۱۱۵
جمع کل
۲۹۸۰
۱۰۰
۳۸
۳۸۲
به این ترتیب، از هر یک از خوشههای سه گانه چند بلوک متناسب با حجم آن خوشه انتخاب و در مرحله بعد برای انتخاب خانوارها در هر بلوک به روش تصادفی سیستماتیک عمل شد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۴-۵) روش گردآوری داده ها
در این پژوهش از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد.گردآوری داده ها از طریق مراجعهی مستقیم مصاحبهگران توجیه شده صورت گرفت. ابتدا سه پرسشگر جهت پرسشگری دعوت شدند. پس از برگزاری جلسه توجیهی برای پرسشگرها و بررسی سؤالات پرسشنامه و رفع ابهامات موجود در سؤالها، جهت انجام پرسشگری به بلوکهای مورد بررسی اعزام شدند. نظارت بر عملیات پرسشگری و کنترل پرسشنامه ها توسط خود محقّق صورت گرفت. به طوری که هر روز پس از اتمام کار پرسشنامه ها جمع آوری شده و بررسی میشدند تا پرسشنامه مخدوشی وجود نداشته باشد.
۴-۶) متغیّرهای مورد بررسی
بررسی تجربی بدون تعریف مجموعه مفاهیمی که فرضیه ها را میسازند میسّر نیست. بنابراین، لازم است مفاهیم به کار رفته در هر فرضیه به وضوح تعریف شوند. در این راستا، تعریف مفهومی[۴۱] و عملیّاتی سازی[۴۲] متغیّرها ضرورت مییابد.
۴-۶-۱-۱) تعریف مفهومی (نظری):
مفهوم اصطلاحی است مجرد که برای توضیح یا فهماندن تجربه و منظورمان به کار میرود (بیکر، ۱۳۸۸: ۱۲۹). در تعریف مفهومی معنای یک مفهوم از طریق مفهوم یا مفاهیم دیگر، تعیین و راه برای تعریف عملی هموار می شود. در تعریف مفهومی معنای مفهوم مشخّص می شود؛ امّا این تعریف مفهوم را از حالت انتزاعی خارج نمیکند. تعرف مفهومی را میتوان در سه مرحله انجام داد: ۱) رجوع به ادبیات علم مخصوص مسأله یا جمعآوری مجموعه تعاریف از طریق رجوع به دایرهالمعارف علوم اجتماعی؛ ۲) انتخاب یک تعریف از میان انواع تعریف موجود یا ساختن یک تعریف بر اساس عناصر مشترک چندین تعریف؛ ۳) تشریح ابعاد مفهوم (ساعی،۷۵:۱۳۸۷).
۴-۶-۱-۲) عملیاتیسازی:
با تبدیل مفاهیم به متغیّرها و تعیین مفاهیم کلیدی مورد استفاده در مطالعهای خاص به منظور تعریف آنها و طراحی روشهای اندازه گیری آنها، سروکار دارد (بلیکی،۱۷۵:۱۳۸۹). تعریف عملیاتی سطح نظری را به سطح تجربی متصل می کند و زمینه را برای رجوع به واقعیّت فراهم میسازد. به عبارتی دیگر از طریق تعریف عملی، معرفهای قابل اندازه گیری برای هر یک از مفاهیم فرضیات اقامه می شود (ساعی،۷۶:۱۳۸۷).
۴-۶-۲) تعریف مفاهیم و متغیّرها
متغیّرهای تحقیق شامل دو دسته متغیّرهای مستقل و وابسته است. متغیّر وابسته در جریان یک تحقیق، متأثر از متغیّر یا متغیّرهای دیگری میباشد؛ به عبارتی دیگر متغیّرهای دیگر میتوانند بر آن اثر گذار بوده و در آن تغییراتی را به وجود بیاورند. متغیّرهای مستقل نیز بر روی متغیّر وابسته تأثیر میگذارند. در این پژوهش، متغیّر وابسته باروری و ایدهآلهای باروری زنان ۱۵-۴۹ ساله شهر سنندج میباشد. متغیّرهای مستقل نیز به دو دسته عوامل فردی و مشخّصههای فرهنگی تقسیم شدند (جدول زیر). عوامل فردی شامل پایگاه اقتصادی اجتماعی (وضع تحصیلات، محل تولد، درآمد ماهیانه و…) است. عوامل فرهنگی در برگیرندهی متغیّرهای سرمایه فرهنگی، گرایش به ترجیح جنسی، نابرابری جنسیّتی، تقدیرگرایی در رفتار باروری، اهمیّت بچه در زندگی، مدیریت بدن، خودحفاظتی روانی- عاطفی، توانمندی اجتماعی، کمفرزندآوری بازاندیشانه، میباشد.
جدول ۴-۲ متغیّرها و شاخص های تحلیل به تفکیک متغیّرهای مستقل و وابسته
نوع متغیّر
معرّف
متغیّرهای مستقل:
۱) عوامل فردی
پایگاه اقتصادی- اجتماعی.
۲) مشخّصههای فرهنگی