در رکعت اوّل گفته می شود: شمع زمین، چراغ آسمان، پیشوای اُمّتان، سیّد عالم محمّد است و در رکعت آخر گفته می شود: ختم رُسل، سیّد امروز، شافع فردا، سیّد عالم محمّد است. تعدادی هم برای قرآنخوانی در مساجد تا چند ساعت بعد میمانند. در نماز یک رکعتی وتر ۴ سوره(حمد،توحید، ناس، فلق)خوانده می شود و بعد به رکوع میروند . بعد از رکوع قنوت میخوانند و بعد سجده و تمام.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
از شب بیست و یکم که نماز قیام شروع می شود و تا آخر ماه مبارک ادامه دارد. نماز شفع و وتر بعد از نماز قیام خوانده می شود، چون آخر باید خوانده شود.
۵-۲-۱۰-۲ نماز تسبیح
این نماز نیز، نمازی طولانی است که در آن تسبیح و ذکر بسیار گفته می شود و از عهده هر کس بر نمیآید.
۵-۲-۱۰-۳ نماز قیام
یکی دیگر از نمازهای مستحبی ماه رمضان، نماز قیام است که هشت رکعت است. چهار سلام(چهار تا دو رکعت) دارد. در هر رکعت دو صفحه قرآن خوانده می شود با رکوع و سجدههای طولانی.
۵-۲-۱۰-۴نماز جمعه در رمضان
نماز جمعه در ماه مبارک در مسجد جامع روستا که متعلق به اهل تسّنن است برگزار میگردد و روحانی مبلّغ شیعه نیز برای پیوند بیشتر بین شیعه و سنی در مراسم نماز جمعه اهل تسّنن شرکت می کند و با مولویهای اهل تسّنن به مناظره و مشاوره می پردازد.
۵-۲-۱۱ طب و طبابت
در هر برههای از زمان انسانها برای درد خود به دنبال دارو یا راه حلی جهت طبابت بوده اند و مردم هر منطقهای با توجه به امکانات موجود در آن منطقه، خود و اطرافیان را درمان میکرده اند.
در روستای هرمود صحرای باغ، طب سنتی و گیاهی از زمانهای دور وجود داشته و کماکان جایگاه ویژهای نزد مردم روستا دارد و این به دلیل وفور رویش گیاهان دارویی متنوّع و گوناگون در کوهستانهای اطراف و وجود افراد مجربی است که در زمینه درمان با گیاهان دارویی تجربه دارند. به پیرمرد یا پیرزنی که تجربه داشته، گیاهان دارویی را میشناخته و از اثرات آنها آگاه بوده «طبیب محلّی» میگفتهاند که معمولاً روش درمان آنها به دو صورت بوده است: بخشی با بهره گرفتن از تجربه پدران و اجداد و بخشی با بهره گرفتن از گیاهان دارویی موجود در منطقه.
در این بخش نام، خواص و کاربرد گیاهان دارویی موجود در منطقه به ترتیب الفبایی آورده شده است.
۵-۲-۱۱-۱ استخوان درد
برای تسکین درد استخوانها، پارچۀ سفیدی که نایلونی نبوده را به صورت تکههای کوچک میبریدهاند، لوله کرده و روی آتش داغ میکردند، سپس قسمت هایی از استخوان را که درد میکرده با آن داغ میکرده اند. معمولاً جای آن روی پوست بدن میمانده است.
۵-۲-۱۱-۲ -باز شدن روده کودک
اگر کودکی چیزی در رودهاش گیر میکرد، شکمش را چرب میکردند، چادری را پهن کرده و کودک را به صورت وارونه در وسط آن قرار میدادند، آنگاه دو طرف چادر را میگرفتند و تکان میدادند. سه یا چهار مرتبه این کار را انجام میدادهاند تا راه روده باز شود.
۵-۲-۱۱-۳ بیماری حیوانات
بُچی[۹۳]: روی لبهای گوسفند دانه های چرکی در می آید. حیوان یا خوب می شود و یا اینکه خوب نمی شود که در اینصورت حیوان را میکشند.
پُپ سیاه: در این بیماری جگر سفید حیوان، سیاه می شود.
زار گوتی: در این نوع بیماری زَهلۀ گوسفند بزرگ می شود و با تیر اندازی یا ترساندن حیوان درمان پیدا می کند
کُشُم[۹۴]: نوعی کِرم است که بر روی بدن گوسفند، مخصوصاً بُز در می آید و به پوستش آسیب میرساند.
کوفت: این بیماری مخصوص گوسفند است. گوسفندی که به آن مبتلا شده است دائماً سُرفه می کند.
گَری[۹۵]: موهای دست و پاهای گوسفند میریزد و پوست دست و پایش ترک بر میدارد.
طبقه: حیوان را لاغر می کند و معمولاً درمان ندارد. در این حالت اگر حیوان خوب نشود، آن را میکشند.
یرقان: همان زردی است و بیشتر در حیواناتی مثل گاو مشاهده می شود.
حمام کردن زنی که زایمان کرده (روز ششم)
قابله صبح زود چند نوع گیاه دارویی (کِرشک، مَرو تَهْر، بَرده و…) را که شب قبل در آب خیسانده بود، را با هم میجوشاند. با بخار این گیاهان، زن را بخور میدادند و با جوشاندۀ آنها نیز او را حمام میکردند. بدین ترتیب زن حالت تسکین و آرامش پیدا میکرده است. این رسم در قدیم خیلی کاربرد داشته امّا اکنون وجود ندارد.
۵-۲-۱۱-۵ درشتی چشم
بچهای که تازه متولّد شده، به چشمانش سرمه میکشند و میگویند چشمانش درشت می شود. ابتدا در چشم مادر و سپس بچه سرمه میکشیدند و میگفتند: «خواب راحت چشم مادر به چشم بچه میرود و بچه راحت میخوابد».
۵-۲-۱۱-۶ درمان جنون و دیوانگی
میگویند در قدیم برای درمان جنون و دیوانگی، خون الاغ به شخص میخوراندهاند.
۵-۲-۱۱-۷ دفع سرفه
چوب گیاه گُنیز را با هاون میکوبند، میجوشانند. جوشاندۀ آن را که خیلی هم تلخ است برای دفع سرفه استفاده می کنند.
۵-۲-۱۱-۸ دفع میکروب و چشم زخم
برای میکروبزدایی اسپند را در کیسهای ریخته، بالای گهواره نوزاد آویزان می کنند.
۵-۲-۱۱-۹ دل درد
برای تسکین دل درد چند نوع گیاه داروی (معمولاً مَروِ تَهر، مَروِ خَشْ، زِنِیُنْ و برده) را مخلوط کرده یا تفت می دادند، یا آسیاب کرده و با آب مخلوط میکردند و یا به صورت جوشانده به بیمار می دادهاند.
۵-۲-۱۱-۱۰ دندان درد
یک روش برای کشیدن دندان این بوده که معمولاً نخ مخصوصی را زیر دندان قرار میدادند و میکشیدند و به این روش دندان کنده میشد. روش دیگر اینکه سوزن مخصوصی داشته اند که آن را روی آتش سرخ کرده، بعد روی دندان میگذاشتند و دندان متلاشی میشد. برای کرم دندان نیز مقدار بسیار کمی صمغ اَنغوزه داخل دندان میگذاشتند که بسیار مؤثر بوده است.
۵-۲-۱۱-۱۱ دیسک کمر
از گوشت حیوانی به نام «شوگَرد» (جوجه تیغی) برای استخوان درد و دیسک کمر استفاده میکرده اند و جگرش را برای درمان سل به مسلول میدادهاند.
برای نوزادی که دهانش گرمی کرده و زبانش سفید شده از «گُلبا» استفاده میکردند.
۵-۲-۱۱-۱۲ راحتی زایمان
به زنی که زایمانش نزدیک است جوشاندۀ چند داروی گیاهی که معمولاً شامل: زنجبیل، فلفل سیاه، دارچین، زیرۀ سبز و سیاه، نبات و…. است را میخورانند.
۵-۲-۱۱-۱۲ رفع عفونت و میکروب زدایی
از گیاه دارویی کِرِشْکْ (نام دیگر آن کلپوره است) برای این منظور استفاده میشده است. به این صورت که با خوردن خیساندۀ آن یا دود کردن آن، مکان زخم یا بخیههای شکم زنی که سزارین شده را درمان می کنند.
۵-۲-۱۱-۱۳ زردی
بچهای که زردی دارد، گیاهان گشنیز، کُنار، عَنّاب و شیر خشت را با هم میجوشانند و به او می دهند. این گیاهان که ملیّن هستند، بهبودی کودک را سریعتر فراهم می کنند.هر چه شکمش بیشتر کار کند، زردی بچه بهتر می شود.
۵-۲-۱۱-۱۴ سالَک
اگر کسی زخم سالَک در می آورد، مدفوع گرگ را با سنگ، نرم میکردند و با گیاه نیل مخلوط میکردند و به زخم میکشیدند، میگویند سریع زخم خوب میشده است یا آرکُنه بچه را پنهانی آورده میسوختند و خاکسترش را روی زخم میریختند و خوب میشده است.