طرح ریزی ( شامل اهداف /خط مشی / استراتژی ها)
تحقق محصول (تولید)
منابع و مدیریت منابع
تحویل به مشتری
بنابراین مدیریت زنجیره تامین به معنای برنامه ریزی، سازمان دهی، هدایت و کنترل مناسب چهار حوزه فـوق اسـت. از سوی دیگر در تعریف شاخصها به دو حوزه شاخصهای اندازه گیری عملکرد که عمدتا تحت عنوان شاخصهای سنجش عملکـرد کلیدی[۴۶] که ماهیتی درون سازمانی و شاخصهای سنجش خروجی[۴۷] که ماهیتی برون سازمانی دارند توجه اکید شده است .
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
-
- شاخصهای طرح ریزی
زنجیره تأمین در یک ساختار صنعتی نیازمند طرح ریزی مناسب می باشد شاخصـهای ایـن قسـمت در فـاز طـرح ریـزی یـک زنجیره تأمین و با هدف مدیریت عملکرد زنجیره شناسایی و تعریف می گردند:
سطح درک مشتری از محصول
تغییر در سیاست های بودجه ای
مدت زمان تدارک سفارش
مدت زمان برآورده سازی درخواست مشتری
دوره زمانی بهبود محصول
دوره زمانی فرایند برنامه ریزی روش های دریافت سفارش
-
- شاخصهای منابع و مدیریت منابع
شاخصهای این قسمت به مقوله منابع در زنجیره تأمین و مدیریت منابع درآن می پردازد:
عملکرد تأمین کننده هنگام تحویل
اثربخشی رویکردهای مالی در جریان نقدی
مدت زمان تدارک از سوی تامین کننده
وجود ضوابط مستندسازی رویه های کار توسـط تأمین کننده
قیمت گذاری تامین کننده در بازار
اثربخشی چرخه سفارش سازمان برای خرید
-
- شاخصهای تحقق محصول
شاخصهای این حوزه به مقوله تحقق محصول در زنجیره تامین می پردازند:
درصد محصولات معیوب
اندازه دسته تولید
کاربرد مقدار سفارش
هزینه هر ساعت عملیاتی
کاربرد سیستم تولید کششی
ظرفیت اسمی
تولید هموار
گستره محصولات و خدمات
-
- شاخصهای تحویل به مشتری
شاخصهای این حوزه به مقوله تحویل به مشتری (داخلی /خارجی ) که مرحله نهایی زنجیره تـامین محسـوب مـی گـردد، مـی پردازد:
رضایت مشتری از محصولات
تحویل به موقع محصولات
تعداد فاکتورهای بدون اشتباه در تحویل
انعطاف پذیری خدمات درطول زنجیره تامین به منظور برآورده سازی نیازهای مشتریان
درصد تحویل های اضطراری
کارآئی سیستم اطلاعاتی در پشتیبانی تحویل
اثربخشی روش های مستندسـازی و ثبـت تحویـل محصولات
قابلیت اطمینان در تحویل
در زنجیره تأمین همانگونه که شرکت مرکزی از تأمین کننده انتظار دارد، تأمین کننده نیز از شرکت مرکزی انتظاراتی دارد و آنچه که بهبود عملکرد زنجیره تأمین را به دنبال خواهد داشت، شناخت انتظارات عناصر زنجیره تأمین و کوشش برای تأمین آن است(اشتدلر، هارتموت؛ کیلگر، کریستوف ۱۳۸۵).
جدول ۲-۳ : تحقیقات صورت گرفته در مورد کیفیت خدمات در زنجیره تأمین(اشتدلر و کیلگر، ۱۳۸۵)