اعتماد به فروشنده های اینترنتی یعنی “پذیرش آسیبهای احتمالی همراه با احساس امنیت".
لایان[۷۵](۲۰۰۲)
اعتماد یعنی “باور قوی به اعتبار، صداقت و توان افراد، انتظاری مطمئن و اتکا به ادعا یا اظهار نظر دیگران بدون آزمون آن".
باو و پاولو[۷۶](۲۰۰۲)
اعتماد یعنی “اعتقاد به این که شخصی دیگر در راستای برآورده ساختن خواسته های ما اقدام میکند".
ولچ[۷۷](۲۰۰۶)
اعتماد یعنی “پذیرش آسیبپذیری به منظور کاهش پیچیدگی اجتماعی است".
رولینز[۷۸](۲۰۰۸)
اعتقاد کلی یک شخص به این که فرد، گروه، یا سازمان دیگر، در جهت سوء استفاده از آسیبپذیری او اقدام نخواهد کرد".
زتومپکا(۱۳۸۶)
اعتماد یعنی “مطمئن بودن از کنشهای احتمال دیگران در آینده".
رابینز(۱۳۸۲)
اعتماد یعنی “توقع صریع از دیگری به احتراز از فرصتطلبی، در گفتار و کردار و یا تصمیمگیریها“.
۲-۱۴-۲. ویژگیهای اعتماد
موارد زیر ویژگیهای اصلی اعتماد هستند که در، اکثر تحقیقات مورد مشاهده و بررسی قرار میگیرند.
اعتمادکننده و معتمد: هر نوع اعتماد شامل دو قسمت اعتمادکننده و معتمد میباشد که میتوانند شخص، سازمان و یا محصولات سازمان باشند. در این رابطه شخص معتمد باید سعی خود را جهت برآوردن خواسته های اعتمادکننده انجام دهد.
آسیبپذیری: اعتمادکننده باید خطر اتکا و اعتماد به دیگری را بپذیرد.
اعمال تولید شده: اعتماد موجب انجام اعمالی میگردد که اغلب ریسکی هستند و شکل این اعمال بستگی به شرایط دارد.
وابسته به موضوع: افراد مختلف در شرایط مختلف و در موضوعات مختلف چشماندازهای متفاوتی نسبت به نقش اعتماد دارند (اسدی، ۱۳۸۵)
۲-۱۴-۳. ابعاد اعتماد
در تحقیقات مختلف برای سازه اعتماد ابعاد مختلفی ارائه شده است که از آن جمله میتوان به اعتماد سه بعدی برومبلی و کومینگز[۷۹] (۱۹۹۶)، اعتماد چهار بعدی میشرا (۱۹۹۶) و اعتماد پنج بعدی توماس اسچیندلر[۸۰] (۱۹۹۳) و در نهایت اعتماد ده بعدی بالتر[۸۱] (۱۹۹۱) نام برد.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
جدول۲-۲.ابعاد اعتماد (فلاحزاده،۱۳۹۱،ص.۴۰)
منبع
ابعاد
برومبلی و کومینگز(۱۹۹۶)
متعهد بودن[۸۲]، مذاکره با صداقت[۸۳]، انصاف[۸۴]
میشرا (۱۹۹۶)