متوسط شاخص های آسیب
متوسط شاخص آسیب طبقه سوم
متوسط شاخص های آسیب
متوسط شاخص آسیب ستونها
متوسط شاخص آسیب تیرها
شاخص آسیب کل قاب
جابجایی نسبی بام
در شکل ۴-۶ بیشینه شاخص آسیب مقاطع نسبت به جابجایی نسبی تراز بام برای کلیه قابها رسم شده است. نمودار مربوط به قابهای با مود زوال مفصل پلاستیک با رنگ آبی، قابهای با مود زوال کل قاب با رنگ قرمز، قابهای با مود زوال طبقه با رنگ زرد، حالت زوال ترکیبی قاب و مفصل پلاستیک با رنگ سبز و زوال ترکیبی طبقه و مفصل پلاستیک با رنگ صورتی نشان داده شده است. همانطور که قبلاً توضیح داده شد و در شکل نیز کاملاً مشخص است، بیشینه شاخص آسیب مقاطع در قابهای با مود زوال مفصل پلاستیک در همه حالتها برابر با ۱ است و در دیگر مدلها این مقدار کمتر از ۱ میباشد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
P.H. Failure
Frame Failure
Story Failure
Mix (Frame & P.H.)
Mix (Story & P.H.)
شکل ۴- ۶ بیشینه شاخص های آسیب نسبت به جابجایی نسبی تراز بام
شکل ۴-۷ متوسط شاخص های آسیب مقاطع را نسبت به جابجایی نسبی تراز بام نشان میدهد. با توجه به این نمودار میتوان گفت که میزان متوسط شاخص آسیب در قابهایی که به نوعی دارای مود زوال کل قاب میباشند بیشتر از سایر قابهاست. در این میان تنها چند استثناء از قابهای با مود زوال مفصل پلاستیک وجود دارد که این مدلها از نظر رفتاری و میزان افت مقاومت در لحظه زوال به قابهای با مود زوال کل قاب یا ترکیب قاب و مفصل پلاستیک بسیار نزدیک میباشند.
P.H. Failure
Frame Failure
Story Failure
Mix (Frame & P.H.)
Mix (Story & P.H.)
شکل ۴- ۷ متوسط شاخص های آسیب نسبت به جابجایی نسبی تراز بام
در شکل ۴-۸ متوسط شاخص های آسیب تیرها نسبت به جابجایی نسبی بام نشان داده شده است. با توجه به این شکل مقدار آسیب تیرها در قابهای با مود زوال کل قاب یا ترکیب قاب و مفصل پلاستیک نسبت به سایر قابها کمتر میباشد.
شکل ۴-۹ بیانگر میزان آسیب بیشتر در ستونها در قابهای با مود زوال سیستم (کل قاب) و یا ترکیب قاب و مفصل پلاستیک میباشد. چند مدلی که با رنگ آبی مشخص شده و دارای مود زوال مفصل پلاستیک هستند و در عین حال مقدار آسیب زیادی را در ستونها نشان می دهند همان قابهایی است که میزان افت مقاومت آنها در لحظه زوال به ۱۵% نزدیک میباشد.
P.H. Failure
Frame Failure
Story Failure
Mix (Frame & P.H.)
Mix (Story & P.H.)
شکل ۴- ۸ متوسط شاخص های آسیب تیرها نسبت به جابجایی نسبی تراز بام
P.H. Failure
Frame Failure
Story Failure
Mix (Frame & P.H.)
Mix (Story & P.H.)
شکل ۴- ۹ متوسط شاخص های آسیب ستونها نسبت به جابجایی نسبی تراز بام
شکل ۴-۱۰ که محور قائم آن نسبت متوسط شاخص آسیب ستونها به متوسط شاخص آسیب تیرها میباشد به طور واضح نشان میدهد که این نسبت در قابهای با مود زوال سیستم و یا ترکیب سیستم و مفصل پلاستیک بویژه در لحظه زوال بیشتر از ۱ میباشد، به عبارتی در این نوع قابها در لحظه زوال قاب میزان آسیب ستونها از تیرها بیشتر است. مدلهایی نیز وجود دارند که با اینکه مود زوال آنها از نوع مفصل پلاستیک میباشد اما میزان آسیب ستونها در آنها نسبت به آسیب تیرها بیشتر است که این مدلها همان مدلهایی است که قبلاً راجع به آنها توضیح داده شد و دارای افت مقاومت زیادی در لحظه زوال میباشند.
P.H. Failure
Frame Failure
Story Failure
Mix (Frame & P.H.)
Mix (Story & P.H.)
شکل ۴- ۱۰ نسبت متوسط شاخص های آسیب ستونها به متوسط شاخص های آسیب تیرها نسبت به جابجایی نسبی تراز بام
در شکل ۴-۱۱ محور قائم متوسط شاخص آسیب مقاطع در طبقه اول را نشان میدهد. آنچه در این شکل قابل توجه است شیب منحنیها در ابتدای بارگذاری است که از شیب کم نزدیک به صفر شروع شده و از جابجایی نسبی حدود ۱% با شیب بیشتری افزایش پیدا کرده است. میتوان گفت در تمام مدلها متوسط آسیب در طبقه اول بخصوص در لحظه زوال مقدار قابل توجهی بوده است.