آرجریس (۱۹۹۸) معتقد است تعهد یک مفهوم روابط انسانی است که به توانمند کردن و فعال کردن ذهن انسان اشاره دارد. بدون تعهد هر تمهید یا ایده جدیدی به سختی پذیرفته میشود.
گرینبرگ و بارون مفهوم تعهد سازمانی را درجه درگیری افراد با سازمان و علاقه آنها به ادامه کار در سازمان می دانند.
پورتر و همکاران وی (Lyman W. Porter, 1974) تعهد سازمانی را همسانسازی و پیوند به آن تعریف میکنند؛ که از سه عامل زیر تشکیل می شود:
قبول داشتن سازمان و پذیرش اهداف آن
آمادگی برای بذل کوشش قابل توجیه بیشتر
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
علاقه مندی به حفظ عضویت در سازمان (مرتضوی، طیب، امیر شاهی، ۱۳۷۹).
می یر و آلن چنین استدلال کرده اند که تعهد به عنوان یک حالت روانی دارای سه بعد است و نوعی تمایز، نیاز و الزام جهت ادامه اشتغال در یک سازمان به شمار می رود که عبارتند از:
۱- تعهد عاطفی[۱۷]: یعنی نیروی خواست و میل خود فرد به ادامه کار برای یک سازمان به دلیل قابل پذیرش بودن اهداف و ارزش های سازمان (Baron, Greenberg, 1990). به عنوان وابستگی و تعلق خاطر به سازمان از طریق قبول ارزش های سازمانی و میل به ماندن تعریف می شود.
۲ - تعهد مستمر[۱۸]: یعنی نیروی میل فرد به ادامه کار برای یک سازمان به این سبب که به آن احتیاج دارد و یا کار دیگری نمی تواند انجام دهد (گرینبرگ و بارون). تعهد مستمر یکی از شاخص های قابل توجه تعهد است که تعهد را بر حسب سرمایه گذاری های مزبور توجیه می کند. هرچه میزان سرمایه گذاری ها بیشتر باشد، احتمال ترک خدمت کاهش مییابد و فرد نمی تواند سازمان را رها کند.
۳ - تعهد هنجاری[۱۹]: یعنی احساس الزام کارمند به ادامه کار در یک سازمان به سبب فشاری که از جانب دیگران بر او وارد می شود. آنها که دارای درجه بالایی از تعهد هنجاری هستند، اشخاصی هستند که به شدت نگران آنند اگر کار خود را ترک کنند، دیگران درباره ایشان چه قضاوتی خواهند داشت. این گونه اشخاص میل ندارند کارفرمای خود را ناراحت سازند و نگرانند که استعفای آنها موجب نگرش نامطلوبی از طرف همکارانشان واقع شود.
۱ – ۵ – ۲ تعاریف عملیاتی
هوش فرهنگی
در پژوهش حاضر هوش فرهنگی از طریق پرسشنامه هوش فرهنگی ارلی و انگ (۲۰۰۳) ارزیابی می شود که دارای عوامل زیر می باشد:
بعد فراشناختی: فرد چگونه تجربیات میان فرهنگی را درک می کند. این استراتژی بیانگر فرآیندهایی است که افراد برای کسب و کار دانش فرهنگی به کار می برند. این امر زمانی اتفاق می افتد که افراد در مورد فرآیندهای فکری خود و دیگران قضاوت می کنند. استراتژی هوش فرهنگی شامل تدوین استراتژی پیش از برخورد میان فرهنگی، بررسی مفروضات در حین برخورد و تعدیل نقشه های ذهنی در صورت متفاوت بودن تجارب واقعی از انتظارات پیشین است.
نمره ی پاسخگویی به سؤالات ۱-۳ پرسشنامه
هدف جزیی: تعیین رابطه مؤلفه فراشناختی هوش فرهنگی با تعهد سازمانی معلمان زن مدارس دولتی مقطع ابتدایی شهر مشهد
فرضیه فرعی: بین بعد فراشناختی هوش فرهنگی با تعهد سازمانی معلمان زن مدارس دولتی مقطع ابتدایی شهر مشهد همبستگی وجود دارد.
زیر مؤلفه های این بعد:
فهم دانش فرهنگی سوالات ۱ و ۲
استدلال تجارب بین فرهنگی سوالات ۳
بعد شناختی: این دانش بیانگر درک فرد از تشابهات و تفاوت های فرهنگی است و دانش عمومی و نقشه های ذهنی و شناختی فرد از فرهنگ های دیگر را نشان می دهد. جنبه دانش هوش فرهنگی مشتمل بر شناخت سیستم های اقتصادی و قانونی هنجارهای تعامل اجتماعی، عقاید مذهبی، ارزش های زیبایی شناختی و زبان دیگر است.
نمره ی پاسخگویی به سؤالات ۴ – ۹ پرسشنامه
هدف جزیی: تعیین رابطه مؤلفه شناختی هوش فرهنگی با تعهد سازمانی معلمان زن مدارس دولتی مقطع ابتدایی شهر مشهد
فرضیه فرعی: بین بعد شناختی هوش فرهنگی با تعهد سازمانی معلمان زن مدارس دولتی مقطع ابتدایی شهر مشهد همبستگی وجود دارد.
زیر مؤلفه های این بعد:
شناخت شباهت ها و تفاوت های فرهنگی سوالات ۴ و ۹
انعکاس دانش عمومی سوالات ۵ و ۶ و ۷ و ۸
بعد انگیزشی: بیانگر علاقه فرد به آزمودن فرهنگ های دیگر و تعامل با افرادی از فرهنگ های مختلف است. این انگیزه شامل ارزش های درونی افراد برای تعاملات چند فرهنگی و اعتماد به نفسی است که به فرد اجازه می دهد در موقعیت های فرهنگی مختلف به صورتی اثربخش عمل کند.
نمره ی پاسخگویی به سؤالات ۱۰ – ۱۴ پرسشنامه
هدف جزیی: تعیین رابطه مؤلفه انگیزشی هوش فرهنگی با تعهد سازمانی معلمان زن مدارس دولتی مقطع ابتدایی شهر مشهد
فرضیه فرعی: بین بعد انگیزشی هوش فرهنگی با تعهد سازمانی معلمان زن مدارس دولتی مقطع ابتدایی شهر مشهد همبستگی وجود دارد.
زیر مؤلفه های این بعد:
تطبیق خود با فرهنگ جدید در تعاملات میان فرهنگی سوالات ۱۱ و ۱۴
میزان گشودگی برای تجربه تعامل با مردم سایر فرهنگ ها سوالات ۱۲ و ۱۳
میزان رضایت از تعاملات فرهنگی سوال ۱۰
بعد رفتاری: این رفتار قابلیت فرد برای سازگاری با آن دسته از رفتارهای کلامی و غیر کلامی را در بر می گیرد که برای برخورد با فرهنگ های مختلف مناسب هستند. رفتار هوش فرهنگی مجموعه ای از پاسخ های رفتاری منعطفی را شامل می شود که در موقعیت های مختلف به کار می آیند و متناسب با یک تعامل خاص یا موقعیت ویژه از قابلیت اصلاح و تعدیل برخوردارند.
نمره ی پاسخگویی به سؤالات ۱۵ - ۱۹ پرسشنامه
هدف جزیی: تعیین رابطه مؤلفه رفتاری هوش فرهنگی با تعهد سازمانی معلمان زن مدارس دولتی مقطع ابتدایی شهر مشهد
فرضیه فرعی: بین بعد رفتاری هوش فرهنگی با تعهد سازمانی معلمان زن مدارس دولتی مقطع ابتدایی شهر مشهد همبستگی وجود دارد.
زیر مؤلفه های این بعد:
اعمال کلامی و غیر کلامی مناسب سوالات ۱۵ و ۱۸
توانایی واکنش مناسب فرد در فرهنگ جدید سوالات ۱۶ و ۱۷
اعمال آشکار فرد در مواجهه با فرهنگ جدید سوال ۱۹
تعهد سازمانی
تعهد سازمانی در این پژوهش، نمراتی است که آزمودنی ها از طریق اجرای پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر (۱۹۹۰) به دست می آید . مؤلفه های این پرسشنامه به شرح زیر است:
تعهد عاطفی: این بخش از تعهد سازمانی به عنوان تعلق خاطر به یک سازمان که از طریق قبول ارزش های سازمانی و نیز بوسیله ی تمایل به ماندگاری در سازمان مشخص می گردد تعریف می شود. پیش شرط های تعهد عاطفی عبارتند از: ویژگی های شخصی، ویژگی های مرتبط با نقش، ویژگی های ساختاری، تجربیات کاری
نمره ی پاسخگویی به سوالات ۱ – ۸ پرسشنامه
تعهد مستمر: ناشی از درک افزایش یافتن هزینه های از دست رفته در یک سازمان است. هزینه های از دست رفته عبارت است از مخارج یک فعالیت یا پروژه که قابل بازیافت نباشند. بنابراین اگر کسی دارای تعهد مستمر باشد نسبت به افزایش چنین هزینه هایی حساس خواهد شد. پیش شرط های تعهد مستمر عبارتند از: حجم و اندازه سرمایه گذاری و نیروی صرف شده در سازمان، فقدان فرصت های شغلی خارج از سازمان
نمره ی پاسخگویی به سوالات ۹ – ۱۶ پرسشنامه