برنامه لازم برای دستیابی به آن ها در زمان معین، طراحی شود و به مرحله اجرا درآید.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
- ارزیابی[۱۱]دانش : نحوه ی رسیدن به هدف های معین و استفاده از نتایج آن به عنوان بازخور، برای تعیین یا اصلاح هدف، به این بخش مربوط است. با نگاه به نتایج بعضاً کیفی این فرایند، ضروری است، آن ها را با مد نظر قرار دادن نتایج کمی و هزینه های انجام شده در این زمینه مورد ارزیابی قرار داد.
ب) سیکل درونی
-
- شناسایی[۱۲]دانش: با طرح این پرسش که « آیا می دانیم که چه می دانیم؟»، باید انجام این وظیفه مدیریت دانش؛ یعنی مرحله کشف دانش را آغاز کرد. بسیاری از سازمان ها به خاطر نا آشنا بودن با دانش خود، در تصمیم گیری ها و هدف گذاری هایشان دچار مشکل می شوند، البته ناگفته نماند که شناسایی منابع درونی و بیرونی سازمان به همراه هم انجام می شود.
-
- کسب[۱۳]دانش: در این مرحله باید دانش را از بازار داخلی و خارجی نظیر دانش های مربوط به مشتری، تولید، همکاران، رقبا و… از منابع شناسایی شده در مرحله کشف به دست آورد و نیز مشخص نمود چه قابلیت هایی را می توان از خارج سازمان خریداری یا تهیه کرد و مورد استفاده قرار داد.
-
- توسعه[۱۴]دانش: چگونه می توان تخصص جدیدی ایجاد کرد ؟ توسعه ی دانش سنگ بنایی می باشد که مکمل فرایند کسب دانش است. تمرکز اصلی آن بر روی ایجاد مهارت های جدید، محصولات جدید و ایده های بهتر و فرآیندهای کاراتر می باشد. فرایند توسعه ی دانش شامل آن دسته از تلاش های مدیریتی است که به صورت آگاهانه با هدف تولید و ایجاد توانایی،که سازمان فاقد آن است انجام می گیرد.
-
- اشتراک[۱۵]و تسهیم دانش: مسائلی همچون چگونگی به اشتراک گذاری دانش موجود و انتقال آن به محل مناسب و مورد نیاز و چگونگی انتقال دانش، به گونه ای که در سازمان قابل دسترسی و استفاده باشد و چگونگی انتقال دانش از سطح دانش فردی به سطح دانش گروهی و سرانجام سطح سازمانی، در دستور کار این بخش از مدیریت دانش قرار می گیرد.
-
- استفاده[۱۶]از دانش: اطمینان به استفاده مفید از دانش در سازمان مربوط به این قسمت است. در این بخش موانعی که بر سر راه استفاده مفید از دانش جدید است، باید شناسایی و رفع شوند تا از آن بتوان، به طور عملی در ارائه خدمات و محصولات استفاده کرد.
-
- نگهداری[۱۷]دانش : ذخیره و نگهداری و روزآمد کردن دانش به این بخش مربوط می شود. این روش از نابودی دانش جلوگیری کرده و به آن اجازه می دهد که مورد استفاده قرار گیرد؛ البته در این راستا باید سازو کار مناسبی برای به روز کردن سیستم ایجاد کرد. سازمان ها اغلب از این نکته گلایه دارند که سازماندهی مجدد باعث شده است که آن ها بخشی از حافظه ی خود را از دست بدهند، لذا فرآیندهای مربوط به انتخاب، ذخیره و به روز کردن منظم دانشی که در آینده ارزشمند خواهد بود باید به دقت کامل سازماندهی شوند. اگر این کار انجام نگیرد این امکان وجود دارد که تخصص های ارزشمند به طور ناخواسته کنار گذاشته شوند.
سیکل مکمل : بازخور[۱۸]
سبک های رهبری
بازخور
هدف های دانش
ارزیابی دانش
رهبری تحول آفرین
- رفتارهای آرمانی
- ویژگی های آرمانی
- انگیزش الهام بخش
- ترغیب ذهنی
- ملاحظات فردی
تسهیم دانش
استفاده از دانش
توسعه دانش
شناسایی دانش
کسب دانش
نگهداری دانش
رهبری تبادلی
-مدیریت بر مبنای استثناء
- پاداش مشروط
شکل ۲-۱: مدل سنگ بنای مدیریت دانش (Probst et al,2000)
رهبری عدم مداخله گر
(Bass,1985) شکل ۱-۱: مدل چندگانه رهبری
۵-۱سؤالات تحقیق
با توجه به چارچوب نظری تحقیق دو متغییر اصلی ما در این تحقیق سبک رهبری و مدیریت دانش هستند، که هدف این تحقیق بررسی رابطه بین این دو متغییر و مؤلفه های تشکیل دهنده ی آن ها می باشد، لذا با توجه به هدف تحقیق سؤالات اصلی و فرعی به شرح زیر مطرح می گردد:
۱-۵-۱ سؤال اصلی تحقیق
بین سبک رهبری و اقدامات مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران چه رابطه ای وجود دارد ؟
۲-۵-۱ سؤالات فرعی تحقیق
سؤال فرعی اول
رابطه میان سبک رهبری تحول آفرین و اقدامات مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران چگونه است ؟
سؤال فرعی دوم
رابطه میان سبک رهبری تبادلی و اقدامات مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران چگونه است ؟
سؤال فرعی سوم
رابطه میان سبک رهبری عدم مداخله گر و اقدامات مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران چگونه است ؟
سؤال فرعی چهارم
اولویت بندی سبک های رهبری توانمندساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس[۱۹] کدام است ؟
۶-۱ فرضیات تحقیق
بر اساس سؤالات مطرح شده در این تحقیق فرضیات تحقیق به شرح ذیل می باشند: