قضاوت و اندازه گیری عملکرد (قاضی)
مشورت دهنده و تسهیل کننده عملکرد
دوره ارزیابی
گذشته
آینده
استانداردهای ارزیابی
نظر سازمان و مدیران مافوق
خود استانداردگذاری
هدف عمده ارزیابی
کنترل ارزیابی شونده
رشد و توسعه ظرفیت ارزیابی شونده
خروجی نظام
کنترل عملکرد
رشد، توسعه و بهبود عملکرد
پیامدهای ارزیابی
تعیین و شناسایی موفق ترین و اعطای پاداش مالی به مدیران
ارائه خدمات مشاوره به منظور بهبود مستمر و روزافزون فعالیتها (ایجاد انگیزه مستمر برای بهبود کیفیت و خدمات و فعالیت ها)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
سبک مصاحبه بعد از ارزیابی
دستوری (شبیه به محاکمه)
گفت و گو
در صورتی که اهداف اساسی مرتبط با انجام ارزیابی در راستای رشد و توسعه بهبود عملکرد و فعالیتهای سازمان و افراد آن بوده و پدیده قضاوت و مچ گیری در آن جایگاهی نداشته باشد، سازمان ها خود به استقبال نظام ارزیابی می روند و به طور مستمر برای بهبود مکانیزمهای آن تلاش مینمایند. برآیند این تلاش ها ایجاد خود ارزیابی در سازمانها است که پیامد وجود چنین نگرشی رشد توسعه عملکرد و نهایتاً تحقق سریعتر و بهتر اهداف سازمانی می باشد.
۱۰-۲- شاخص های عملکرد:
شاخص های عملکرد بطور کلی اطلاعات مهمی درباره محصولات و خدمات و فرایندهای تولید کننده آنها بدست می دهند. آنها ابزار مناسبی برای شناخت، مدیریت و بهبود سازمان بوده و اطلاعات لازم برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد عملکردها را مهیا می کنند. شاخص های عملکرد به مدیران امکان می دهند که بدانند:
آیا اهداف سازمان بر آورده می شوند؟
آیا مشتریان از سازمان راضی اند؟.
آیا فرایندها تحت کنترل آماری هستند؟
کجا اعمال بهبود ضروری است؟
یک شاخص عملکرد از یک عدد و یک واحد اندازه گیری ترکیب شده است. عدد، مقدار شاخص و واحد اندازه گیری معنی آن را به دست می دهد. شاخص های عملکرد همواره به یک هدف گره خورده اند. شاخص های عملکرد می توانند توسط واحد یک بعدی همچون ساعت، متر، دلار، تعداد گزارش، تعداد خطا، مدت زمان طراحی و غیره نشان داده شوند. آنها می توانند مغایرت در فرایند یا از مشخصات طراحی را نشان دهند. شاخص های یک بعدی، اندازه های اساسی و پایه ای فرایندها و یا محصول را نشان می دهند. لکن در عمل شاخص های چند بعدی استفاده می شوند، این شاخص ها به صورت نسبت دو یا چند شاخص یک بعدی بیان می شوند و عمدتاً اطلاعات بیشتری نسبت به شاخص های یک بعدی از فرایند بدست می دهند. اساساً شاخص های عملکرد باید به گونه ای باشند که برای استفاده کنندگان آنها در تصمیم گیری کاملاً روشن و معنادار باشند.
اطلاعات خاصی می بایست در مورد شاخص های عملکرد ذخیره شود که آنها را مفیدتر می سازد. این اطلاعات در جدول (۴-۲) نشان داده شده است.
جدول ۴-۲) اطلاعاتی که می بایست در مورد شاخص های عملکرد ذخیره شود.
اطلاعات