از پژوهش های خارجی می توان به مطالعه ریج و همکاران (۲۰۱۰) در ارزیابی رفتار شهروند سازمانی و عملکرد شغلی اشاره کرد. نتایج نشان داد که رابطه مثبتی بین رفتار شهروند سازمانی و عملکرد شغلی وجود دارد(ریچ[۶۲] و همکاران، ۲۰۱۰).
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱- مقدمه
تحقیق را می توان تجزیه و تحلیل و ثبت عینی و نظام مند مشاهدات کنترل شده تلقی نمود. این روش نظام مند در نهایت به پروراندن قوانین کلی ، اصول، نظریه ها و همچنین به پیش بینی و یا احتمالاً به کنترل نهایی رویدادها منجر می شود ( خاکی ، ۱۳۹۰: ۸۷). تحقیق همچنین عبارت است از کشف واقعیات جدیدی که به ما کمک می کند تا در صدد حل و ارائه راهکارهای مقابله با مشکل موجود برآییم(سکاران ، ۱۳۸۸ : ۶).دستیابی به هدف تحقیق میسر نخواهد بود، مگر زمانی که جستجوی شناخت با روش شناسی درست صورت پذیرد.
این فصل ناظر بر روش اجرای تحقیق، پیرامون نیل به هدف « رابطه بین ابعاد شخصیتی مدیران و عملکرد شغلی کارکنان براساس پنج الگوی بزرگ شخصیتی » است. لذا ابتدا به روش تحقیق،جامعه و نمونه آماری و شیوه نمونه گیری پرداخته شده و سپس به بررسی روش و ابزار گردآوری اطلاعات و روایی و پایایی پرسشنامه و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته می شود.
۳-۲- روش تحقیق
روش تحقیق مجموعه ای از قواعد ، ابزار و راه های معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها ، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است( ریاحی، ۱۳۸۹: ۸۸). پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع کاربردی و از نظر شیوه گرد آوری اطلاعات میدانی محسوب می شود.روش تحقیق در مطالعه حاضر به لحاظ سطح تحلیل توصیفی است و از روش همبستگی استفاده شده است. کاربردی به این جهت که دانش جدیدی را که کاربرد مشخصی درباره فرآورده یا فرآیندی که واقعیت دارد دنبال می کند (خاکی ، ۱۳۹۰: ۹۴). توصیفی از آن جهت که آنچه را که هست توصیف و تفسیر می کند و به شرایط یا روابط موجود ، عقاید متداول ، فرایند های جاری ، آثار مشهود یا روند های در حال گسترش توجه دارد (خاکی ، ۱۳۹۰). همبستگی هم به آن جهت که رابطه بین متغیر ها را بر اساس هدف تحقیق تحلیل می کند چرا که رابطه همبستگی زمانی وجود دارد که تغییرات یک متغیر با تغییرات متغیر دیگر همراه باشد ( سکاران ، ۱۳۸۸ :۳۵۱).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۴- جامعه آماری
جامعه آماری[۶۳] عبارت است از مجموعه ای از افراد ، اجزاء و عوامل مختلف که حداقل در یک صفت با هم مشترک هستند. ( خاکی ، ۱۳۹۰ :۲۵۰). جامعه آماری تحقیق حاضر مدیران مدارس دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش شهرستان رشت به تعداد ۱۵۰ نفر و کارکنان مربوطه در جامعه آماری حدود ۴۵۰ نفر بوده اند .
۳-۵- نمونه آماری
نمونه آماری عبارت است از مجموعه ای از نشانه ها که از یک قسمت ، یک گروه یا جامعه ای بزرگتر انتخاب می شود ، بطوریکه این مجموعه معرف کیفیت و ویژگیهای آن قسمت ، گروه یا جامعه بزرگتر باشد( خاکی ، ۱۳۹۰ :۲۵۰).
نمونه های تحقیق حاظر مدیران و کارکنان مدارس دوره دوم متوسطه آموزش وپرورش شهرستان رشت بودند که با توجه به روش نمونه گیری سعی شده است بصورت زوج های مرتب بین مدیران و کارکنان تنظیم شوند به این ترتیب که تمامی کارکنان در مقابل تمامی مدیران که به طور مستقیم با آنها کار میکردند این زوج را تشکیل دادند . یعنی پرسشنامه های کارکنان در مقابل یک مدیر به صورت یک پرسشنامه با بدست آوردن میانگین امتیازات قرار داده شده اند .
حجم نمونه با بهره گرفتن از جدول مورگان محاسبه شده است. از آنجایی که این تحقیق به بررسی ابعاد شخصیتی مدیران و عملکرد شغلی کارکنان پرداخته، لذا ۱۰۸ پرسشنامه ابعاد شخصیتی را مدیران و ۱۰۸ پرسشنامه عملکرد شغلی را کارکنان پاسخ دادند و سپس همبستگی بین این دومنتغیر سنجیده شد. شیوه نمونه گیری نیز تصادفی ساده است.
۳-۶- روش و ابزار جمع آوری داده ها
روش گرد آوری اطلاعات نیز بصورت میدانی می باشد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه است. ابزار جمع آوری داده ها ، مقیاس هایی هستند که محقق به کمک آنها قادر است اطلاعات مورد نیاز خود را گرد آوری ، ثبت و کمی نماید (طالعی ، ۱۳۸۹: ۱۰۲). برای اجرای هر نوع مطالعه ا ی داده هایی جمع آوری شده و با بهره گرفتن از فرضیه ها مورد آزمون قرار می گیرند. برای جمع آوری داده ها ، ابزارها و روش های متعددی وجود دارد . پرسشنامه ، مجموعه ای از پرسش های هدف دار است که با بهره گیری از مقیاس های گوناگون ، نظر و دیدگاه فرد یا پاسخ گو را مورد سنجش قرار میدهد (قره داغی ، ۱۳۸۹: ۷۲).
در این مطالعه برای جمع آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیات برای ابعاد شخصیت از پرسشنامه پنجعاملی NEO که از ۶۰ سوال تشکیل شده و برای عملکرد شغلی از پرسش نامه ۱۵ سوالی پاترسون استفاده شد.
لازم به ذکر است که پرسشنامه پنج عاملی NEO مربوط به مدیران و پرسش نامه ۱۵ سوالی پاترسون مربوط به کارکنان است.
تفسیر پرسشنامه پنج عاملی شخصیت NEO
این تست کلا پنج جنبه از شخصیت افراد را می سنجد. روان نژندی ، برون گرایی یا درون گرایی ، گشودگی( اشتیاق به تجربه های تازه)، توافق پذیری و مسئولیت پذیری. بنابراین یک نمره کلی از این تست به دست نمی آید. ۵ نمره به دست می آید که هر کدامشان مربوط به یک عامل شخصیتی شماست.
۳-۷- روایی و پایایی ابزار گرد آوری اطلاعات
در هر تحقیقی، مناسب بودن ابزار اندازه گیری اهمیت فراوانی دارد. هر نوع ابزار باید از روایی و پایایی لازم برخوردار باشد تا محقق بتواند داده های متناسب با تحقیق را گرد آوری نموده و از طریق تجزیه و تحلیل این داده ها ، فرضیه های مورد نظر را بیازماید و به سوال تحقیق پاسخ دهد.
۳-۷-۱- روایی
منظور از روایی[۶۴] آن است که وسیله اندازه گیری بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را به درستی اندازه بگیرد. موضوع روایی از آن جهت اهمیت دارد که اندازه گیری های نامناسب می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و بی اعتبار سازد (خاکی، ۱۳۹۰: ۲۴۴). روایی پرسشنامه این پژوهش ازنظر اعتبار محتوا توسط خبرگان و اساتید و دست اندر کاران علم روانشناسی تایید شد .
۳-۷-۲- پایایی
پایایی[۶۵]ابزار سنجش به این معنی است که اگر یک وسیله ی اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد ، نتایج مشابهی از آن حاصل شود . به عبارت دیگر ابزار پایا و معتبر ، ابزاری است که از ماهیت تکرار پذیری و سنجش نتایج یکسان بر خوردار باشد (قره داغی، ۱۳۸۹: ۷۴). در این تحقیق برای تعیین پایایی پرسشنامه از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. آلفای کرونباخ یک ضریب اعتبار است که میزان همبستگی مثبت یک مجموعه را با هم منعکس می کند. آلفای کرونباخ بر حسب میانگین همبستگی داخلی میان پرسش هایی که یک مفهوم را می سنجد محاسبه می شود. هر قدر آلفای کرونباخ به عدد ۱ نزدیکتر باشد اعتبار سازگاری درونی گویه ها بیشتر است. در این روش اگر ضریب آلفا کمتر از ۶۰/۰ باشد معمولا اعتبار آن ضعیف تلقی می شود، دامنه ۷۰/۰ قابل قبول و بیش از ۸۰/۰ خوب تلقی می شود (سکاران ، ۱۳۸۸ :۳۸۵). فرمول کرونباخ عبارتست از:
میزان آلفای کرونباخ برای متغیرهای تحقیق بصورت زیر است:
ابعاد مورد بررسی | آلفای کرونباخ |
روان نژندی | ۸۲۶/۰ |
برون گرایی | ۷۹۳/۰ |
گشودگی | ۷۵۵/۰ |
توافق پذیری | ۸۱۳/۰ |