عناصر نابرابری آموزشی | نکات کلیدی |
تعریف نابرابری آموزشی | برخوردار نشدن همهی افراد از حق تعلیم و تربیت |
عوامل ایجادکنندهی نابرابری | بعد اقتصادی خصوصیسازی در آموزش و پرورش حقیقینبودن شاخص سنجش کیفیت تحصیلی برآورده نشدن نیازهای آموزشی افراد در سیستم تعلیم و تربیت به حاشیه راندن استعدادها و تواناییها عدم تناسب آموزش با پارامترهای نیاز، فرهنگ، بافت اجتماعی و… یکسان نگریستن به عموم جامعه عدم توجه به علایق، سلایق و توانمندیهای افراد فقدان برنامه ریزی و آیندهنگری آموزش با هدف مدیریت رباتیک سیستم آموزش و پرورش عملی نشدن اهداف و نبود اهداف واقعی |
پیامدها | پیامدهای خزنده مانند خودفراموشی و بیتوجهی طبقات اجتماعی قرارنگرفتن افراد در جایگاه واقعی خودشان تفرقه عملکرد ناقص در تربیت شهروند واقعی عدم شناسایی ضعفها و توانایی افراد نخبهکشی هدر رفت نیرو، هزینه و سرمایه |
۴-۱-۱۳-۱- تعریف نابرابری آموزشی
ت۱۳م۱۳: اگر همهی افراد از حق تعلیم و تربیت برخوردار نباشند نابرابری است.
۴-۱-۱۳-۲- عوامل ایجادکنندهی نابرابری آموزشی
ن۱م۱۳
بعد اقتصادی: در آموزش و پرورش کشور ما، افراد متناسب با وضعیت مالیشان از تعلیم و تربیت برخوردار میشوند. هرجا که از توان مالی بیشتری برخوردار باشند، محیط جغرافیایی بهتر باشد، آنجا سرمایهگذاری برای به خدمتگرفتن تکنولوژی آموزشی هم بیشتر بوده است. در نتیجه مناطق محروم از امکانات بیبهره میمانند و در نهایت نابرابری آموزشی رخ خواهد داد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
ن۲م۱۳
خصوصیسازی در آموزش و پرورش: خصوصیسازی در این جهت که کمکی به دولت در توزیع هزینه ها دارد خوب است اما نه به این قیمت که عدالت آموزشی زیر سوال رود. مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی و کلاسهای کنکور نیز موجب میشود که افراد قدرت بگیرند و در جامعه مسلط شوند. اگر خصوصیسازی عمومیت پیدا کند میتواند در جهت عدالت آموزشی باشد در واقع خصوصیسازی نباید در یک منطقهی خاص باشد بلکه باید تعادل ایجاد شود و نه مساوات. علت مدارس غیرانتفاعی یکی کمک به دولت در بعد مادی و دیگری بیکیفیتی آموزش در مدارس دولتی است.
ن۳م۱۳
حقیقی نبودن شاخص سنجش کیفیت تحصیلی: زمانی که شاخص، کنکورها و سوالات چهارگزینهای است نمیتوان توانمندی افراد برای زندگی در اجتماع آینده را سنجید.
ن۴م۱۳: برآورده نشدن نیازهای آموزشی افراد در سیستم تعلیم و تربیت
ن۵م۱۳: به حاشیه راندن استعدادها و تواناییها
ن۶م۱۳: عدم تناسب آموزش با پارامترهای نیاز، فرهنگ، بافت اجتماعی، تفاوت قومیتها، موقعیت جغرافیایی و رویکرد اقتصادی
ن۷م۱۳
یکسان نگریستن به عموم جامعه: زمانی که به عموم جامعه یکسان نگریسته شود، بیعدالتی صورت گرفته است چرا که تنها یک فرهنگ خاص، زبان خاص و نگرش خاص آموزش داده میشود و منجر به شکاف میان طبقات میگردد.