- محفظه یک تکه است.
-
-
- برای بلبرینگ های خود تنظیم و رولبرینگ های استوانه ای مناسب هستند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
- قطر شافت باید بین ۲۰ الی ۷۵ میلیمتر باشد.
- روانکار مصرفی آن گریس است. گریسکاری مکرر در آن امکان پذیر است.
- از جنس چدن خاکستری دانه درشت است.
- کاسه نمد آن نمدی است.
محفظه ها یکپارچه بوده و مخصوص بلبرینگ های خود تنظیم و رولبرینگ های بشکه ای که سوراخ آنها استوانه ای و اندازه آن بین mm 20 الی mm 75 باشد طراحی شده است. این محفظه ها اساساً برای جعبه اکسل واگنها طراحی شده اند و به دلیل یکپارچه بودن دارای استحکام بیشتری نسبت به محفظه های دو تکه هستند. محفظه های مورد نظر در دو نوع تولید می شوند: نوعA برای انتهای شافت ها همراه با ته گیر و نوع B برای مواردی که شافت از محفظه عبور می کند. محل قرار بیرینگ در داخل محفظه به گونه ای طراحی شده که امکان جابجایی تاmm 1را فراهم می کند.
با قرار دادن واشرهای فاصله گذار ( شماره ZW ) یا حلقه های موقعیت دهنده با پهنای mm 2 می توان بیرینگ را کاملاً تثبیت کرد.
کاسه نمد این نوع محفظه ها از نوع نمدی[۲۸] است. از آنجائیکه این کاسه نمد ها مالشی هستند(با شافت مماس می شوند) سرعت دورانی آنها بیشتر از m/s 4 ناهمراستایی بین شافت نسبت به محفظه تا ۰٫۵ ˚ مشکلی ایجاد نمی کند. ناهمواری سطح محل نشستن کاسه نمد از ۲*۳٫۲ نباید تجاوز کند.
روانکار مناسب این محفظه ها گریس است. مقدار اولیه گریسی که محفظه را باید با آن پر کرد در منوالهای مربوطه آمده است. جهت روانکاری مجدد (در صورت نیاز به آن مثلاً تحت شرایط کاری سنگین) در پوش رزوه شده را که روی محفظه قرار دارد، برداشته و بجای آن نازل قرار می دهند و از آن راه مبادرت به عمل گریسکاری می نمایند. بعد از چند بار تزریق گریس، توصیه می شود محفظه را باز نمود، گریس کهنه را خارج و بجای آن گریس تمیز و تازه را جایگزین نمود.
اعمال نیرو به محفظه باید تحت زوایای قائمه باشد. اعمال بار در زوایای دیگر باید مطابق مقادیر ارائه شده باشد. ضریب اطمینان جهت تعیین بار شکستگی با توجه به مقادیر ارائه شده در جدول در محاسبات عمومی ۶ در نظر گرفته می شود. قدرت تحمل بار محفظه بخصوص تحت زوایای بالاتر از ۹۰ ˚ بستگی زیادی به محکم بودن پیچها دارد. تحت زوایای˚ ۹۰ تا ۱۲۰ ˚ و نیز بارهای محوری، محفظه باید توسط پین یا وسایل دیگر بیشتر بر بستر خود محکم شود. قدرت تحمل بار محوری محفظه به جهت بار بستگی دارد. در صورت اعمال نیرو به دو لبه محفظه، قدرت تحمل بار بیرینگ فاکتور تعیین کننده است. در جهات مخالف قدرت تحمل پیچها فاکتور اصلی را تشکیل می دهد.
سری(۰۰)۷۲۲۵ : این محفظه جهت کاربرد با بلبرینگ های خود تنظیم با سوراخ داخلی مخروطی و سری ۱۲(E)K و ۲۲(E)K و رولبرینگهای بشکه ای سری ۲۲۲(E)K که بر روی بوش تبدیل سوار می شوند، طراحی شده اند. قطر شافت در آنها باید بین ۲۰ الی ۱۰۰ میلیمتر باشد. طراحی آنها در دو نوع A : به صورت سه گوش و برای انتهای شافت و B: بصورت چهار گوش برای شافت گذرا صورت پذیرفته است. بیرینگ در داخل محفظه امکان جابجایی محوری داشته و تغییرات طول شافت را بخوبی خنثی می نماید. با بهره گرفتن از حلقه های موقعیت دهنده و فاصله گذار می توان بیرینگ را در داخل محفظه کاملاً تثبیت نمود. حلقه موقعیت دهنده با FRB و نوع فاصله گذار با ZW مشخص می شوند.
سریl-1200(00): این سری مخصوص بلبرینگ های خود تنظیم سری ۱۲۲(E) با حلقه داخلی کشیده شده طراحی شده است. قطر شافت مورد استفاده باید در این سری بین mm 20 تا mm 60 باشد. استفاده از آنها در شرایط کاملاً نرمال از لحاظ سختی کار که سهولت نصب لازم باشد پیشنهاد شده است.
جنس دو نوع محفظه فوق الذکر از چدن خاکستری است، و کاسه نمد مصرفی آنها از نوع نمدی (felt) است که نوار آن با محفظه عرضه می شود. این نوار قبل از نصب باید چند دقیقه در روغن داغ غوطه ور باشد. دمای کارکرد آنها ۴۰- درجه الی ۱۰۰+ درجه سانتیگراد و سرعت چرخش آنها تا m/s ۴است. ناهمراستایی مجاز شافت تا ۰٫۵˚ است. رونکار مناسب در محفظه های مورد بحث گریس است. مقدار گریس که باید در محفظه فراهم باشد. در صورت نیاز به گریسکاری مجدد تحت شرایط سخت از نازل روی محفظه استفاده می شود. توصیه می شود بعد از چند بار اضافه نمودن گریس، محفظه را باز نموده، گریس تازه و تمیز را با گریس کهنه کاملاً تعویض نمود.
بار مجاز شعاعی وارد بر محفظه به قدرت تحمل بار محفظه ربطی نداشته، بلکه این امر مربوط به قدرت تحمل بار بیرینگ و پیچها میگردد.
ظرفیت تحمل بار محوری به جهت بار بستگی دارد. اگر بار به فلانژ اعمال شود، این ظرفیت، به اندازه ظرفیت تحمل بار بیرینگ خواهد بود در خلاف این جهت، قدرت پیچهای در پوش محفظه ظرفیت را تعیین می کند.
- بوشهای تبدیلی[۲۹]
این بوشها معمولاً با مهره قفلی و سایر لوازم قفل کننده همراه هستند. بوش دارای شکاف بوده و شیب سطح بیرونی آن ۱/۱۲ است. از قطر داخلی mm 200به بالا، بوش دارای سوراخ و شیار لازم جهت عبور روغن است. این طراحی با OH مشخص می شود.
- بوشهای کششی[۳۰]
این بوشها با یک لایه محافظ روکش شده اند. دارای شکاف بوده و شیب سطح بیرونی آنها ۱/۱۲ است. تعداد معدودی نیز دارای شیب ۱/۳۰ هستند. که جهت رولبرینگ های بشکه ای عریض سری۲۴۱K30 , 240K30 مصرف می شوند. همانند بوشهای تبدیلی، بوشهای کششی با قطر داخلی mm 200 به بالا دارای شکافها و سوراخهای لازم جهت تزریق روغن هستند که در این حالت با علامت AOH مشخص می شوند.
جا زدن و درآوردن اصولی و صحیح بیرینگ ها تأثیر زیادی بر طول عمر آنها دارد. ابزارهایی که بدین منظور استفاده می شوند در سه گروه: مکانیکی، هیدرولیکی و گرمایی طبقه بندی می شوند.
استفاده از روش تزریق روغن در جا زدن و درآوردن بیرینگهای بزرگ با سوراخ داخلی مخروطی بسیار موثر است. این روش شامل تزریق روغن به فواصل بین محل تماس سطوح فلزی و در نتیجه کاهش اصطکاک و نیروی لازم برای هل دادن بیرینگ بر روی شافت می شود.
از این نوع ابزارها برای جا زدن و درآوردن بیرینگهای کوچک استفاده می شود. عمومی ترین نوع این ابزارها عبارتند از آچار گلویی خاردار[۳۱] و آچارگلویی سنگین کار[۳۲] است. استفاده از آنها برای بستن مهره و به جلو راندن و جا زدن بیرینگها بر روی شافت مخروطی یا بوش تبدیلی و نیز درآوردن بیرینگ از روی بوش کشش متداول است. آچار گلویی خاردار فولادی بوده و نقاط پر فشار آن ماشینکاری و سخت کاری شده است. نوع سنگین کار آن از چدن گرافیک کروی بوده و وزن نسبتاً کمی دارند.
هدایت کننده های غلتشی حرکت خطی، در سطح کیفی مورد تأیید۹۰۰۲ ISO- و با بهره گرفتن از روشی که تأثیر منفی را در (آلودگی) محیط جهانی کاهش می دهد، تولید میشوند.
۱-۱۰- مزیت های هدایت کننده غلتشی حرکت خطی
مزیت های هدایت کننده های غلتشی حرکت خطی، در مقایسه با هدایت کننده های ساده و معمولی به شرح زیر است:
- دقت زیاد در جابجایی
حساسیت بالا در برابر فشارهای کم و جابجایی دقیق که به علت خصوصیت اصطکاک ثابت قطعات متحرکه، و اختلاف جزئی بین دینامیک و استاتیک(در زمان شروع حرکت)، و تغییرات جزئی در اصطکاک ناشی از تغییرات سرعت، به وجود می آیند.
- کاهش حجم دستگاه و مصرف برق
مقاومت اصطکاکی کم، استفاده از دستگاه های محرک کوچکتر را امکان پذیر می سازد و نتیجه آن نیز طراحی دستگاهای کوچکتر، سبکتر، و با مصرف برق کمتر است. بنابراین با این روش میتوان در هزینه ساخت دستگاه و مصرف برق صرفه جویی کرد. علاوه بر آن، دستگاه ها با سرعت بیشتری عمل می کنند و کارآیی را افزایش می دهند.
- دقت زیاد در کارکرد طولانی
به دلیل افزایش ناچیز شیارها و قطعات متحرک، دقت و اطمینان پذیری دستگاه ها و تجهیزات در کارکرد طولانی حفظ میشوند. به علاوه، وجود لایه های روغن نازکتر در روغن کاری هدایت کننده های غلتشی حرکت خطی، به نسبت هدایت کننده های ساده و معمولی، خطاهای ناشی از تغییرات ضخامت لایه روغن را کاهش میدهد.
- بهبود اطمینان پذیری محصول از همان مراحل اولیه طراحی