فرضیه های پژوهش
-
- بین خودپنداره ی تحصیلی دانش آموزان تیزهوش پایه ی دوم دبیرستان های مدارس عادی و تیز هوشان اصفهان تفاوت وجود دارد.
-
- بین خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان تیزهوش پایه ی دوم دبیرستان های مدارس عادی و تیز هوشان اصفهان تفاوت وجود دارد.
-
- بین عزت نفس دانش آموزان تیزهوش پایه ی دوم دبیرستان های مدارس عادی و تیز هوشان اصفهان تفاوت وجود دارد.
-
- بین اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش پایه ی دوم دبیرستان های مدارس عادی و تیز هوشان اصفهان تفاوت وجود دارد.
تعاریف مفهومی وعملیاتی متغیرها
-
- دانش آموزان تیزهوش
الف- تعریف نظری:
کودکان و نوجوانانی که دارای توان بالقوه ای برای دستیابی به سطوح بالاتری از موفقیت و پیشرفت در مقایسه با دیگر همسالان خود با تجربه های فردی و تحصیلی مشابه می باشند(گالاگر، ۲۰۰۰). طبق طبقه بندی وکسلر، نمرات این افراد در آزمون های استاندارد هوشی ۲ «انحراف معیار» بالاتر ازمیانگین در منحنی نرمال می باشد واین افراد ۲/۲ درصد از کل جامعه را تشکیل می دهند.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
ب- تعریف عملیاتی:
در این پژوهش منظور از تیزهوش فردی است که در مدارس تیز هوشان درس می خواند و یا نمره ی هوشبهر بالای ۱۲۰ را در آزمون هوش ریون پیشرفته کسب کرده باشد.
-
- اثر ماهی بزرگ درحوض کوچک:
الف: تعریف نظری:
این اصطلاح به دانش آموزان با استعداد و هوش بالایی اطلاق می شود که با توجه به ظرفیت ها و توانایی های بالایی که دارند اما تمایل آن ها بیشتر به سمت محیط های تحصیلی کوچک تر و سطح پایین تر می باشد زیرا در این محیط ها آنان از خودپنداره ی بالاتری برخوردار می شوند(مارش، ۲۰۰۱).
ب- تعریف عملیاتی:
این مفهوم توسط آزمون خود پنداره تحصیلی سنجیده می شود، به این معنی که چنانچه خود پنداره تحصیلی دانش آموزان تیزهوش مدارس عادی از دانش آموزان مدارس تیزهوشان بالاتر به دست آید، این اثر تایید و چنانچه پایین تر باشد این اثر رد می شود.
-
- خود پنداره تحصیلی
الف- تعریف نظری:
خود پنداره تحصیلی شاخصی است که دانش آموزان توانایی های و مهارت های خود را با دیگر شاگردانی که با آنان هم کلاس هستند مورد سنجش و مقایسه قرار می دهند. وانگیزه واقعی آن ها برای شرکت درسطوح آموزشی بالاتر و اشتغال به روش های عمیق بر یادگیری با توجه به خود پنداره تحصیلی آنان قابل پیش بینی می باشد به طوری که هرچه خود پنداره تحصیلی دانش آموزی بالاتر باشند انگیزه ی او برای ادامه دادن تحصیل درمقاطع بالاتر بیشتر می شود(میشی و همکاران[۴۴] ، ۲۰۰۱، صفحه ۱۲۳).
ب- تعریف عملیاتی:
نمراتی که دانش آموزان در پرسش نامه خود پنداره تحصیلی کانر[۴۵] به دست می آورند.
۴.خودکارآمدی تحصیلی
الف- تعریف نظری:
خودکارآمدی تحصیلی به باورهای دانش آموزانی اشاره دارد که می توانند وظایف محولهی تحصیلی را در سطوح مشخص شده به طور موفقیت آمیزی به انجام برسانند(بیرن[۴۶] و همکاران ، ۱۹۹۴).
ب- تعریف عملیاتی:
نمراتی که دانش آموزان درپرسش نامه خودکارآمدی تحصیلی وود و لوک[۴۷] به دست می آورند.
-
- عزت نفس
عزت نفس واژه ای است که به احساس فرد نسبت به ارزشمندی و تایید نسبت به خود مربوط است و ارزشی است که اطلاعات درون خودپنداره برای فرد دارد و از اعتقادات فرد درمورد تمام صفات و ویژگی هایی که در او است، ناشی می شود(بیابانگرد، ۱۳۷۳).
ب- تعریف عملیاتی:
به نمره ی که دانش آموزان در پرسش نامه عزت نفس رزنبرگ[۴۸] به دست می آورند.
-
- اضطراب امتحان
الف- تعریف نظری:
اضطراب امتحان یک حالتی و وضعیت روان شناختی است که درآن فرد نگرانی و اضطراب را قبل، درطول و یا بعد از امتحان تجربه می کند (پرسونز[۴۹]، ۲۰۰۸).
ب- تعریف عملیاتی:
به نمراتی که دانش آموزان در پرسش نامه اضطراب ابوالقاسمی و همکاران ([۵۰]TAI) بدست می آورند
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه پژوهش