کشش قیمتی تقاضا درصد تغییرات مقدار تقاضا نسبت به تغییر قیمت است. جانشین های نزدیک بیشتر برای کالا، کشش قیمتی آن را افزایش می دهد. هرچه کالا لوکس تر باشد، کشش بیشتری دارد. هر چه تعریف بازار گسترده تر باشد، کشش کمتر است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
- جذابیت صنعت
جذابیت صنعت از۶(عالی)تا۱(ضعیف) امتیاز داده می شود. بر طبق این ماتریس عناوین ذیل باید برای تعیین جذابیت بازار مورد بررسی قرار گیرد:
- توان بالقوه رشد
نسبت رشد سالانه از نظر کل فروش است. نرخ رشد یک متغیّر اقتصادی، نسبت مقدار افزایش در آن متغیر به مقدار اولیه آن را نشان می دهد
- توان سودآوری
نشان دهنده درصد رشد سود سالانه می باشد. سودآوری به توانایی صنعت در بدست آوردن درآمد و سود اشاره میکند.
- ثبات مالی
ثبات مالی به وضعی گفته می شود که بحران های مالی سیستماتیک، ثبات اقتصاد کلان را تهدید ننماید. بحران مالی به یک تغییر ناگهانی و سریع در همه یا اکثر شاخص های مالی شامل نرخ های بهره کوتاه مدت و قیمت دارایی ها (اوراق بهادار، سهام، مستغلات، زمین) و ورشکستگی و سقوط موسسات مالی اطلاق می شود.
- مهارت لازم در فن آوری
توانمندی یا مهارت یادگیری به نتیجه رساندن و مصرف حداقل زمان و انرژی در انجام کارها است. این توانایی میتواند در حوزه مهارتی عمومی یا خاص باشد. فناوری همان تسلط و تبحر انجام کار است، فناوری توانایی انجام کار در تمامی سطوح و زمینهها است. یعنی طراحی، ساخت، استفاده، تعمیر و نگهداری و تحقیق و توسعه و غیره میباشد.
- استفاده بهینه از منابع
با کوتاه شدن دوره عمر محصولات ، سازمانها قادر نخواهند بود در این محیط رقابتی و همراه با تغییرات شدید در فناوری، منابع زیادی را برای تولید محصولات جدید صرف نمایند و به عبارتی باید به فکر استفاده بهینه از منابع باشند.
- تراکم سرمایه
انباشت سرمایه به پویایی محوری نظام سرمایه داری در توسعه آن اطلاق می شود که از خلال تولید، مالکیت و ایجاد ارزش افزوده، حاصل می آید.
- سهولت ورود به بازار
در اقتصاد، منظور از ساختار بازار، تعداد شرکتهایی است که در حال تولید محصول یکسانی هستند. انواع حالتهای ساختار بازار به صورت زیر است: بازار آزاد، رقابت کامل، رقابت انحصاری، انحصار چندجانبه، انحصار کامل و انحصار دولتی که هرچه از ساختار انحصاری به سمت ساختار رقابتی حرکت کنیم امکان ورود به بازار آسان می گردد.
- بهره وری
بهره وری از مفاهیم اقتصاد و مدیریت است که چنین تعریف میشود: مقدار کالا و یا خدمات تولید شده در مقایسه با هر واحد از انرژی و یا کار هزینه شده بدون کاهش کیفیت یا اثربخشی بعلاوه کارایی می باشد.
می توان از مدل نیروهای پنجگانه پورتر برای درکِ شاخص های اضافی که برای موقعیتی ویژه مورد نیاز است، استفاده کرد(شجاعی و همکاران، ۱۳۹۱).
۲-۱۲-۵-۳ تفسیر نمودار ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACE)
ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACE) راهنمائی مفید برای تصمیم گیری در مورد استراتژی هایی است که برای موقعیت های متفاوت فراهم می شوند. استراتژی های حاصل می تواند به صورت موارد ذیل باشند:
- استراتژیهای تهاجمی
در این حالت سازمان در بهترین وضع ممکن است و می تواند با استراتژیهای تمرکز ، یکپارچگی و مشارکت از فرصتها بهترین بهره برداری را بنماید. کسب و کار می تواند از استراتژی تهاجمی به عنوان ابزاری برای قوت بخشیدن به فرصتهای در دسترس پیروی کند. تحلیل (SPACE) به سازمان ها در این موقعیت اقدامات ذیل را سفارش می کند:
ادامه دادن سرمایه گذاری در بخش نوآوری، جهت حمایت و ایجاد مزیت های رقابتی ای که وجود دارد.
پوشش کلیه اقدامات رقبا در جهت توسعه ی مزیت های رقابتی. جلوگیری از ایجاد پیشنهادات ارزشی متمایز که ممکن است موجب به اثبات رساندن کشش بخشی از بازار شود.
تصاحب سهم بازار بصورت تهاجمی بوسیله ی جهش رو به بالای قیمتهای متعارف بازار در نقشه ی ارزش مشتریان.
ایجاد ریسک برای رقبا در بازی. ممکن است از طریق ایجاد نوآوری سریع در محصول، جدالهایی در بازاریابی یا کاهش سطوح قیمت ها انجام شود که رقبا را دچار مشکل می کند.
رشد در بازار بواسطه ایجاد حق مالکیت.
دنبال کردن فرصت های موجود در بازار شامل ادغام عمودی رو به جلو و رو به عقب.
حرکت به سمت بازارهای مرتبط که مکمل شرایط موجود است.
استراتژی حمله، تجارت را برای رقبا سخت می کند و حقیقتاً موجب دشواری در امر بالا بردن منابع برای ایجاد رقابت می شود، مگر آنکه رقبا از منابع بی شماری برخوردار باشند. دو نگرانی بزرگی در این شرایط وجود دارد:
۱- اجتناب از خشنودی زیاد از خود، کسب و کار می تواند بسیار راحت به نظر بیاید، اما ممکن است تهدیدهایی از بازارهای جانشین وارد شود یا تکنولوژی بین بخش های همگرای بازار تمایز ایجاد کند.
۲- اجتناب از کارکرد نامناسب برای جلوگیری از سیاست های رقابتی. گاهی یک کسب و کار قوی می تواند توجه به ابزار تعدیل را جلب کند، به ویژه اگر از قیمت گذاری آمرانه در جهت خروج رقبا از کسب و کار استفاده شود(شجاعی و همکاران، ۱۳۹۱).
هنگامی که نوع استراتژی سازمان تهاجمی باشد، نشان دهنده آن است که سازمان در بهترین شرایط ممکن قرار دارد و میتواند با بهره گرفتن از نقاط قوت خود، از فرصتهای موجود حداکثر استفاده را نمایید، نقاط ضعف خود را بر طرف نماید و جلوی تهدیدهای خارجی را بگیرد.
بنابراین سازمان در حالت تهاجمی با استراتژیهای:
رسوخ در بازار،
توسعه محصول،
یکپارچگی عمودی به پایین،
یکپارچگی عمودی به بالا،
یکپارچگی افقی و تنوع همگون،
تنوع ناهمگون،
تنوع افقی
یا استراتژی ترکیبی که بستگی به شرایط خاصی دارد، مواجهه میشود(سیروس و صبور طینت، ۱۳۸۷).
- استراتژی های محافظه کارانه
در این حالت شرکت در یک وضعیت ضعیف در یک بازار بی تحرک متصور شده است، این موقعیت، مانند حالت سگ در ماتریس گروه مشاوران بستن با سهم نسبی بازار کم و رشد بازار کم را شرح داده است. سازمان یک حق انتخاب دارد: