش آفرینی در شرکت های بیمه بر مبنای مدیریت دانش،ماهنامه تازه
های جهان بیمه، شماره ۱۵۵.
سیف اللهی، ناصر و داوری، محمدرضا. (۱۳۸۸). مدیریت دانش در سازمان ها. جلد اول. تهران: انتشارات آراد کتاب. چاپ اول.
طالقانی،غلام رضا، انواری، علی و افتخاری،لیلا (۱۳۹۱)،رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در یک شرکت بیمه، پژوهشنامه بیمه( صنعت بیمه سابق) ، سال ۲۷، شماره۱
طرح تحول در صنعت بیمه ۱۳۸۶ -۱۳۹۰.
عالم تبریز، اکبر و محمد رحیمی، علیرضا. (۱۳۸۷). مدیریت دانش و برنامه ریزی منابع سازمان. تهران: انتشارات صفار. چاپ اول.
علامه، محسن و زارع،محسن (۱۳۸۷)، بررسی رابطه بین مدیریت دانش، نوآوری و عملکرد سازمانی، مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی.
قلیچ لی، بهروز. (۱۳۸۸). مدیریت دانش، فرایند خلق، تسهیم و کاربرد سرمایه فکری در کسب و کارها. تهران: انتشارات سمت . چاپ اول.
گنجی، محمد باقر. (۱۳۸۴). مدیریت کیفیت جامع در صنعت بیمه ایران بر مبنای مدل سروکوال. فصلنامه صنعت بیمه. سال بیستم. شماره ۴.
گیلانی نیا، شهرام و موسویان، جواد. (۱۳۸۹). تاثیر سطوح مختلف ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد شرکت های بیمه در ایران. فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی، سال پنجم، شماره ۱۲.
مشبکی، اصغر و زارعی، عظیم. (۱۳۸۲). مدیریت دانش با محوریت نوآوری. فصلنامه مدیریت و توسعه. شماره ۱۶.
مؤمنی، منصور(۱۳۸۵). مباحث نوین تحقیق در عملیات، چاپ اول، تهران، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
میرزایی، حبیب و صفری ، امیر(۱۳۹۰)، مقدمه ای بر رتبه بندی شرکت های بیمه ایرانی،تازه های جهان بیمه ، شماره ۱۳۶ و ۱۳۷.
نوری، ایرج و چارستاد، پروانه (۱۳۸۸)، بررسی ارتباط عوامل مدیریت کیفیت و انتقال دانش، مجله مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال چهارم ، شماره ۸.