نتایج کلیدی عملکرد
۷
۴۴-۵۰
جمع کل
۵۰
در این مطالعه متغیرها با بهره گرفتن از سوالات ۵ امتیازی مقیاس لیکرت (۱: خیلی کم تا ۵: خیلی زیاد) اندازه گیری شدند.
۳-۶) روایی[۳۱]و پایایی[۳۲] ابزار گردآوری داده ها
۳-۶-۱) روایی ابزار گردآوری داده ها
روایی از خصایصی است که برای مفید و موثر واقع شدن روش های جمع آوری داده ها شرط اساسی به شمار میرود و به آن خصیصه ابزار و یا روش های جمع آوری داده ها اطلاق میگردد که با داشتن این خصیصه همان مقولاتی را تعیین میکند که برای تعیین آن مقولات طرحریزی شده است (پاشا شریفی; نسترن, شریفی, ۱۳۸۳ :۹۰). به عبارت دیگر مراد از روایی آن است که ابزار اندازه گیری برای هدف مورد نظر یعنی اندازه گیری متغیر تحقیق از کارایی لازم برخوردار باشد؛ روایی مستلزم آن است که ابزار پژوهش همان متغیری را اندازه گیری کند که پژوهشگر قصد اندازه گیری آن را دارد ( پاشا شریفی و همکاران، ۱۳۸۳: ۹۰).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
پرسشنامه مربوط توسط بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت و به عنوان روشی جهت خود ارزیابی سازمانها طرح گردیده است. در همین راستا موسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی در سال ۱۳۸۲ به منظور ارزیابی عملکرد شرکتهای تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی ایران، نسخه نخست این پرسشنامه را تدوین نموده است (روغنی, مرتضی; همایونفر, مسعود, ۱۳۸۴).
با توجه به اینکه پرسشنامه حاضر استاندارد میباشد لذا به منظور اطمینان از اینکه پرسشنامه منظور مورد نظر تحقیق را اندازه گیری میکند یا خیر از روایی صوری استفاده گردید.
۳-۶-۲) پایایی ابزار گردآوری داده ها
پایایی به معنای قابلیت اعتماد، ثبات، همسانی، قابلیت پیشبینی و دقت یا صحت است؛ در فرهنگ عامه نیز صفت معتبر به افرادی اطلاق میشود که قابل اعتمادند، ثبات عاطفی دارند، رفتار آنان قابل پیش بینی است و اظهار نظرهایشان از درستی و دقت نسبی برخوردار است. ابزارهای تحقیق نیز به عنوان وسیله ای برای جمعآوری اطلاعات باید معتبر باشند تا پژوهشگر بتواند به داده های به دست آمده اعتماد کند (شریفی و همکاران، ۱۳۸۳: ۲۳۶). برای تعیین پایایی پرسشنامه چندین روش وجود دارد که یکی از آنها استفاده از ضریب آلفای کرونباخ می باشد که به طریق زیر محاسبه می شود:
ضریب آلفای کرونباخ را می توان شاخص مناسبی برای اعتبار و هماهنگی درونی دانست (سکاران،۱۳۸۸: ۳۸۴). در این روش، اگر ضریب آلفا کمتر از ۶۰/۰ باشد معمولاً اعتبار آن ضعیف تلقی می شود. دامنه ۷۰/۰ قابل قبول و بیش از ۸۰/۰ خوب تلقی می شود (همان منبع،ص۳۸۵). در این پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار spss ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. بر اساس این روش با یک مطالعه مقدماتی روی ۳۰ کارمند جامعه مورد بررسی و با بهره گرفتن از نرم افزار آماری SPSS میزان پایایی سئوالات پرسشنامه ۸۷/۰ بدست آمد که از پایایی خوب و قابل قبولی برخوردار است.
۳-۷) روش تجزیه و تحلیل داده ها
به منظور تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از پرسشنامه های جمع شده، از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. بدین ترتیب که برای توصیف پاسخهای داده شده به سؤالات پرسشنامه تحقیق، از جدولهای توزیع فراوانی و درصد پاسخهای مربوط به هر یک از سؤالات استفاده شد. برای نشان دادن بعضی از داده های آماری بصورت منسجم، از نمودارهای ستونی استفاده گردید و در سطح استنباطی برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون t استودنت و رگرسیون استفاده شده است.
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱) مقدمه:
محقق پس از اینکه مساله تحقیق خود را تعیین کرد و مراحل تعیین روش تحقیق ،مشخص سازی ابزار مناسب جمع آوری داده ها و بکارگیری آنها را طی کرد، اکنون نوبت آن فرا می رسد که داده های جمع آوری شده را تجزیه تحلیل کرده تا تکلیف فرضیه های پژوهش را که گزاره های احتمالی و غیریقینی بودند معین سازد. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده و تبدیل آنها به اطلاعاتی که با آنها بتوان فرضیه ها را آزمود، باید مجموعه ای از قواعد را رعایت کرد و تکنیک ها و فنون آماری مناسب با داده ها را برگزید. به طور کلی تجزیه و تحلیل داده ها را می توان شامل مراحل زیر دانست:
- ویرایش داده ها
- مناسب سازی سوالهای بی پاسخ
- کدگذاری داده ها
- طبقه بندی داده ها
- ایجاد پرونده (فایل) داده ها
- تنظیم برنامه تجزیه و تحلیل (خاکی ،۱۳۸۷)
در مرحله اول که تجزیه و تحلیل توصیفی می باشد، داده های جمع آوری شده به صورت جدول آمار توصیفی و نمودار هیستوگرام ارائه می شود و مرحله دوم تجزیه و تحلیل استنباطی می باشد.
۴-۲) تجزیه و تحلیل متغیرهای تحقیق:
۴-۲-۱) متغیر جنسیت
داده های پرسشنامه نشان می دهد که ۴۰ نفر از پاسخ دهندگان مرد و ۱۰ نفر زن هستند.
جدول (۴-۱) متغیر جنسیت
gender
Frequency