۵-۳- آمار استنباطی و آمار مکانی
با توجه به اینکه در نتایج مطالعات گلی(۱۳۸۶) رابطه معکوس بین جمعیت و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات برقرار بوده است، این رابطه سرانه مرگ و میر را در دو سطح تصادفات درون شهری و برون شهری به صورت مستقل مورد بررسی قرار داده است لذا این فرضیه به دو فرضیه فرعی تقسیم شده است.
آزمون فرضیه اول: بین تعداد مطلق جمعیت و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات (درون شهری و برون شهری) رابطه وجود دارد.
این فرضیه در قالب دو فرضیه فرعی مطرح می شود:
آزمون فرضیه فرعی الف: بین تعداد مطلق جمعیت و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری رابطه وجود دارد.
H0= تفاوت معناداری بین تعداد مطلق جمعیت و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری وجود ندارد.
H1= تفاوت معناداری بین تعداد مطلق جمعیت و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری وجود دارد.
جدول ۵-۷ نشان دهنده نتایج حاصل از آزمون رگرسیونی بین تعداد مطلق جمعیت و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری میباشد. بر اساس نتایج آزمون با سطح معنی داری (۰۰۰/۰) و ضریب همبستگی (۸۹/۰) بین تعداد مطلق جمعیت با سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری همبستگی خیلی قوی وجود دارد. R2 (۸۰/۰) نشان میدهد که متغیر تعداد مطلق جمعیت ۸۰ درصد از تغییرات متغیر سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری را تبیین می کند. با توجه به ضریب B بدست آمده (۰۰۰۰۲/۰) به ازای هر واحد تغییر در متغیر تعداد مطلق جمعیت، سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری به میزان (۰۰۰۰۲/۰) افزایش مییابد. بنابر این رابطه دو متغیر تعداد مطلق جمعیت با سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری مثبت و همسو میباشد. به عبارت دیگر هر چه بر میزان تعداد مطلق افزوده می شود، سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری افزایش مییابد. مقدار t (2/37) میباشد و با توجه به p-value بدست آمده (۰۰۰/۰)، در سطح اطمینان ۹۹ درصد معنا دار میباشد. یعنی فرض صفر بودن ضریب رگرسیون متغیر تعداد مطلق جمعیت رد می شود. به عبارت دیگر فرض H0 مبنی بر عدم رابطه تعداد مطلق جمعیت با سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری رد، و فرض H1 مبنی بر وجود رابطه تعداد مطلق جمعیت و با سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری تائید میگردد.
جدول۵-۷- نتایج رگرسیونی تعداد مطلق جمعیت و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری
سطح معناداری
t
Beta
B
R2
R
نام متغیر
۰۰۰/۰
۲/۳۷
۸۹/۰
۰۰۰۰۲/۰
۸۰۶/۰
۸۹۸/۰
تعداد جمعیت
الگوی پراکنش فضایی: شکل ۵-۱۵ بیانگر پراکنش فضایی تعداد مطلق جمعیت و سرانه مرگ و میر ناشی ازتصادفات درون شهری میباشد. بررسی ترکیبی تعداد مطلق جمعیت و سرانه مرگ و میر ناشی ازتصادفات درون شهری حاکی از وجود الگوی فضایی نسبتا اتفاقی در سطح شهرستانها میباشد (آماره موران = ۰۵/۰). شهرستانهای تربت جام، برخوار و میمه، ری، تهران، کرج و بوئین زهرا محدودههای جغرافیایی هستند که دارای تعداد مطلق جمعیت و سرانه مرگ و میر ناشی ازتصادفات درون شهری بالا هستند.
۰۵۱/۰Moran,s I=
شکل ۵-۱۵- پراکنش فضایی تعداد مطلق جمعیت و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری
آزمون فرضیه فرعی ب: بین تعداد مطلق جمعیت و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری رابطه وجود دارد.
H0= تفاوت معناداری بین تعداد مطلق جمعیت و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری و وجود ندارد.
H1= تفاوت معناداری بین تعداد مطلق جمعیت و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری وجود دارد.
جدول ۵-۸ نشان دهنده نتایج حاصل از آزمون رگرسیونی بین تعداد مطلق جمعیت و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری میباشد. بر اساس نتایج آزمون با سطح معنی داری (۰۰۰/۰) و ضریب همبستگی (۶۶/۰) بین تعداد مطلق جمعیت و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری همبستگی نسبتا قوی وجود دارد. R2 (۴۴/۰) نشان میدهد که متغیر تعداد مطلق جمعیت ۴۴ درصد از تغیرات متغیر سرانه ی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری را تبیین می کند. با توجه به ضریب B بدست آمده (۰۰۰۰۴/۰) به ازای هر واحد تغییر در متغیر تعداد مطلق جمعیت، سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری به میزان (۰۰۰۰۴/۰) افزایش مییابد. بنابر این رابطه دو متغیر مثبت و همسو میباشد. به عبارت دیگر هر چه بر میزان تعداد مطلق جمعیت افزوده می شود، سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری افزایش مییابد. مقدار t برای متغیر تعداد مطلق جمعیت (۳/۱۶) میباشد و با توجه به p-value بدست آمده (۰۰۰/۰)، در سطح اطمینان ۹۹ درصد معنادار میباشد. یعنی فرض صفر بودن ضریب رگرسیون متغیر تعداد مطلق جمعیت رد می شود. به عبارت دیگر فرض H0 مبنی بر عدم رابطه تعداد مطلق جمعیت و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری رد، و فرض H1 مبنی بر وجود رابطه تعداد مطلق جمعیت و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری تائید میگردد.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )