با توجه به مطالب فوق مدل تحقیق حاضر بصورت زیر ارائه می گردد:
معرفی مدل پیشنهادی تحقیق
۲-۱۰ معرفی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی قم (نور)
شکل۲-۱ : آرم و نشان تجاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی قم (نور)
بزرگترین تولید کننده نرم افزارهای اسلامی- شماره ثبت: ۶۹
۲-۱۱-۱ پیش درآمد
عرصه هاى مختلف اندیشه و عمل اسلامى هیچ گاه از مردان بلند همّت خالى نبوده است. دانش پژوهان مسلمان همواره در راه حفاظت از مرزهاى ایمانى مردم، وظیفه اى خطیر عهده دار بوده اند و در هر روزگار به گونه اى شایسته آن زمان، به تلاش برخاسته اند.
اکنون که پرچم فتح و عزّت اسلام در اهتزاز و دل هاى تشنه علوم و معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام در جهان فراوان است، مجاهدان عرصه علم و دانش می کوشند تا با بهره گیرى بیش از پیش از امکانات موجود، تلاش شایسته اى را براى بهبود اطلاع رسانى و تسهیل دستیابى به گنجینه علوم و معارف اسلامى انجام دهند.
رایانه که یکى از سودمندترین ابزارهاى اطلاع رسانى است، با قابلیت هاى ویژه، خاصه سرعت و دقت شگفت انگیزش می تواند نقش بسیار مهمى را در خدمت به فرهنگ اسلامى ایفا کند.
ضرورت ساماندهى اطلاعات و پژوهش هاى انجام شده در گستره معارف اسلامى و پاسخگویى به نیازهاى تحقیقاتى موجود، توجه پژوهشگران مسلمان را به بهره گیرى از امکانات فنى و علمى جدید معطوف کرده است.
مرکز تحقیقاتى و رایانه اى اسلامى همگام با پیشرفت فن آورى و هم ساز با نیازهاى جدید، گام در این راه ناهموار گذاشته و با تلاش شبانه روزى محققان و متخصصان خود سعى می کنند با وارد کردن متون قدیم در لوح هاى نورى و فراهم آوردن قابلیت هاى متفاوت در بازیابى اطلاعات، بستر مناسبى را براى انجام تحقیقات و پژوهش هاى نوین در حوزه دین پژوهى آماده سازند.
۲-۱۱-۲ اهداف و وظایف
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، نهادی پژوهشی است که برای سهل نمودن دسترسی به منابع و متون علوم اسلامی و فرهنگ دینی و مقدمات مربوط به آن با بهره گرفتن از فن آوری اطلاعات و ارتباطات، و توسعه و تعمیم آن در حوزه های علمیه و مجامع فرهنگی داخلی و بین المللی تشکیل گردیده و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی، اداری و استخدامی به صورت غیر انتفاعی می باشد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
تولید برنامه های نرم افزاری در زمینه های مختلف علوم اسلامی و فرهنگ دینی و مقدمات مربوط به آن به منظور تحقیق، تبلیغ و اطلاع رسانی آموزه های دینی در سطوح مختلف تخصصی و عمومی.
تحقیق و به کار گیری بهترین شیوه های به کار گیری ارتباطات شبکه های اینترنتی و اینترانتی برای دریافت و ارسال اطلاعات مورد نیاز و ارائه خدمات اینترنتی به محققان و مراکز علوم دینی.
استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در جهت اهداف مرکز.
انجام تحقیقات لازم برای استفاده در نرم افزارهای تولیدی و شبکه های اینترنتی.
انتشار کتب - به ویژه نسخه های قدیمی و خطی - مجلات و جزوات مربوط به برنامه ها و اطلاعات تولید شده به صورت الکترونیکی یا مکتوب.
آموزش کامپیوتر و نرم افزارهای پژوهشی و روش های اطلاع رسانی به پژوهشگران علوم اسلامی به میزان مورد نیاز.
ارائه خدمات کامپیوتری نرم افزاری و سخت افزاری به محققان علوم اسلامی.
شناسائی، تقویت و ترویج عوامل رشد و توسعه فرهنگِ استفاده بهینه از فن آوری کامپیوتری و توسعه و تعمیم آن در حوزه های علمی و فرهنگ دینی عمومی.
همکاری با دستگاه ها و نهادهای پژوهشی، کامپیوتری و فرهنگی به منظور تبادل تجارب موجود در مدیریت محتوا، تولید نرم افزارهای مورد نیاز و تأسیس پایگاهها و مراکز اطلاع رسانی و عرضه خدمات نرم افزاری به مؤسسات و نهادهای مذکور.
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با عنایت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی در سال ۱۳۶۸ تأسیس شده است. اشاعه فرهنگ غنی اسلام، تسهیل دستیابی به منابع و متون اصیل دینی و نیز سرعت بخشیدن به امر کاوش و پژوهش در حوزه علوم اسلامی با بهره گیری از فناوری اطلاعات و به کارگیری امکانات رایانه ای برای ارائه معارف حقّه اهل بیت علیهم السلام به جهانیان در شکل و قالب جدید، از اهداف مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی شمرده شده است.
۲-۱۱-۳ ی
این معاونت به منظور معرفی و عرضه تولیدات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به جامعه علمی و فرهنگی داخل و خارج از کشور تشکیل شده است.
از جمله وظایف مهم معاونت بازرگانی و خدمات فرهنگی عبارتند از:
- ساماندهی و مدیریت عرضه و توزیع محصولات نور در فروشگاهها، نمایشگاهها و مجامع اطلاعرسانی داخلی و خارجی
- تأسیس نمایندگیهای عرضه محصولات نور در کشورهای مختلف
- ارائه خدمات اطلاعرسانی و انجام تبلیغات در جهت معرفی فعالیتها و تولیدات این مرکز
- ایجاد تعامل میان مرکز و نهادها و مؤسسات پژوهشی، علمی و فرهنگی
- تأسیس بانکهای اطلاعات به منظور استفاده محققان از منابع پژوهشی رایانهای و کتابخانههای اینترنتی
- دریافت بازخوردها و نظرات کاربران محصولات نور و پشتیبانی از آنان
- ارائه خدمات مشاورهای به پژوهشگران، نویسندگان، ناشران و مراکز علمی و تحقیقاتی
- حمایت از تولید کنندگان نرمافزارهای علوم اسلامی و انسانی
- تلاش در جهت ترویج نشر الکترونیک و فرهنگسازی برای بهرهمندی جامعه علمی کشور از کتابهای الکترونیکی با مشارکت ناشران و نویسندگان
- برگزاری نمایشگاههای سراسری نرمافزارهای علوم اسلامی و توزیع نرمافزارهای آموزشی
بخش های معاونت بازرگانی و خدمات فرهنگی:
۲-۱۱-۳-۱ بخش ارتباطات و تبلیغات
بخش ارتباطات و تبلیغات به منظور تبلیغ محصولات و اطلاع رسانی از فعالیتهای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تشکیل شده است. این بخش در تعامل با نهادها و مؤسسات فرهنگی و پژوهشی برای تبادل تجربیات و شناساندن توانانمندی ها نسبت به ایجاد ارتباط بین آنان و مرکز اقدام نموده و با دعوت از فرهیختگان، دانشجویان، طلاب و پژوهشگران جهت بازدید از مرکز و آشنایی ایشان با دست آوردهای این مجموعه تلاش می نماید. انعکاس فعالیتهای مرکز در رسانه ها، برگزاری مراسم، مدیریت و اجرای نشستهای عمومی، انجام امور فرهنگی داخلی و تلاش برای شناسایی مخاطبان مرکز و معرفی تولیدات مرکز به آنان از اهم وظایف این بخش به شمار می رود.
۲-۱۱-۳-۲ بخش خدمات فرهنگی
بخش خدمات فرهنگی به منظور پاسخگویی به نیازها و درخواستهای مولفان، پژوهشگران و مراکز فرهنگی، علمی، پژوهشی و انتشاراتی از مرکز در زمینه تولید کتابخانه های دیجیتالی برخط و برون خط، تبادل دیتا و منابع الکترونیکی، ارائه مشاوره و کارشناسی به مخاطبان و یافتن متقاضیان جدید ایجاد شده است. همچنین تولید نرم افزارهای عمومی از دیتاهای مرکز از دیگر وظایف این بخش به شمار می رود.
۲-۱۱-۳-۳ بخش امور کاربران
بخش امور کاربران به منظور پاسخگویی و پشتیبانی از کاربران محصولات و نرم افزارهای نور تشکیل شده است. پاسخ به مراجعات حضوری و تماسهای غیر حضوری کاربران، رفع اشکال و ارتقاء سطح آگاهی ایشان در خصوص محصولات مرکز از اهم وظایف این بخش است.
۲-۱۱-۳-۴ بخش نمایشگاه های داخلی
بخش نمایشگاههای داخلی به منظور آشناسازی و دسترسی آسان پژوهشگران و فرهیختگان به تولیدات مرکز ایجاد شده است. این بخش با برگزاری و شرکت در نمایشگاههای مختلف در مراکز علمی و فرهنگی، حوزوی و دانشگاهی داخل کشور، رسالت اطلاع رسانی و عرضه محصولات مرکز را انجام می دهد.