رویکرد
سال
شماره ارجاع
محمدی و فاطمی قمی
الگوریتم ژنتیک
۲۰۱۱
۳۸
محمدی و همکاران
دو الگوریتم ترکیبی جدید
۲۰۱۱
۳۹
جورجیادیس و پولیتو
رویه فراابتکاری جدید
۲۰۱۳
۲۲
بابایی و همکاران
الگوریتم ژنتیک
۲۰۱۳
۱۱
۲-۵. استراتژی های مدیریت تولید
مدیریت تولید به معنای تعیین میزان تولید محصولات با بهره گرفتن از پیش بینیهای انجام شده از نیاز بازار، تعیین زمان مناسب تحویل و … است. همانطور که از تعریف برمیآید مدیریت تولید به دلیل مشخص نمودن تعداد کارها و موعد تحویل ارتباط تنگاتنگی با زمانبندی تولید محصولات دارد. یکی از مهمترین مسائل در مدیریت تولید این مسئله است که محصول با رویکرد تولید برای سفارش تولید شوند یا با استراتژی تولید برای ذخیره [۲۴]. در استراتژی تولید برای سفارش، محصولات یک سفارش تنها از زمانی که سفارش به سیستم تولیدی ابلاغ می شود توانایی تولید شدن دارند. استراتژی تولید برای ذخیره نیز تعداد محصولات را با توجه به نیاز بازار و سهم محیط تولیدی از بازار پیش بینی مینماید. از اصلیترین اشکالات استراتژی تولید برای ذخیره هزینه نگهداری محصولات است. استراتژی تولید برای سفارش هم به دلیل متغیر بودن تعداد و حجم سفارشات و لزوم تحویل به موقع جهت کسب رضایت مشتری زمانبندی را مشکلتر خواهند کرد. از این رو در سالهای اخیر توجه به استراتژی های ترکیبی مدیریت تولید رو به افزایش بوده است. یوسف[۷۰] و همکاران [۲۴] تاثیر زمانبندی بر استراتژی های ترکیبی تولید برای ذخیره و تولید برای سفارش را در زمانبندی تک ماشین در مقاله مفصلی مورد بحث قرار داده است. در این مقاله او محصولات را به دو گروه تقسیم کرده است: تعداد زیادی از محصولات که تقاضای کمی دارند و تعداد کمی از محصولات که تقاضا برای آنها زیاد است. در نهایت محصولات با تقاضای زیاد را با استراتژی تولید برای ذخیره و محصولات با تقاضای کم را با رویه تولید برای سفارش به خط تولید میفرستد. همین رویکرد توسط آدان[۷۱] و وال[۷۲] [۷] نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. عیوضی[۷۳] و همکاران [۱۶] نیز مدل توسعه یافتهای بر مبنای زمانبندی و کنترل تولید نیمههادیها ارائه کردند که در آن دو رویکرد برای اولویت دادن به کارهای تولید برای سفارش و تولید برای ذخیره وجود دارد. زائر پور[۷۴] و همکاران [۵۹] نیز ساختار تصمیم گیری برای ترکیب استراتژی های تولید را مورد بررسی قرار داده و با رویهای ترکیبی از رویکردهای ایاچپی[۷۵] و تاپسیس[۷۶] به اتخاذ تصمیم پرداخته است.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
مقالات مروری در این بخش در جدول(۲-۷) خلاصه شده اند.
جدول ۷ جدول ۲-۷. مسائل با محدودیت استراتژی های ترکیبی مدیریت تولید
نویسنده
مسئله
رویکرد
سال