∅
∅
∅
∅
∅
∅
○
یکپارچگی با نرم افزارهای دیگر
●
●
∅
○
○
∅
○
انیمیشن یا نمایش
: (●) نشان میدهد که دسته ابزار تحلیلی خاص به اندازه کافی معیار را معرفی میکند یا چارچوب خاص به اندازه کافی بوسیله روش/ دسته ابزار آنالیز ی متناظر مشخص شده است.
دایره توخالی (○) نشان میدهد که رده ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک بطور ناچیز معیار خاص را مشخص میکند.
نماد تهی (∅) نشان میدهد که برخی از ابزار موجود در دسته ابزارهای تحلیلی ممکن است معیار را نشان دهند و بعضی ممکن است نشان ندهند.
(N/A) قابل اجرا نیست و نشان میدهد که دسته بندی ابزار خاص کلاً معیار مربوطه را نشان نمیدهد و نباید برای آنالیز مورد استفاده قرار گیرد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۶ روش انتخاب ابزار آنالیز ترافیک
هدف از این بخش ارائه راهنمایی به کاربران در مورد نحوه استفاده از معیارهای ارائه شده در بخش ۳-۵ است تا مناسبترین دسته ابزار تحلیلی را انتخاب کنند. کاربرگ ها در این بخش برای کمک به کار کاربران از طریق فرایند انتخاب ابزار مناسب برای آدرس دهی به اهداف و مقاصد پروژه ارائه شده است. علاوه بر این، یک ابزار اتوماتیکی برای پیاده سازی این مراحل تدوین شده است. این ابزارها را میتوان در وب سایت ابزار آنالیز ترافیک FHWA یافت:[۱۰]
۳-۶-۱ مراحل انتخاب دسته ابزار مناسب
دراین بخش جزئیات مراحل انتخاب دسته ابزار مناسب برای کار ارائه شده است. با توجه به پروژه، ممکن است بیش از یک ابزار تحلیلی، توانایی آنالیز و تولید خروجی مورد نظر را داشته باشند. همچنین باید بدانیم که یک ابزار خاص ممکن است قادر به معرفی تمام نیازهای پروژه نباشد. ممکن است ابزارهای متعدد برای انجام یک مطالعه خاص مطلوب باشند و این ابزارها ممکن است از همان دسته ابزار باشند و یا نباشند[۲۲].
تعریف زمینه پروژه[۳۲] ودادن وزنهای مرتبط به زمینه (ستون ۲)[]: در اغلب موارد، مناسبترین دسته ابزار یا ابزارها به نوع پروژه و سطح جزئیات مورد نیاز بوسیله هر یک از چارچوب (زمینه) پروژه بستگی دارد. بنابراین، اولین قدم این است که به دقت در مورد زمینه پروژه (که آیا آن برنامه ریزی، طراحی و یا عملیات/ ساخت و ساز است) و اهداف، مقاصد، مسائل، و نیازهای پروژه فکر کنیم. در گام بعدی، وزنهای مرتبط با زمینه تحلیلی در ستون ۲، بسته به نوع مطالعه وارد میکنیم. مقادیر وارد شده در ستون ۲ از ۰ (بی ارتباط) تا ۵ (بیشتر مرتبط) متغیر است. به عنوان مثال، اگر یک پروژه برنامه بلند مدت دارد، وزن مرتبط زمینه برای « برنامه ریزی » ۵ و برای « طراحی » و « عملیات / ساخت و ساز » ۰ باید باشد. تعاریف زمینههای تحلیلی در بخش ۳-۵-۱ آورده شده است.
جدول (۳-۱۱): گام اول، انتخاب دسته ابزار مناسب[۲۲]
- اختصاص دادن وزنهای مرتبط به زیرمجموعه معیارها (ستون ۲)[]: در این مرحله، کاربر وزنهای زیر مجموعه معیارها را مشخص میکند. زیر معیارهای(معیارهای فرعی) که به عنوان بخشی از پروژه مهم هستند باید وزنهای بالاترداده شود. محدوده مقادیر وارد شده در ستون ۲، باید از ۰ تا ۵ باشد. وزنهای هر زیر معیار و همچنین آنهایی که به یکدیگر و نیازهای پروژه ارتباط دارند، در ستون ۲ وارد میشود.
نحوه تخصیص دادن وزنهای زیر معیارهای هر نوع معیار با مثال در زیر توضیح داده شده است:
آ. محدوده جغرافیایی: اگر منطقه مورد مطالعه شامل یک بخش آزاد راه به طول ۸ کیلومتر (۵ مایل) با دو شریانی موازی در هر طرف، به علاوه تمام خیابانها به آن متصل باشد، وزن ۵ باید به “کریدور/ شبکه کوچک و وزن ۰ به مابقی زیر معیارهای دیگر داده شود.
ب. نوع تسهیلات: اگر انواع تسهیلات در منطقه مورد مطالعه، یک آزادراه، شریانیها به موازات آن، رمپها و خیابانها متصل به آن هستند و همچنین خطوط کمکی و خطوط HOV نیز وجود دارد و برخورد در روی آنها خیلی مهم نیست، وزن ۵ باید به «آزادراه»، «شریانی» و «رمپها» داده شود در حالی که وزن ۳ ممکن است به « خط HOV » و «خط کمکی» داده شود. وزن ۰ به زیر معیارهای دیگر انواع تسهیلات داده خواهد شد.
ج. حالت سفر: این پروژه شامل اندازه گیری رمپ است و اطلاعات مربوط به SOV،HOV، و حالتهای کامیون در دسترس هستند. با این حال، پروژه به حالت SOV تمرکز بیشتردارد. وزن ۵ به SOV، وزن ۲ به HOV و وزن ۱ به کامیون داده خواهد شد. و وزن ۰ به حالتهای دیگر داده میشود.
د. کاربرد یا استراتژی مدیریت: پروژه تنها شامل اندازه گیری رمپ است. وزن ۵ به «مدیریت آزادراه» و به دیگر زیر معیارها وزن ۰ داده خواهد شد.
ه. واکنش مسافر: پیش بینی میشود که اندازه گیری رمپ منجر به برخی تغییر مسیرها خواهد شد، بنابراین باید به انحراف مسیر وزن بیشتر داده شود. ممکن است برخی تغییر حالت و یا انتخاب زمان حرکت هم وجود داشته باشد؛ با این حال، آنها تقریباً برای آنالیز مناسب نیستند. به انحراف مسیر باید وزن ۵، به هرکدام از تغییر حالت و انتخاب زمان حرکت باید ۲ و به واکنشهای مسافری دیگر باید وزن ۰ داده شود.
و. اندازه گیری عملکرد: در مترینگ رمپ بیشترین توجه به سرعت سفر، حجم و تغییرات زمان سفر پیش بینی شده است. همچنین مقایسه سود یا هزینه برای تعیین اینکه آیا پروژه برای پیاده سازی ارزشمند است یا نه مد نظر است. اقدامات ضروری در نظر گرفته شده برای مقایسه سود یا هزینه عبارتند از: تحرک (تأخیر)، قابلیت اطمینان زمان سفر، ایمنی (سقوط)، انتشار و مصرف سوخت است. وزن ۵ به «سرعت»، «حجم»، «زمان سفر »، «تأخیر»، « قابلیت اطمینان زمان سفر »، «تصادفات، انتشار»، «مصرف سوخت» و «سود / هزینه» داده میشود. بیشتر اندازه گیریها براساس VMT و VHT یا PHT است. بنابراین، اگر برخی از اقدامات مورد نظر در دسترس نیست، به اقدامات VMT یا PHT و VHT یا PHT هر دو وزن ۴ داده میشود. از آنجا که این یک پروژه اندازه گیری رمپ است، بهتر است طول صف هم شناخته شود، اما آن مورد نیاز نیست، به طوری که وزن ۲ به «طول صف» داده خواهد شد. به سایر زیر معیارهای دیگر اندازه گیری عملکرد وزن ۰ داده میشود.
اثربخشی ابزار یا هزینه: بودجه کافی برای پرداختن به تمام جنبههای پروژه، شامل هزینههای
دستیابی به ابزار، آموزش کارکنان، نیازهای سخت افزاری، واجراهای تحلیلی وجود دارد. اولویتهای بالا در این پروژه شامل اعتماد به نفس در نتایج، توانایی ابزار برای تنظیم شدن با شرایط محلی، راحتی تولید و ارائه نتایج برای دست اندرکاران میباشد. در این مورد، وزن ۵ به زیرمعیارهای محبوب/قابل اعتماد، نیازمندیهای پس از پردازش، پارامترهای کلیدی تعریف شده توسط کاربر و انیمیشن با کیفیت ارائه داده خواهد شد. وزن ۳ به استفاده آسان، دادههای موردنیاز و مقادیر پیش فرض ارائه شده، داده خواهد شد. وزن ۲ به ابزارهای کم هزینه ، سطح تلاش یا آموزش، مستندات و حمایت کاربر، داده خواهد شد. علاوه بر این، وزن ۱ به نیازمندیهای سخت افزاری داده خواهد شد. زیر معیار یکپارچه سازی با نرم افزارهای دیگر هم غیرمرتبط است و وزن ۰ داده خواهد شد.
جدول (۳-۱۲): گام دوم، انتخاب دسته ابزار مناسب[۲۲]
.۳ اختصاص مقادیر مرتبط با ابزار (ستون ۳)[]: بیشتر این مقادیر به عنوان بخشی از کاربرگ بر اساس ارزیابی ارائه شده در جدول ۳-۳ تا ۳-۱۰ ارائه شده است. تنها زیرمعیارهای محدوده جغرافیایی نیاز دارند تا کاربر مقادیر مرتبط با ابزارهای تحلیلی را در ستون ۳ وارد کند. با بهره گرفتن از زمینه تحلیلی مناسب و فاکتورهای ابزار مرتبط ارائه شده در جدول ۴-۴ مقادیر مرتبط با ابزار محدوده جغرافیایی درستون ۳ وارد می شود:
برای هر دایره توپر (●)، مقدار ۱۰ اختصاص داده شده.