مدیر پروژه کسی است که از طرف سازمان انجام دهنده پروژه، برای رهبری تیمی که مسئول تحقق اهداف پروژه هست منصوب می شود(خرمی راد،۱۳۹۱).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۲-۳ مهارتهای مدیر پروژه
مهارتهای یک مدیر پروژه می تواند شامل موارد زیر باشد:
سازماندهی
ارتباطات
انگیزش
تیم سازی
رهبری
آگاهی سیاسی و فرهنگی
مذاکره
……
۲-۴ دلائل استفاده از مدیریت پروژه
برخورد انعطاف پذیرومسولانه بانیازهای درحال تغییرمشتریان ازجمله نکات مهمی است که بایدبرمبنایی دردنیای پررقابت کسب وکارموردتوجه خاص قرارگیرد.مدیریت پروژه شمارادرتمرکزیافتن براولویتها،بررسی عملکردها،غلبه برمشکلات وسازگاری باتغییرات یاری می دهد.علاوه براین بااستفاده ازمدیریت پروژه بهترمی توانید زمام اموررادراختیاربگیرید وبا کمک تکنیکها وابزارهای آزمایش شده آن راحتترمی توانیدگروههای کاری رادرجهت رسیدن به اهدافشان درمحدوده زمانی وبودجه تعیین شده رهبری کنید.هرچندممکن است درابتدای امرسازماندهی یک پروژه زمان برباشد.امادربلندمدت موجب صرفه جویی دروقت وکاهش ریسک شکست می شود(یار احمد خراسانی،۱۳۸۷).
اقدامات مدیریتی:
درزمان کاربردروشهای مدیریت پروژه،اقدامات مدیریتی متعددی به صورت غریزی مورداستفاده قرارمی گیرند.درحالیکه کتب زیادی دراین خصوص نوشته شده،ولی یک درک کلی ازآنها وکاربردشان برای یک مدیریت پروژه کفایت می کند.خلاصه اقداماتی که مورد استفاده قرارخواهدگرفت عبارتنداز:
- تحلیل شبکه(یاتحلیل گرافیکی):
نقشه عملیاتی رابااستفاده ازیک نمودارگرافیکی بیان میکند.
- مدیریت برمبنای هدف :
یک عمل فنی است که اهداف راتعریف نموده است وروش منظمی برای برآوردعملکردومقایسه آن بااهداف پروژه بیان می کند.این کاردربرنامه ریزی وکنترل ونظارت پروژه کاربرددارد.
- مدیریت برمبنای استثنا:
یک عمل فنی دیگری است که مشکلات خاصی که بایدمورد توجه مدیریت قرارگیرد را برجسته می نماید.مطالعات انجام شده نشان می دهدکه مدیریت نبایددر یک زمان خودرابیش از۲۰ درصدکل پروژه درگیرنماید.
- تقلیل هزینه:
دراین روش سعی می شودبدون تحمیل هزینه های زیاد،زمان انجام وتکمیل پروژه راکاهش داد.
- تخصیص منابع:
برای انجام هریک از فعالیتهای پروژه منابعی درنظرگرفته می شود.
منظورازمنابع می تواند نیروی انسانی(کارکنان وکارگران)، اعتبارات مالی (هزینه لازم برای انجام فعالیتها) ،لوازم، ابزار و موارد باشد.
- ترازکردن منابع:
دراین روش فعالیتها به نحوی زمان بندی می شوند تا از منابع موجود بتوان به صورت یکنواخت درطول پروژه استفاده نمود.
۲-۵ وظایف مدیریت پروژه:
ازسال۱۹۸۱،باتلاش موسسه مدیریت پروژه یاPIM،مدیریت پروژه به صورت یک حرفه مستقل درآمده است.این موسسه برنامه ای تحت عنوانPMPیاگواهی مدیریت پروژه خبره راتدارک وپشتیبانی نمود.این برنامه شامل داوطلبانی می شود که دارای سوابق تحصیلی وتجربه کاری لازم بوده وتخصص کافی درکلاسهایPMBOKبه دست می آورند. PMBOk از۹ موضوع تشکیل شده که به قرارزیراست:
۱- مدیریت اهداف: نظارت برپروژه ازطریق اهداف ودستیابی های موردنظرکارفرما.
۲- مدیریت هزینه: نظارت برهزینه های پروژه ازطریق تجمعی ،سازماندهی وتحلیل اطلاعات ونهایتا ارائه گزارش مالی.
۳- مدیریت زمان: برنامه ریزی،زمان بندی ونظارت برپروژه جهت دستیابی به اهداف زمانی.
۴- مدیریت نیروی انسانی: راهبردوهماهنگی افراد شرکت کننده درپروژه.
۵- مدیریت کیفیت: دستیابی به استانداردهای کیفی جهت ارتقاء کارایی پروژه.
۶- مدیریت پیمان/ تامین: انتخاب،مذاکره وسفارش تهیه وخریدمواد،ابزاروخدمات.
۷- مدیریت ارتباطات: پخش اطلاعات وداده هابه صورت مستمردرمیان اعضاء تیم پروژه ومدیران پروژه.
۸- مدیریت ریسک: مواجهه با درجه نامعلومی وعدم اطمینان های موجود درپروژه ازطریق دانش وتجربه درشرایط خاص.
۹- مدیریت یکپارچه سازی: همگن کردن صحیح همه اجزاء و وظایف یک پروژه(اکبری،۱۳۹۱).
۲-۶ کاربردهای مدیریت پروژه:
به کارگیری اصول مدیریت پروژه درصنعت،مشاغل تجاری ودولتی افزایش یافته است، زیرا اکنون ثابت شده که مدیریت پروژه می تواند مشکلات و پیچیدگی های روزافزون پروژه ها را حل کرده و به انجام هر چه بهتر آنها کمک نماید.
به همین دلیل می توان مدیریت پروژه را در مراکزی که IT محور هستند، مثل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی( مرکز نور) به کاربرد و نتایج و فواید بسیار زیادی را از به کاربری مدیریت پروژه به دست آورد.
ما همیشه نباید فقط مدیریت پروژه را در فعالیتهای سنگین صنعتی و مراکز تجاری بزرگ در نظر بگیریم، ما بدید سعی کنیم با الگو گرفتن از پروژه های سنگین و زیربنایی، پروژه های کوچک را هم مدیریت نموده و به صورت سیستماتیک با تمامی مراحل کار در اتباط باشیم و این چیزی نیست جز به کاربردن مدیریت پروژه در فعالیتهای هر سازمان(اکبری، ۱۳۹۱).
۲-۷ فواید و محدودیتهای پروژه:
استفاده ازفنون مدیریت پروژه درراهنمایی ونظارت برنحوه اجرای پروژه هاباعث ایجادیک اطمینان قبلی جهت تکمیل موفقیت آمیزپروژه می گردد.هنوزهم قضاوتهای موردی ارزشمند بوده وکسب نتایج مطلوب حاصل کوششهای بی دریغ می باشد.