۱٫استفاده از رویکردهای صدای مشتری از جمله راه اندازی سیستم های انتقادات و پیشنهادات آن لاین جهت کسب اطلاع از میزان رضایت مشتری در خصوص خدمات ارائه شده.
۲٫بررسی سبد خرید مشتریان،به منظور ارزیابی سلیقه خرید مشتریان جهت پیشنهاد محصولات مد نظر و مطابق سلیقه آنان.
۵-۴-۲با توجه به معناداری ارتباط زیر سیستم های اطلاعاتی و بازاریابی اینترنتی،دومین زیر سیستم ای که نیاز به بهبود دارد مدیریت دانش با میانگین ۷۸۲۸/۲ است که کم تر از مقدار میانگین مبنا می باشد،لذا پیشنهاد زیر جهت ارتقا به این فروشگاه ها ارائه می گردد:
۱-این فروشگاه ها باید تلاش کنند تا درباره ی مزایای حاصل از اجرای مدیریت دانش،کارکنان را روشن ساخته و مشخص نمایند که این مزایا هم برای کارکنان و هم برای این فروشگاه ها می باشد.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۲٫از آنجا که در فرایند مدیریت دانش،نفوذ محیط داخلی و خارجی شرکت اجتناب ناپذیر است شرکت می تواند کارکنان خود را به مشارکت در شبکه های خارجی که در خارج از محیط شرکت است تشویق کرده تا سبب افزایش کسب دانش جدید شوند.از آنجا که این دانش اکتسابی،دانشی است که جایگزین دانش قدیمی می شود به تبع،باعث افزایش سرمایه انسانی شده و بر عملکرد سازمان نیز تأثیر مثبت خواهد داشت.
۳٫مدیران باید از روش استناد سازی دانش حمایت نمایند چرا که مستند سازی دانش باعث افزایش مهارتهای حل مسئله کارکنان می شود،یعنی از این طریق افراد می توانند ناکامی ها،شکستها و موفقیتهای خود را کدگذاری کرده و بدین ترتیب قادر به یادگیری از گذشته باشند و با ارتقای خود بر عملکرد شرکت تأثیر گذار باشند.
۴٫بکارگیری سیاستهای خاص در قبال کارکنانی که در اشتراک دانش شرکت می کنند. از جمله این سیاستها،ارائه پاداش به کارکنان بر اساس میزان به اشتراک گذاری دانش شان در شرکت است.این امر می تواند باعث افزایش انگیزه کارکنان در اشتراک گذاری دانش خود باشد.
۵-۴-۳- با توجه به معناداری ارتباط زیر سیستم های اطلاعاتی و بازاریابی اینترنتی،سومین زیر سیستم اطلاعاتی که نیاز به بهبود دارد،مدیریت زنجیره تأمین با میانگین ۹۰۳۲/۲ می باشد که کم تر از مقدار میانگین مبنا است،جهت تقویت آن پیشنهادات زیر به این فروشگاه ها و مدیران آنها ارائه می گردد:
۱٫حمایت از تامین کنندگان جهت استفاده از تکنولوژی های فناوری اطلاعات از قبیل اینترنت/اینترانت و ایجاد ارتباط دائمی و به روز با تأمین کنندگان که منجر به کاهش هزینه ها می شود.
۲٫با توجه به اینکه تحویل به موقع کالا،منجر به افزایش اعتماد مشتری به سیستم بازاریابی اینترنتی می گردد،همکاری با تأمین کننده برای دستیابی به بهبود در زمینه هایی مانند زمانبندی تحویل می بایست به صورت مستمر صورت پذیرد.
۵-۴-۴- با توجه به معناداری ارتباط بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک،چهارمین سازه ای که نیاز به بهبود دارد تجارت الکترونیک با میانگین۸۶۱۲/۲ می باشد که کم تر از مقدار میانگین مبنا است،جهت بهبود آن پیشنهادات زیر به این فروشگاه ها و مدیران آنها ارائه می گردد:
۱٫طراحی مناسب وب سایت از لحاظ سادگی و سهولت دسترسی به بخش های مختلف سایت.
۲٫قرار دادن اطلاعات لازم در خصوص نحوه تحویل کالا در وب سایت و عمل کردن به تعهدات ارائه شده در خصوص تحویل کالا به منظور افزایش رضایت و اعتماد مشتریان.
۳٫ارائه برنامه های(application) موبایل که امکان دسترسی افراد به وب سایت شرکت ، آشنایی با محصولات و استفاده از امکانات سایت را افزایش می دهد.
۵-۴-۵- با توجه به معناداری ارتباط بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک،پنجمین سازه ای که نیاز به بهبود دارد بازاریابی اینترنتی با میانگین۸۶۱۲/۲ می باشد که کم تر از مقدار میانگین مبنا است،جهت بهبود آن پیشنهادات زیر به این فروشگاه ها و مدیران آن ارائه می گردد:
۱٫ .ارائه خدمات وفاداری(loyality system) به مشتریان اینترنتی از طرق مختلف، از جمله سیستم امتیاز دهی بر اساس تعداد دفعات خرید محصول از طریق سامانه های فروش اینترنتی شرکت و ارائه سیاست های تشویقی از جمله تخفیف بیشتر.
۲٫در نظر گرفتن مزایایی برای مشتریانی که برای اولین بار از خرید اینترنتی استفاده می کنند.
۳٫ایجاد سبدی تحت عنوان سبد خرید برای مشتریان ،که این امکان برای مشتری فراهم گردد لیست کالاهای مورد علاقه اش را به سبد اضافه نماید.از این سبد می تواند تحت عنوان سبد آندو نام برد و ارائه دهنده خدمات اینترتی می تواند بر اساس لیست کالاهای سبد،در خصوص فروش فوق العاده پیشنهادهایی ارائه دهد.
محدودیت های تحقیق
۱٫اطلاعات این تحقیق محدود به پرسشنامه است.
۲٫برای نمونه گیری این تحقیق از روش غیر احتمالی در دسترس استفاده شده،چون در غیر احتمالی شانس حضور همه اعضا جامعه در انتخاب نمونه یکسان نیست.
۳٫با توجه به اینکه در تحقیق حاضر می بایست از ابزار پرسشنامه استفاده می شد،محقق در دریافت پاسخ از شرکتها دچار مشکلات و گرفتاری های متفاوتی از قبیل صرف هزینه زمانی طولانی بوده و بی میلی بعضی از شرکت ها به دریافت توضیحات تلفنی در مورد پرسشنامه و پاسخگویی به پرسشنامه از طریق ایمیل و همچنین عدم آگاهی برخی از کارکنان شرکتها در ارائه پاسخ صحیح به پرسشنامه،محقق را با محدودیت روبرو کرده.
پیشنهادان آتی
۱٫در پژوهش های بعدی از روش نمونه گیری احتمالی استفاده شود.
۲٫از روش های دیگر گردآوری داده ها،نظیر مصاحبه های فردی و گروهی با کارشناسان و مدیران بازاریابی و انفورماتیک استفاده شود.
۳٫در پژوهش های بعدی،محقق می تواند بر روی بخش خاصی از عملکرد تجاری شرکت مانند عملکرد مالی،بازار ،مشتری متمرکز شود.
۴٫پژوهش های بعد می تواند در یک صنایع خاص و محدود به یک حوزه کسب و کار مشخص باشد تا بتواند اثرات بازاریابی اینترنتی را در یک صنایع خاص مورد بررسی قرار دهد.
منابع و مأخذ
منبع:
۱٫احمدی حسین.۱۳۸۴٫مدیریت زنجیره تأمین.انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.چاپ اول شماره۱۱۱٫
۲٫احمدی حسین،ویرجینیاریم.۱۳۸۱٫تجارت الکترونیک. تهران.انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران،چاپ اول.
۳٫آذرعادل،باقری کنی مصباحالهدی.۱۳۸۴٫رویکردی جدید به آمیخته بازاریابی اینترنتی.انتشارات جهاد دانشگاهی ; ۹(۲پیاپی-۳۹) ویژه نامه مدیریت):۱-۲۸٫
۴٫آذرعادل،مؤمنی منصور.۱۳۸۴٫آمار و کاربرد آن در مدیریت.تهران.انتشارات سمت. چاپ هشتم.جلد دوم.
۵٫اسفیدانی محمد رحیم، اسفیدانی حمید، سیدجوادین سید رضا.۱۳۹۰٫ طراحی شبکه عصبی جهت انتخاب راهبردهای بازاریابی اینترنتی، . ۱۰(۵ (پیاپی ۳۸)):۱۱۱-۱۲۵٫
۶٫اسفیدانی محمد رحیم،دقیقی اصلی علیرضا،آهنگرکلایی اسماعیل،اثر اینترنت بر بازاریابی بیمه عمر.۱۳۸۹٫نشر جهاد دانشگاهی.شماره ۲،صص ۸۳-۱۱۳٫
۷٫استدلر هارتموت،کلیگر کریستوف.۱۳۸۵٫مدیریت زنجیره تأمین.ترجمه عسگری ،زنجیرانی .چاپ اول،تهران.انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر.
۸٫اعرابی محمد.۱۳۸۳٫موانع محیطی و الگوی مناسب تجارت الکترونیکی در ایران.ماهنامه توسعه و کاربری فناوری ارتباطات و اطلاعات، شماره ۲٫
۹٫افرا حسن.۱۳۸۸٫تأثیر کاربرد اصول مدیریت ارتباط با مشتری(crm)بر رضایت مشتریان شعب بانک ملت استان گیلان،دانشگاه آزاد واحد رشت.
۱۰٫افرازه عباس .۱۳۸۴٫مدیریت دانش ،مفاهیم ،الگوها،اندازه گیری و پیاده سازی.انتشارات مؤلف.
۱۱٫بلیغی محسن،۱۳۸۸،مدیریت دانش در هزاره سوم.ضریح آفتاب.چاپ اول.
۱۲٫بیات علی.۱۳۸۷٫ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین با رویکرد FMADM (مورد کاوی:شرکت های عمل آوری آبزیان دریایی در استان بوشهر.پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس.
۱۳٫تقی زاده قمی مصطفی.۱۳۸۹٫بررسی عوامل مؤثر بر خریدهای اینترنتی.پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده مدیریت و حسابداری دانشکده علامه طباطبایی.
۱۴٫تیماسی سید مهدی.۱۳۹۰٫ارتباط ریسک ادراک شده و اعتماد با تمایل به خرید مصرف کننده از فروشگاه های اینترنتی،دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی.
۱۵٫ثریایی علی،یونس نیا میثم،مهدی پور مجید.۱۳۸۴٫تأثیر بکارگیری بازاریابی اینترنتی در بهبود وضعیت شرکت ها در ایران،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد بابل.
۱۶٫جعفرنژاد احمد.۱۳۸۵٫مدیریت تولید و عملیات نوین.چاپ اول.تهران :انتشارات دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران.