با توجه به تحلیل اکتشافی انجام شده مقدار خی دو ۱.۵۵ ، درجه ازادی برابر با ۳۵۱ بود و مشخص شد که ۷ مولفه و ۲۷ گویه از بار عاملی مناسبی بوخوردار بودند.
برای بررسی پایایی پرسشنامه رهبری معنوی در این تحقیق، یک آزمون مقدماتی انجام شد که در آن ۴۷ آزمودنی به پرسشنامه رهبری معنوی پاسخ دادند. پس از تحلیل نتایج به وسیله نرم افزار spss، پایایی پرسشنامه رهبری معنوی ۸۷/. به دست آمد. ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده برای مؤلفه های ایمان با ۳ سئوال ۷۷/ ۰، چشم انداز با ۳ سئوال ۷۱/ ۰ ، عضویت با ۳ سئوال ۸۹/ ۰، معناداری با ۳ سئوال ۸۷/ ۰ عشق به نوع دوستی با ۵ سئوال ۷۴/۰، تعهد سازمانی با ۴ سؤال ۸۳/۰ و بازخورد با ۳ سؤال ۸۶/۰ بوده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
روایی پرسشنامه رهبری معنوی، از طریق تعیین روایی محتوا به شیوه داوری تخصصی و از حیث انطباق با بنیان نظری آن توسط ۳ تن از متخصصان علوم تربیتی صورت گرفت. محقق در پایان برای تکمیل روایی پرسشنامه رهبری معنوی و سنجش روایی سازهای آن از تحلیل عاملی تاییدی در نرم افزار Lisrel استفاده کرد. با توجه به میزان شاخصهای اصلی (خی دو برابر با ۱۱۷.۷۳ ، درجه آزادی برابر با ۷۳، ریشه میانگین مجذورات تقریب یا RMSEA برابر با ۰.۰۵۷) و همچنین با توجه به میزان شاخصهای برازندگی (، GFIبرابر با ۰.۹۳، AGFI برابر با ۰.۹ و NFIبرابر با ۰.۶۷)، ۷ عامل و ۲۵ گویه پرسشنامه رهبری معنوی به تأیید رسید و مشخص شد که مولفه ها و عبارات این پرسشنامه از بار عاملی مناسبی برخوردار هستند.
شیوه جمعآوری دادهها:
شیوه اصلی جمعآوری دادهها در این تحقیق از طریق توزیع پرسشنامه به صورت حضوری (با اخذ مجوز قبلی برای توزیع پرسشنامه) در بین کارکنان دانشکدههای دانشگاه فردوسی مشهد بود. به این ترتیب که در پژوهش حاضر پرسشنامه فاصله قدرت و رهبری معنوی بین نمونه مورد نظر توزیع گردید. برای این کار ابتدا با گرفتن معرفینامه از دانشگاه به هر یک از دانشکدههای مورد نظر مراجعه شد و پس از گرفتن مجوز برای توزیع پرسشنامه مورد نظر بین افراد نمونه پژوهش، با مراجعه حضوری به دانشکده مورد نظر و ارائه توضیحات لازم درباره اهداف پژوهش و نحوه پاسخگویی به سؤالات پرسشنامه، از آنها تقاضا شد تا در فرصت مناسب پرسشنامه را تکمیل کرده، نزد خود نگه دارند تا در زمان تعیین شده برای دریافت پرسشنامه یا مراجعه بعدی آن را به محقق عودت دهند. توزیع و جمع آوری پرسشنامهها حدود ۳ ماه به طول انجامید. همان طور که در قسمت حجم نمونه و روش نمونهگیری توضیح داده شد در مجموع، تعداد۴۸۰ پرسشنامه (۲۴۰ پرسشنامه فاصله قدرت و ۲۴۰ پرسشنامه رهبری معنوی) مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفت. بعد از جمع آوری پرسشنامهها دادهها به صورت کدگذاری وارد کامپیوتر شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
روش تحلیل دادهها:
در این پژوهش داده های جمعآوری شده بعد از ثبت در نرم افزار spss، در سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، برای این کار، جهت بررسی متغیرها و مقایسههای لازم میان گروههای مورد مطالعه، ضمن بهرهگیری از شاخصههای آمار توصیفی همچون شاخصههای مرکزی میانگین و شاخصه پراکندگی انحراف استاندارد، با توجه به سؤالات تحقیق، متغیرها و سطح اندازه گیری متغیرها، آزمون مربوطه برای هر سؤال اعمال شد. بر اساس روش تحقیق همبستگی، برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری رگرسیون ساده و آزمون مانووا استفاده شد. بدین صورت که فرضیه اصلی تحقیق با شاخصهای آمار توصیفی و رگرسیون ساده و سؤالات اول و دوم فرعی با توجه به شاخصهای آمار توصیفی و دیگر سوالات با بهره گرفتن از آزمون مانووا تحلیل شد.
جدول ۳-۵، فرضیه و سؤالات پژوهش و نوع آزمون آماری استفاده شده را نشان میدهد.
جدول (۳-۵): فرضیه و سؤالات پژوهش و آزمون آماری استفاده شده | |||
آزمون | سؤال تحقیق | شماره سؤال | |
آمار توصیفی/ رگرسیون | آیا میزان انطباق رفتار مدیران دانشگاه فردوسی مشهد با سبک رهبری معنوی از طریق نمره فاصله قدرت پیش بینی میشود؟ | ۱ | فرضیه اصلی |
آمار توصیفی/ آزمون t با ارزش ثابت | میزان فاصله قدرت در دانشگاه فردوسی مشهد چقدر است؟ | ۱ | سؤالات فرعی |
آمار توصیفی/ آزمون t با ارزش ثابت | میزان بهرهگیری مدیران دانشگاه فردوسی مشهد از سبک رهبری معنوی چقدر است؟ | ۲ | |
مانووا | آیا بین میزان رهبری معنوی مدیران بر اساس نوع استخدام کارکنان(رسمی و غیر رسمی) در دانشگاه فردوسی مشهد تفاوتی وجود دارد؟ | ۳ | |
مانووا | آیا بین میزان فاصله قدرت مدیران بر اساس نوع استخدام کارکنان(رسمی و غیر رسمی) در دانشگاه فردوسی مشهد تفاوتی وجود دارد؟ | ۴ | |
مانووا | آیا بین میزان رهبری معنوی مدیران گروه های آموزشی علوم انسانی و غیر علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد تفاوتی وجود دارد؟ | ۵ | |
مانووا | آیا بین میزان فاصله قدرت مدیران گروه های آموزشی علوم انسانی و غیر علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد تفاوتی وجود دارد |