سرمایه فکری
سرمایه ساختاری
۷۴/۰
سرمایه مشتری
۸/۰
کل(سرمایه فکری)
۹۸/۰
بازارگرایی
۷۴/۰
جدول ۳-۸٫-اعتبار ابزارهای اندازه گیری
۳-۶-۲- روایی:
در هر پژوهشی روایی و اعتبار وسیله اندازه گیری خیلی مهم است . مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری بتواند خصیصه مورد نظر را اندازه گیری نماید نه متغیر دیگری را . وقتی خصوصیات فیزیکی معینی را اندازه می گیریم ، مساله روایی ، مساله بزرگی نیست . ولی برای تحقیق در روایی ابزارهای اندازه گیری متغیرهایی که در پژوهش های رفتاری مطرح است مشکلات فراوان وجود دارد . برای تعیین اعتبار ، روش های مختلفی وجود دارد ، یکی از این روش ها ، اعتبار محتوایی است .
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
اعتبار محتوایی نوعی اعتبار است که برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزاراندازه گیری به کار برده می شود .اعتبار محتئایی یک پرسشنامه ، به سئوالات تشکیل دهنده آن بستگی دارد .
که معمولاً توسط افراد متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می شود و همچنین نمی توان گفت که روایی محتوایی نوعی اعتبار است که معمولا توسط افراد متخصص در موضوع مورد مطالعه می شود و همچنین می توان گفت که روایی محتوایی نوعی اعتبار است که معمولا برای بررسی ابزار تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری به کار برده می شود . اعتبار محتوایی یک آزمون معمولا توسط افراد متخصص در موضوع مورد مطالعه و تعیین می شود . از این رو اعتبار محتوایی به قضاوت داوران بستگی دارد .
روایی پرسشنامه حاضر از روش محتوایی سنجیده شده است . بدین صورت که با مطالعه و بررسی منابع اطلاعاتی مختلف و با بهره گرفتن از مدل های ذکر شده زیر نظر اساتید راهنما و برخی دیگر از اساتید و برخی از آگاهان تهیه گردیده است .
۳-۷- شیوه های تجزیه و تحلیل اطلاعات
علم آمار در تمام آن دسته از فعالیت های بشری که در آنها ، ادعا ها و طبقه بندی اطلاعات مبتنی بر شواهد تجربی است ، حضور دارد . به عبارت دیگر آمار ، علم جمع آوری ، تلخیص ، رده بندی و ارزیابی نتایج همراه با استنباط است . با بهره گرفتن از روش های آماری می توان از روی نمونه ، نتیجه گیری های معتبری در مورد جامعه به عمل آورد . روش های آماری به دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی تقسیم می شود ]۵۴[.
در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از دو روش آماری و طبقه بندی داده های جمعیت شناسی و آمار استنباطی برای رد یا تایید فرضیه ها و از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده خواهد شد . برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار های SPSS بهره گرفته خواهد شد .
۳-۷-۱- تجزیه و تحلیل آمار توصیفی:
آمار توصیفی ، مجموعه ای از روش هاست که برای گرد آوری ، توصیف و بیان مقداری اطلاعات مربوط به جامعه های مورد مطالعه به کار می رود . در یک پژوهش جهت بررسی و توصیف ویژگی های عمومی پاسخ دهندگان از روش های موجود در آمار توصیفی مانند جداول توزیع فراوانی ، درصد فراوانی تجمعی و میانگین استفاده می گردد . بنابراین ، هدف آمار توصیفی ، محاسبه ی پارامترهای جامعه با بهره گرفتن از سرشماری تمام عناصر جامعه است]۵۵[ .
۳-۷-۲- تجزیه و تحلیل آمار استنباطی:
آمار استنباطی برای استنباط خصوصیات یک جامعه آماری از روی نتایج یک نمونه که از آن جامعه انتخاب می شود به کار می رود . آمار استنباطی امکان می دهد تا جنبه های مورد نظر جامعه های بزرگ آماری ، از روی نمونه های نسبتا کوچکی که نماینده آن جامعه هستند ، توصیف شوند]۵۶[ .
با بهره گرفتن از تجزیه و تحلیل استنباطی ، فرضیه های پژوهش مورد آزمایش قرار خواهد گرفت . در آمار استنباطی پژوهشگر با بهره گرفتن از مقادیر نمونه آمار ها را محاسبه کرده و سپس با کمک تخمین و یا آزمون فرض آماری ، آماره ها را به پارامتر های جامعه تعمیم می دهد .در پژوهش حاضر در سطح آمار استنباطی از آزمون های زیر استفاده شده است :
۱- روش آزمون نرمالیته
۲- روش آزمون همبستگی پیرسون
۳- روش آزمون رگرسیون چند متغیره
۳-۸- مراحل اجرای پژوهش
۱- تهیه و جمع آوری یافته های علمی ( با کمک مقالات علمی داخلی و خارجی و کتب تألیفی و ترجمه شده داخلی و خارجی ) در زمینه سرمایه فکری
۲- تهیه و جمع آوری یافته های علمی( با کمک مقالات علمی داخلی و خارجی و کتب تالیفی و ترجمه شده ی داخلی و خارجی ) در زمینه بازارگرایی
۳- استفاده از پرسشنامه استاندارد مربوط به سرمایه فکری
۴- استفاده از پرسشنامه استاندارد مربوط به بازارگرایی
۵- توزیع و جمع آوری پرسشنامه های مربوط به سرمایه فکری از دیدگاه بنیتس
۶- توزیع و جمع آوری پرسشنامه
۷- ورود داده ها به نرم افزار SPSS
۸- تجزیه و تحلیل همبستگی بین سرمایه فکری و بازارگریی مولفه های تشکیل دهنده آنها
۹- تفسیر و ارائه نتایج حاصل
فصل چهارم