Rمتوسط بارندگی سالیانه (mm/yr)، BE میزان فرسایش بر مبنای متوسط بارش سالیانه، CAمساحت سطح جاده (متر مربع).L طول جاده،Wعرض جاده(متر)
رابطه(۳-۶)
BE = 3 × ۱۰-۵ ×R1.5
محاسبه مساح CA = L × W
رابطه(۳-۷)
محاسبه میزان رسوب دریافتی از رابطه (۳-۸) بدست می آید:
رابطه(۳-۸)
D فاصله بین زهکشهای خروجی و جویها (متر).SDRمیزان رسوب دریافتی (درصد)
نتایج حاصل از این دو مدل در نرم افزار SPSS از طریق آزمون T-Studentبا یکدیگر مقایسه خواهد شد.
۳- ۲- ۴- اندازه گیری مقدار واقعی رسوب
برای برداشت میزان رسوب واقعی سطح جاده، در انتهای هر سگمنت با قرار دادن ظرف مناسب پس از هر بارندگی اقدام به برداشت نمونه شد.به این صورت که مقدار آب موجود در هر ظرف بر حسب لیتر اندازه گیری شده و پس از ته نشین شدن رسوب در داخل ظرف آب داخل ظرف را خارج کرده و نمونه ته نشین شده را داخل آون گذاشته وپس از خشک شدن، مقدار رسوب برحسب گرم درمتر مربع (مساحت هر سگمنت) محاسبه شد. اندازهگیری غلظت رسوب به روش زیر انجام گرفت:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
- ریختن محلول رسوب جمع آوری شده طی بارندگی در طبیعت در بشر شیشهای وتخلیه آب باقی مانده برروی آن پس از گذشت ۲۴ ساعت
-
- خشک کردن کاغذهای صافی در دمای ۱۰۵درجه سانتی گراد آون به مدت ۱۵ دقیقه
-
- توزین کاغذ صافی و کددهی
-
- قرار دادن کاغذ صافی برروی قیف داخل ارلن
-
- تخلیه رسوب داخل بشر برروی کاغذ صافی
-
- خارج کردن کاغذ صافی از داخل قیف پس از گذشت ۲۴ ساعت و ته نشست کامل رسوب روی کاغذ
-
- قرار دادن کاغذ صافی مملو از رسوب بر روی فویل آلومینیومی
-
- قرار دادن فویل آلومینیومی( در بر گیرنده کاغذ صافی ورسوب ) در دمای ۱۰۵ درجه سانتی گراد آون به مدت ۲ساعت
-
- خارج کردن کاغذ صافی مملو از رسوب از داخل فویل و توزین کاغذ و رسوب
۱۰ - محاسبه غلظت رسوب از تقسیم جرم رسوب (گرم) بر حجم رواناب (لیتر)
۳-۲-۵- محاسبات آماری
نتایج حاصل از این دو مدل در نرم افزار SPSS از طریق آزمون -Studenttبا یکدیگر مقایسه شد.
فصل چهارم
نتایج
نتایج
۴-۱- موقعیت جاده وواحدهای همگن:
برای برآورد رسوب تولیدی از سطح جاده مورد مطالعه به طول ۲۰۶۷متر، جاده به ۲۰ واحد همگن تقسیم گردید.
شکل ۴-۱- شکل واحدهای همگن در منطقه مورد مطالعه
۴-۲- مقایسه و ارزیابی دو مدل WARSEM و SEDMODL
نتایج بررسی و همچنین بازدیدهای صحرایی نشان داد که ۱۳۹۷متر از جاده دارای فاصله بیش از ۶۰ متر از آبراههها بوده که در این قسمت ها میزان فاکتور تحویل رسوب صفر و در نتیجه میزان رسوب کل نیز در این نقاط صفر میباشد و۴۸۰ متر ازطول کل جاده در فاصله ۳۰ تا ۶۰ متر بوده همچنین ۱۹۰متر از جاده نقاطی بودند که در آن جاده و آبراهه همدیگر را به طورمستقیم قطع می کنند.این نتایج در جدول(۴-۱) ارائه گردید.
جدول۴- ۱- طول جاده در فواصل مختلف جاده از آبراهه (متر) و در قطعههای مختلف منطقه در دو مدل SEDMODEL و WARSEM.
شماره پارسل | قطع آبراهه | کمتر از ۳۰ متر | ۶۰-۳۰متر | بیشتر از ۶۰ متر | کل پارسل |
۱۲ |