گروه دوم نمره( E-D),(E-A) بالا است و نمره(..),(I,-A) پایین است ونمره ( N-P)(M-A)پایین است .
گروه سوم نمره( E-D),(E-A)( پایین است نمره( O-D),(I-A) بالا است و نمره (N-P),(M-A)بالااست .
گروه چهارم نمره ( E-D),(N-P),(I-A)قوی است نمره(I,-A) (..) پایین است و نمره(M-A).. …بالااست .
گروه پنجم نمره E-A) )پایین است نمره ),(I-A)خیلی بالا است و نمره( N-P)(M- A) خیلی بالا است .
انگارها[۱۴۶] صورتهای تازه ای هستند که به ارقام تابلو نیمرخها داده می شود ، انگارها ، تسلط عوامل « یا نحو پاسخ دادن » را در گزارشنامه آزمایش شونده ، خلاصه می کند ، عواملی که تسلط دارند هم از لحاظ « جهت » و هم ازلحاظ مقوله ای که در آن قرا ردارند متمایز می نماید .
الف ) انگاره یک : نحوه تسلط جهت پاسخ ها است بدون در نظر گرفتن مقوله آن بدین ترتیب که نمرات( M-A),(I-A),(E-A) را برحسب فراوانی تصاعدی ردیف می کند و رابطه مبنی آنها را با علامت ( کوچکتر ) (بزرگتر) و یا (مساوی =) مشخص می کند . ( مخصوص بزرگسالان و نوجوانان )
ب ) انگاره کلی کلاسیک : برای تعین این انگاره سه تا یازده عاملی را که زمینه ساز پاسخ ها هستند با توجه به نمره خا م آنها و با توجه به اینکه بیشترین نمره را آورده باشند انتخاب می کنیم و رابطه نسبی آنها را با علائم یاد شده مشخص می نمایم ، بدین ترتیب پاسخ ها را که بیشتر از همه بروز می کند ، متمایز می نمایم ( کرامر ۱۹۷۰) ( مخصوص کودکان و نوجوانان و بزرگسالان)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ج) انگاره من برتر : برای تعین این انگاره عاملهای(E),(I) را با سایر عوامل نمره گذاری مقایسه کرده برای اینکه نحوه پاسخهای آزمایش شونده را در موقعیتهای که در برابر امتناع « من برتر » قرا ر می گیرد ، نشان می دهد و پاسخهای بدست آمده به ما این امکان را می دهد که درجه مسئولیت پذیری آزمایش شونده را سنجیده این کار را در مقایسه با پاسخهای که در آن اعتراض و انتقاد را می پذیرد و یا آن را متوجه دیگران می کند ، انجام می دهیم . ( روزنزوایگ ۱۹۶۳)
گرایشها :[۱۴۷] گرایش نشان می دهد که عکس العملهای آزمایش شونده چگونه از یک جهت به جهت دیگر به طور معنی دار تغییر می کند .و تغییراتی از این نوع مهم است زیرا رویه آزمایش شونده را در برابر عکس العملهای خود نشان می دهد .
-هر چه تعداد گرایشها کمتر باشد سازگاری آزمایش شونده بیشتر است وجود گرایشها با توقف خصومت و افزایش احساسهای گناهکاری همراه است وظهور گرایشها نوعی بی ثباتی در پاسخ ها را ایجاد می کند که در نتیجه یکی از نشانه های اساسی « گذشت در برابر ناکامی » است . و افرادی که دارای گرایش هستند در « بروز پرخاشگری دچار تعارض می شوند . » یعنی :
-افزایش احسا س گناهکاری بر اثر افزایش عاملهای (I-A)
کاهش آشکار پرخاشگری بر اثر کاهش نمرات عاملها ی(E-A)
افزایش امتناعها و توقفها بر اثر افزایش (M-A)
( اگر بپذیریم که افزایش تعداد گرایشها نشان نا آرامی و بی قرار است این نکته خود با کاهش «دفاع از خود » کاهش « سازگاری با معیارهای اجتماعی » کاهش پاسخهای « من برتر » و افزایش پاسخها « بدون تنبیه و سرزنش » همراه است ).« پیشو ۱۹۶۵»
لازم به ذکر است که آزمون روزنزوایگ برای شناخت رفتارهای بیمار گونه نیز مورد استفاده قرار می گیرد . « گذشت دربرابر ناکامی [۱۴۸]» مهارت فرد در به تاخیر انداختن خواسته ها و لذت های آنی است . و در معنای وسیعتر ، معرف انطباق با واقعیت ، سازگاری روانی – زیستی و بالاخره تکامل رشد فرد است . اگر در آزمایش شونده ای عکس العملهای نامتناسبی در دفاع ازخود نشان داده شود توانایی گذشت او در برابر ناکامی ضعیف است واین ضعف با تشدید و برونی شدن رفتار پرخاشگرانه بیشتر می شود . که این شرایطی با حالات نوروز ویا حتی پسیکوز سروکار داشته که عکس حالت سلامت روانی است . چو ن در سلامت روانی گذشت فرد در برابر ناکامی بالا است .
حتی ممکن است در مواردی که گذشت در برابر ناکامی اصلا وجود ندارد ، اثری از « عقده های روانی [۱۴۹]» مشهود گردد.
۶-روش های آماری :
الف ) شیوه تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس جداول آزمون روزنزوایگ بصورت زیر می باشد:
کد یابی برای پاسخها :
-کد گذاری پاسخها بر اساس تابلوی شماره یک شامل مجموعه مقوله ها و عواملی که مورد استفاده برای کد گذاری می باشد همراه باتوصیف کوتاهی از انها ، انجام می گیرد .
محاسبه G.C.R تطابق باگروه :
برای تعیین G.C.R باید عملیات ذیل را انجا م داد :
الف ) علائم بدست آمده برای هر یک از پاسخهای رابا علامتی که د رمقابل شماره مربوط در هر خانه در ستون مربوط در جدول تجزیه وتحلیل[۱۵۰] است مقایسه کرده ، اگر پاسخ تنها با یک علامت مشخص شده و این علامت ثبت شده ، درخانه مربوط به جدول تطبیق می کند و به آن یک نمره داده و در ستون G.C.R نوشته می شود . اگر برای پاسخ دو علامت انتخاب شده باشد ودر جدول نیز دو علامت باشد که چهار علامت دو به دو نیز منطبق بودند به آن نیز یک نمره می دهید اگر دوعلامت برای پاسخ با علامت قید شد در جدول تطبیق نمی کرد به آن نمره صفر داده میشود.
ب ) مجموعه ارقامی را که در ستون G.C.R ثبت شده را بدست آورده و این مجموعه ارزش خام G.C.R است که در این جدول نوشته می شود .
ج) نمره خام را به تناسب بیست وچهار که تعداد کل موقعیتها ست به درصد تبدیل کرده که برای اینکار از جدول شماره یک استفاده می شود .
د) درصد با مراجعه به جدول شماره دو[۱۵۱] تبدیل به نمره T می شود .
محاسبه نیمرخها :
برا ی محاسبه نیمرخها و ثبت درجدول گزارشنامه مراحل زیر انجام می شود :
الف ) برای هر یک از موقعیتها اگر یک علامت قابل تشخیص است و یک نمره و اگر دو علامت است برای هر کدام نمره منظور می گردد. بدین ترتیب ارز ش نه خانه نمیرخ مشخص می شود یعنی ارزشهای هر یک از علائم ( E,E,e,I,I,I,M,M,m) در خانه مربوط نوشته می شود .
ب ) اعداد بدست آمده ردهر خانه با مراجعه به جدولهای شماره ( یک و دو) تبدیل به نمره T می شود .
ج) نمرات خام مربوط به انواع عکس العملهای پرخاشگرانه(N-P-E-D-D-O) و نمرات خام متعلق به سه جهت پرخاشگری ( E,A,I,A,M,A) را محاسبه کرده و در ستون کنار در جدول نیمرخها را کنترل نمائید جمع نمرات خام متعلق به(O-D-E-D-N)(E-A-I-A-M-A),P) را تعیین کرده که باید مساوی بیست و چهار باشد . نمرات خام با کمک جدول شماره یک تبدیل به درصد و نمرات درصد با جدول شماره دو تبدیل به نمرهT می گردد.
محاسبه انگاره ها : ( انگاره کلی کلاسیک )
-برای تعیین این انگاره سه تا یازده عاملی را که زمینه ساز پاسخها هستند با توجه به نمره خام آنها وبا توجه به اینکه بیشترین نمره را آورده باشند انتخاب کرده و رابطه نسبی آنها را با علائم (کوچکتر )(بزرگتر ) و(مساوی =) مشخص کرده بدین ترتیب پاسخهای که بیشتر از همه بروز می کنند متمایز می شود .
انگاره من برتر : برای محاسبه این انگاره کافی است نمرات خام متعلق به عوامل (E-I) را محاسبه و آنهار ا به تناسب نمره بیست و چهار یا به تناسب با تعداد پاسخهای که واقعا گذاری شده حساب کرده و سپس به کمک جدول شماره یک تبدیل به درصد وبا جدول شماره سه[۱۵۲] تبدیل به نمرهT می شود .
محاسبه گرایشها :
الف ) بهتر است در جدول تجزیه وتحلیل تمام عواملی را که کمتر از چهار بار به آنها پاسخ داده شده است ، خط زده شود ، زیرا در محاسبه گرایش ها تنها عواملی مورد توجه قرار می گیرد . حداقل چهار بار تکرار شده است .
ب ) ارزش هر عامل درجدول تجزیه و تحلیل برای دوازده موقعیت نخست آزمون تعیین شده آن را حرف(a) نشان می دهید و ارزش دوازده موقعیت بعدی با حرف (b)نشان داده می شود .
نمرات خام باکمک جدول شماره چهار وپنج [۱۵۳]تبدیل به نمرات ارزشها می شود و جدول شماره (چهار و پنج ) ستونهای افقی a) (و ستونهای عمودی (b)می باشد که محل تلاقی نمرات (b) a) )ارزش نمره می باشد .
ارزش هر نمره با کمک جدول شماره شش[۱۵۴] تبدیل به نمرات T گرایشها می گردد.
ب ) محاسبه آنالیزواریانس دو طرفه :
برای محاسبه تفاوت میانگین دو گروه آزمودنی در واقعیت ( با عامل ناکامی و بدون عامل ناکامی ) در مقوله پرخاشگری بیرونی .
برای محاسبه تفاوت میانگین دو گروه آزمودنی ، در دو موقعیت (با عامل ناکامی و بدون عامل ناکامی ) در مقوله پرخاشگری درونی .
فصل پنج
« خلاصه و نتیجه گیری »
بیان مجدد مسأله :
« بررسی تاثیر ناکامی در میزان پرخاشگری بین دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهرستان قروه .
توصیف روش های بکار رفته :