ترجمه
۱- جانم فدای آن رکوع کننده تصدیق کننده بادروزی که با نگین انگشترش سعادتمند گشت.
۲- جانم فدای کسی که کسی غیر از او دین پیامبر را به سرانجام نرساند و امور وعده داده شده را اجرا کرد.
۳- او با فضل و کرم خود متاع را به نحو زیبا و شایسته از صخرهای به پایان برد پس خصال نیکوی او را برشمار.
۴- جانم فدای کسی که سرودم برای من با یاد او پاک و خالص میشود هر گاه که بخواهم شعر بسرایم.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
همچنین سید حمیری با اظهار عشق و علاقه به خاندان عصمت و طهارت (ع) پیروان پیامبر اسلام (ص) و پیروان علی (ع) را با این لفظ « سقیا لشیعه احمد و وصیه » دعا میکند و میگوید:
۱- طابَ الْوُروُد بحُبَّ آل مُـحَمَّدٍ
۲- سَقْـیًا لِشیعهِ اَحْـمَدَ[۴] وَ وُصْـیِهِ
حَـوْضِ الْنَـبیِّ اِذا أَرْدَتَ وَرْدا
اَعْنِی الْإِمامُ وَلیَّنا المَحْسـُـــودا(سید حمیری؛ ۱۴۲۰: ۷۷)
ترجمه
۱- ورود به حوض کوثر با عشق و محبت به اهل بیت نیکو گشت اگر خواهان ورود هستی.
۲- خداوند سیراب کند پیروان احمد و پیروان جانشینان او منظورم امام علی ولی ما است که مورد حسادت حاسدان است.
یا دعبل خزاعی (وفات ۲۴۶ هـ) نیز همین دعا را به بیان دیگر چنین اظهار میکند:
۱- سَقْیًا لِبَـــیْعَهِ اَحْمَدٍ وَ وَصْــــیِّهِ
۲- اَعْنِی اَلَّذی نَصَرَ الَنبیِّ مُحَمَّداً
اَعْنِی الْإِمامُ وَ لِیِّنا المَحْسُوداً
قَبْلَ الْبَریِّهِ نَا شِئاً – وَ وَلیداً(دعبل خزاعی؛ ۱۴۱۷؛ ۹۷)
ترجمه
۱- مبارک باشد بیعت با پیامبر و جانشین او، یعنی امامی که به او حسد ورزیدند.
۲- او کسی است که پیامبر را در کودکی و جوانی و قبل از دیگری یاری داد.
۴-۱-۳ ۰ دعای شاعران در حق خلفاء و رجال دولتی عصر عباسی
در بسیاری از موارد، شاعران برای جلب توجه، تکسب، کمک و یاری و یا ترس از قدرت خلفا و مردان حکومتی برای آنها دعا کردهاند.
نصیحت کردن والیان و حکام اسلامی و دعای توفیق و پایداری و اصلاح آنان ضروری است، چرا که اگر آنها افرادی فاسد باشند، فساد مردم را به دنبال خواهد داشت و صالح بودنشان نیز، مصلحت و اصلاح مردم را در پی خواهد داشت. راست و درست بودن حاکمان هم به نفع خودشان است و هم به نفع جامعهی اسلامی.
معمولا دعا برای خلفا و مردان حکومتی در ضمن مدح یا رثای آنها آشکار میشود، در رثای آنها، برایشان آرزوی بخشش و رحمت و بارش باران رحمت الهی بر قبرشان میکنند، اما در مدحشان برای آنها آرزوی تندرستی و سلامتی و طول عمر و زندگانی پر از خوشی و پیروزی بر دشمنان آرزو میکنند.
۴-۱-۳-۱ . دعا برای تندرستی، سلامتی و طول عمر
از نظر لسان العرب؛ دعا برای تندرستی و سلامت به معنای به دور بودن از عیبها و آفتها و مریضیهاست. (ابن منظور؛ ۱۴۰۸: ۶/۳۴۲)
از جمله اشکال دعا برای سلامت و طول عمر، دعای ابونواس (وفات ۱۹۸ هـ) برای خلیفه امین است که میگوید:
۱- بارکَ اللهِ لِلْامِین، وَ اَبْقا