-
- نقشه برداری
-
- کسب و تسخیر و خلق
-
- بسته بندی
-
- ذخیره
-
- کاربرد و اشتراک
-
- نوآوری و تکامل وبهره برداری مجدد
با مروری بر ادبیات مدیریت دانش، می توان توافق بر سر گامهای اساسی زیر را مشاهده نمود :
- کسب و ایجاد دانش:کسب و ایجاد دانش سازمانی شامل توسعه محتوای جدید یا جایگزینی محتوای فعلی با دانش ضمنی و آشکار سازمان می باشد. دانش از طریق فرایندهای جمعی و اجتماعی و هم چنین فرایندهای شناختی فردی ایجاد شده و به اشتراک گذاشته می شود، و علاوه بر آن تقویت می شود و در چارچوب های سازمانی نهادینه می شود.
-
-
- سازماندهی دانش :مطالعات تجربی نشان داده با آن که سازمان ها تولید دانش می کنند در عین حال آن را فراموش هم می کنند. بنابراین ذخیره سازی، سازماندهی و بازیابی دانش سازمان،در عین حال به حافظه سازمانی هم اشاره دارد.حافظه سازمانی بخش مهمی از مدیریت موثر دانش سازمانی را تشکیل می دهد.حافظه سازمانی حاوی دانش است که در اشکال مختلف مستندسازی، اطلاعات ساخت یافته ذخیره شده در پایگاه داده های الکترونیکی، دانش اشخاص به صورت مستند شده در سیستم های خبره، رویه های سازمانی مستند شده و فرایندها و دانش ضمنی کسب شده توسط افراد ظاهر می شود.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
-
- تسهیم، انتقال و اشتراک دانش :با توجه به طبیعت توزیع یافته دانش سازمانی، یک فرایند مهم مدیریت دانش در سازمان به انتقال دانش های مورد نیاز مرتبط می شود.انتقال دانش را بر حسب ۵ عامل زیر می توان مفهوم سازی کرد: ارزش درک شده از دانش و واحدی که به عنوان منبع دانش محسوب می شود- تمایلات منبع دانش در جهت به اشتراک گذاری دانش-وجود کانال های انتقال و غنای آن ها- تغییر موقعیت انگیزشی واحد دریافت کننده دانش ، ایجاد علاقه جهت کسب دانش-ظرفیت واحد دریافت کننده به عنوان توانایی جمع آوری و استفاده از دانش منتقل شده.
- بکارگیری دانش: یک بخش مهم از تئوری دانش مدار آن است که، نه خود دانش، بلکه به کارگیری دانش موجود در سازمان، عامل مزیت رقابتی است.تکنولوژی اطلاعات می تواند از طریق نهادینه کردن دانش در رویه های کاری سازمانی،کاربرد دانش را تسهیل کند و هم چنین رویه های فرهنگی می توانند به گونه ای در فناوری اطلاعات نهاده شوند که خود این سیستم ها به عنوان نمونه هایی از هنجارهای سازمانی تلقی شوند
تا به حال هیچ فناوری اطلاعاتی نتوانسته است هر چهار مرحله فرایند مدیریت دانش را پوشش دهد . معمولاً فناوری ها قسمتی از فرایند فوق را پشتیبانی میکنند.
سایر موجودات متمایز میکند .یادگیری به تغییر نسبتاً پایدار در رفتار یا توان رفتاری که حاصل تجربه است گفته می شود .تفاوت عملکرد با یادگیری در این است که عملکرد محصول یادگیری است .به قول هیلگارد وباوردرسال ۱۹۷۵تفاوت بین یادگیری وعملکرد؛ تفاوت بین دانستن چگونه انجام دادن کاری وانجام دادن آن کار است (اتکینسون [۹۹] ،۲۰۰۶، ۲۹۸).
۲-۳- پیشینه تحقیق
- زارعی متین،حیدری (۱۳۹۰) ،تحقیقی با عنوان طراحی مدل فرهنگ سازمانی شایسته برای شرکتهای مشتری محور را انجام داده اند.آنها در این پژوهش با توجه به مدل مفهومی که شامل ۷ بعد و ۲۳ مؤلفه می باشد که این ابعاد شامل : (۱) مشتری محوری ، (۲) عدالت و اخلاق حرفه ای ، (۳) توانمندی و فرهنگ دانش محوری ، (۴) فرهنگ مشارکت و همکاری ، (۵) رهبری عاطفی و اعتمادساز ، (۶) فرهنگ کیفیت محوری و بهبود مستمر ، (۷) فرهنگ تعلق ، وفاداری و رفتار شهروندی سازمانی به این نتیجه رسیدند که اگر این نوع فرهنگ توسعه یابد ، می تواند بستری مناسب برای پاسخگویی به نیازهای جدید شرکتها فراهم آورد.
- اسماعیلی (۱۳۸۱) در تحقیقی با عنوان مشتری محوری: اصلی در تحول فرهنگ کیفیت در مراکز آموزشی در زمینه فرهنگ کیفیت مطالعاتی را انجام داده است. در این تحقیق مشتری محوری دربافت آموزش مفهومی چالش برانگیز است و این چالش ریشه در ابهام واژگان و میزان معناداری آن در دو بافت متفاوت صنعت و آموزش دارد.
- بازرگان (۱۳۹۰) در تحقیقی با عنوان فرهنگ کیفیت و نقش آن در دستیابی به عملکرد مطلوب دانشگاهها به این موضوع پرداخته است. در این مقاله ابتدا به مجموعه باورها، ارزشها، گرایشها، انتظارات و امور مشترکی اشاره شده است که. پس از آن، درباره ضرورت تعهد اعضای هیئت علمی تحلیل شده است. سرانجام، به چگونگی اشاعه فرهنگ کیفیت در دانشگاه، به ویژه در گروه های آموزشی مهندسی، پرداخته شده است.
- ویگ[۱۰۰] (۱۹۹۷) پژوهش با عنوان « کاربرد مدیریت دانش در مدیریت دولتی » انجام داد . وی در مقاله خود از بعدی جدید به نام شهروندان برای مطالعه مدیریت دانش در مدیریت دولتی نام می برد . وی از شهروندان به عنوان مهمترین شرکای خط مشی گذاری دولت یاد می کند و معتقد است که دانش شهروندان بخش مهمی از سرمایه های ملی در کشور محسوب می شود لذا عدم استفاده از دانش شهروندان به منزله اتلاف بخشی از سرمایه های ملی می باشد . ویگ عناصر زیر را برای چارچوب مدیریت دانش در مدیریت دولتی پیشنهاد کرده است:۱- بهبود کیفیت خدمات دولتی ، مدیریت دانش باید ارتقا کیفیت خدمات دولتی را در رأس برنامه های خود قرار دهد. به عبارتی با توجه به آنکه بخش دولتی با عام مردم و نه قشر خاص از آنها در ارتباط است ، ارتقاء کیفیت خدمات این بخش ، تاثیری عمده بر کیفیت زندگی مردم دارد .
- آماده کردن شرکای خط مشی گذاری، ویگ معتقد است که شهروندان مهمترین شرکای خط مشی گذاری سازمان های دولتی هستند. از نظر ویگ ، یک شهروند دانا به منزله یک شریک خط مشی گذاری خوب است ، به همین خاطر ، مدیریت دانش باید توسعه نیروهای دانش مستعد و هوشمند در میان شهروندان را نیز مورد توجه قرار دهد .
- کانلی و شنگ[۱۰۱] (۲۰۰۹) ، در پژوهشی تحت عنوان «کارشناسی عوامل موفقیت مدیریت دانش» عوامل سازمانی را که بر کارآمدی مدیریت دانش تاثیر می گذارد را بررسی نموده اند. این عوامل شامل بهبود منابع انسانی ، تکنولوژی اطلاعات و مدیریت می باشند . همچنین آنها معتقدند ،
- در مطالعه ای که توسط مارکوز[۱۰۲]، پیچو آن[۱۰۳] و لیم[۱۰۴](۲۰۱۱) انجام شده است به بررسی چگونگی تاثیر مدیریت دانش بر توانایی منابع انسانی پرداخته شده است. این پژوهش به بررسی تاثیر شیوه های مدیریت دانش بر توسعه، یادگیری مستمر،خلاقیت ونوآوری پرداخته است وتوانمند سازی نیروی انسانی را متاثر از مدیریت دانش می داند . در این مقاله بیان شده است که استراتژی مدیریت دانش بایستی با فرایندهای مدیریت کارکنان سازمانی مرتبط باشند، تا بتوانند به ایجاد و توسعه فرهنگ آزاد و باز که در آن ارزش ها و هنجارها بر اهمیت تسهیم دانش و تسهیل انجام این کار از طریق شبکه های اجتماعی تأکید دارند، کمک کنند.
- کراسبی (۲۰۱۱) ، با انجام پژوهشی اعلام کرد که آگاهی از مفهوم کیفیت خدمت و تلاش برای بهبود آن به اندازه خدماتی با کیفیت منجر شده و از این طریق است که میتوان افزایش رضایت مندی مشتریان را انتظار داشت.پس کیفیت خدمت به عنوان یک مقیاس یا عامل سنجش رضایت مندی مشتری به عنوان عاملی مهم مطرح می شود.
فصل سوم :
روش تحقیق
مقدمه
علم، زاده بارقه ناگهانی یک یا چند دانشمند نیست، بلکه تلاشی منظم و سازمان یافته است تا به حل یک مساله ذهنی یا عملی نایل آید . به طور کلی توسعه کیفی و کمی جوامع متاثر از تولید علم در آن جوامع است و در این رابطه تحقیقات علمی از ارزش خاصی برخوردار می باشند. هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ماست. به منظور آگاهی از مسایل و مشکلات دنیای اجتماعی، روش های علمی تغییرات علمی قابل ملاحظه ای پیدا کرده اند. این روندها و حرکتها سبب شده است که برای بررسی رشته های مختلف بشری، از روش های علمی استفاده شود . از جمله ویژگی های مطالعه ی علمی که هدفش حقیقت یابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب می باشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به اهداف، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد که هدف نهایی آن دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است(خاکی ، ۱۳۷۹).
اصولا هر تحقیق و پژوهشی با یک مسأله آغاز می گردد. مسأله تحقیق موجب ایجاد سوال و یا سوالاتی در ذهن محقق گردیده و به ارائه فرضیه و یا فرضیاتی منجر می شود . بنابراین وظیفه اصلی و اساسی هر محقق، بررسی و پژوهش جهت تایید یا رد فرضیات می باشد. جهت پاسخگویی به سوالات تحقیق و نتیجه گیری در خصوص فرضیات، داده های جمع آوری شده در خصوص تحقیق، ورودی اساس و پایه تحقیق می باشند و در نهایت محقق بایستی با توجه به داده های گردآوری شده، در خصوص پاسخگویی به سوالات تحقیق اقدام نماید. اما همانگونه که آشکار و محرز می باشد داده ها، اطلاعات خام و غیر قابل اتکایی می باشند که جهت تبدیل شدن به اطلاعات قابل استفاده بایستی تحلیل گردند، تا با تبدیل داده ها به اطلاعات، بتوان اقدام به تصمیم گیری نمود. در این فصل به بررسی چگونگی گردآوری داده ها، تحلیل آنها جهت استفاده از داده های خام در راستای سوالات تحقیق پرداخته می شود. همچنین در این فصل، تعریف و تفصیل مفاهیم اساسی همچون روش تحقیق، جامعه آماری، نمونه گیری، پایایی و روایی و چگونگی آزمون فرضیات و غیره ارائه گردیده و مفاهیم اساسی فوق برای تحقیق حاضر بررسی می گردد روش تحقیق حاضر به لحاظ اهداف، کاربردی، به لحاظ نحوه جمع آوری داده ها از نوع پیمایشی و از نظر تجزیه و تحلیل داده ها از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد.. از جهت کاربرد نیز، بکارگیری آن در بین مدیران و مسئولان دانشگاه پیام نور در شهر تهران مدنظر است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از طریق استفاده از آمار توصیفی و نیز آمار استنباطی (آزمون کالموگروف اسمیرنوف ، آزمون رگرسیون خطی و آزمون ANOVA ) خواهد بود.
۲-۳ روش تحقیق
پژوهشگر پس از تهیه و تنظیم موضوع تحقیق باید در فکر انتخاب روش تحقیق مناسب باشد. هدف از انتخاب روش تحقیق این است که مشخص شود . برای بررسی موضوعی خاص چه روش تحقیقی لازم است و محقق چه روش و شیوهای را اتخاذ کند تا هر چه دقیقتر و سریعتر به پرسش یا پرسشهای تحقیق مورد نظر دست یابد.
هدف از تحقیق کاربردی، توسعه کاربردی نتایج بدست آمده از تحقیقات بنیادی و همچنین دانش کاربردی در یک زمینه خاص می باشد( حافظ نیا ، ۱۳۸۲). تحقیق حاضر در زمره تحقیقات کاربردی قرار می گیرد.
تحقیق توصیفی شامل"مجموعه روشهایی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است".( دلاور ، ۱۳۸۷) . اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد. تحقیقات توصیفی را می توان به پنج دسته پیمایشی، همبستگی، اقدام پژوهی، بررسی موردی، تحقیق علی- مقایسه ای تقسیم نمود(خاکی ، ۱۳۷۹).با توجه به مطالب ذکر شده تحقیق حاضر از نوع توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی می باشد .
۳-۳ متغیرهای پژوهش
۳-۳-۱ متغیر مستقل: فرهنگ کیفیت محوری
فرهنگ کیفیت محوری در چارچوبی با ابعاد زیر می گنجد:
- ایجاد نگرش مثبت نسبت به تغییر
- بهبود مستمر کیفیت
- نوآوری