۱۰
مهندسی مکانیک
۲۵۱
۶
۸۳/۴۱
۱۰
پاتوبیولوژی
۲
۱
۲
همانگونه که مشاهده می شود دامنه تغییرات سرانه انتشار گروه های آموزشی بسیار گسترده و از ۲۷۰ مربوط به گروه بیوفیزیک تا ۲ مربوط به گروه پاتوبیولوژی متغیر است. بیشترین مقدار سرانه انتشار به ترتیب به دو گروه بیوفیزیک و پزشکی داخلی با ۲۷۰ و ۱۵۵ مقاله بر پژوهشگر اختصاص یافته است. همانگونه که مشاهده می شود، تعداد پژوهشگران این دو گروه آموزشی در جامعه مورد بررسی تنها یک تن بوده است. از این رو، سرانه انتشار آنها نسبت به دیگر گروه های آموزشی تفاوت چشمگیری دارد. این درحالی است که گروه آموزشی شیمی، با تعداد مقالات به مراتب بیشتر (۱۷۴۱ اثر) و ۱۵ پژوهشگر سومین رتبه را به لحاظ میزان سرانه انتشار در میان گروه های آموزشی از آن خود کرده است. پس از این سه گروه، گروه های داروشناسی، میکروبیولوژی و ایمونولوژی، شیمی تحلیلی، علوم مواد، مهندسی عمران، چشمپزشکی و مهندسی مکانیک به ترتیب بیشترین سرانه انتشار را به خود اختصاص دادهاند.
کمترین مقدار سرانه انتشار به ترتیب به دو گروه آموزشی پاتوبیولوژی و نورولوژی با ۲ و ۳ مقاله بر پژوهشگر باز می گردد. همانگونه که مشاهده می شود، تعداد پژوهشگران این دو گروه آموزشی نیز در جامعه مورد بررسی تنها یک تن بوده است. پس از آن دو، گروه های علوم خاک، مهندسی متالوژی، تغذیه و پرورش دام، مهندسی آب، علوم دامی، حشرهشناسی، بهداشت آبزیان و جراحی میکروسکوپی به ترتیب کمترین سرانه انتشار را به خود اختصاص دادهاند.
۴-۲-۵-۱- مقایسه سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی در گروه های آموزشی
ابتدا نرمال بودن توزیع داده های مربوط به هر گروه آموزشی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که داده های هر گروه از توزیع نرمال پیروی می کنند. بنابراین، به منظور بررسی معناداری اختلاف گروه های آموزشی مختلف به لحاظ سرانه انتشار از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج آزمون لون برای سنجش همگنی واریانسها نشان داد که میان واریانسهای سرانه انتشار در گروه های آموزشی مختلف تفاوت معناداری وجود دارد (۰۰۰۱/۰ P=، ۴۶/۹F=) . به این ترتیب، واریانس سرانه انتشار در گروه های آموزشی گوناگون ناهمگن است. بنابراین از آزمون ولش جهت بررسی وجود اختلاف معنادار سرانه انتشار در گروه های آموزشی مختلف استفاده شد. نتایج به دست آمده در جدول ۴-۶ به تصویر کشیده شده است. همانگونه که در جدول مشاهده می شود، نتیجه آزمون تحلیل ولش نشان از معناداری اختلاف میان مقادیر سرانه انتشار در گروه های آموزشی مختلف در سطح اطمینان ۹۵ درصد دارد (۰۴۹/۰ P=، ۸۹/۲F=) .
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
جدول ۴-۶- آزمون ولش برای مقایسه سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی در گروه های آموزشی مختلف
مقدار F
درجات آزادی
سطح معناداری
۸۹/۲
۱۲ و ۲۶/۱۰
۰۴۹/۰
به منظور شناسایی گروه های آموزشی دارای اختلاف، در ادامه، از آزمون تعقیبی گیمز-هاول استفاده شد. نتایج این آزمون نیز نشان داد که اختلاف بین سرانه انتشار گروه های آموزشی مختلف به گروه آموزشی شیمی بازمیگردد، به نحوی که سرانه انتشار گروه آموزشی شیمی به طور معناداری از گروه های آموزشی بیوشیمی، مهندسی برق، مهندسی آب، ریاضیات، جراحی اعصاب، شیمی دارویی و فیزیک بیشتر است (جدول ۴-۷) . لازم به ذکر است که اختلاف بین سرانه انتشار دیگر گروه های آموزشی با هم معنادار نشده است.
جدول ۴-۷- گروه های آموزشی دارای سرانه انتشار متفاوت معنادار در آزمون تعقیبی گیمز-هاول[۷۴]
گروه آموزشی (الف)
گروه آموزشی (ب)
تفاوت میانگینها
(الف-ب)
خطای استاندارد
سطح معناداری