نمودار۴-۲۰- وضعیت تلفات استان به تفکیک نحوه انتقال متوفی در سال ۱۳۹۲
۴-۱۱- سوال ۹ اختصاصی تحقیق: نسبت تلفات راههای برونشهری استان به تفکیک نحوه وقوع تصادفات چگونه است؟
درسال ۱۳۹۲، %۴۹ تلفات ناشی از تصادفات جادهای استان مازندران (۲۸۸ نفر) مربوط به برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر و سهم برخورد با عابران پیاده نیز %۲۷ (۱۵۸ نفر) بوده است. تلفات مربوط برخورد با شی ثابت و واژگونی %۹(۵۴ نفر) و سقوط ۵%(۲۷ نفر) بوده است. در حالیکه در آمار کشوری برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر %۴۹.۴، برخورد با عابران پیاده %۱۳.۲،برخورد با شی ثابت %۵.۱، واژگونی %۲۸ و سقوط %۱.۱ اعلام شده است.
نوع بارز تلفات جادهای در این گزارش، برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر می باشد. به طوریکه ۴۹ درصد تلفات ناشی از تصادفات جادهای حاصل این نوع برخورد است که بیانگر عدم جدا سازی مسیرهای رفت و برگشت در جادههای استان است. همچنین برخورد با عابران پیاده با ۲۷ درصد در رده بعدی قرار دارد که وقوع حادثه در چنین شرایطی نتیجه عدم رعایت مقررات و یا بی احتیاطی راننده و یا عابر پیاده میباشد. نکته قابل ذکر دیگر اینکه میزان تلفات مربوط برخورد با شی ثابت و واژگونی با ۹ درصد است. برای مهار و کاهش واژگونی باید دو عامل سرعت غیر مجاز و خستگی و خواب آلودگی واپایش و پیشگیری شود. همچنین با اعمال مدیریت سرعت به ویژه در مسیرهایی که آمار واژگونی بالا دارند و اصلاح هندسی قوسها و برای پیشگیری از واژگونی ناشی از خواب آلودگی اقداماتی نظیر اجرای شیارهای هشدار دهنده و لرزاننده، کاهش یکنواختی محیط راه در مسیرهای طولانی، افزایش آگاهی رانندگان در خصوص پیامدهای رانندگی در حین خستگی باید مورد عمل قرار گیرد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
جدول۴-۱۶- میزان تلفات استان به تفکیک نحوه وقوع تصادفات در سال ۱۳۹۲
نحوه وقوع تصادفات | برخورد وسایل نقلیه | برخورد با عابر | برخورد با شی ثابت | برخورد با حیوان | واژگونی | سقوط | حریق | سایر | نامعلوم | مجموع |
تعداد | ۲۸۸ | ۱۶۱ | ۵۴ | ۱ | ۵۴ | ۲۷ | ۲ | ۲ | ۲ | ۵۹۱ |
درصد | ۴۹ | ۲۷ | ۹ | ۱/. | ۹ | ۵ | ۳/. | ۳/. | ۳/. | ۱۰۰ |
نمودار۴-۲۱- وضعیت تلفات استان به تفکیک نحوه وقوع تصادفات در سال ۱۳۹۲
۴-۱۱- سوال ۹ اختصاصی تحقیق: نسبت تلفات راههای برونشهری استان به تفکیک نوع خودروی مورداستفاده متوفی چگونه است؟
در سال ۱۳۹۲، خودرو مورد استفاده ۲۳۵ نفر (۴۰ درصد) از افراد متوفی خودرو سواری، ۱۱۸ نفر (۲۰ درصد) موتورسیکلت، ۲۷ نفر (۵ درصد) وانت بار، ۱۰ نفر (۲ درصد) کامیون، ۵ نفر (۱ درصد) کامیونت، ۱ نفر (درصد) تریلی، ۳ نفر (۱ درصد) ماشینهای کشاورزی، ۱۹ نفر (۳ درصد) اتوبوس و مینی بوس بوده است. در حالی که در کشور به ترتیب خودروی سواری، موتور و عابر پیاده به ترتیب با %۴۹.۷، %۱۷.۹ و %۱۳.۳ بوده است. نقش خودرو به علت متغیرهای مختلف ساختاری آنها، متنوع است با توجه به آمد و شد زیاد خودروی سواری در جادههای استان بالطبع تصادفات زیادی را نسبت به سایر وسایل نقلیه برای خود ثبت کرده است.
البته جدای از عابر پیاده، دوچرخه و موتور سیکلت که تصادفاتشان منجر به فوت شده به علت برخورد مستقیم بدن با وسیله نقلیه در حال حرکت در مناطق با بافت مسکونی و یا محلهای عبور عرضی عابرین پیاده است. وجود رقم ۳% اتوبوس امری قابل تامل و توجه است. که علت آن سانحه سقوط اتوبوس در محور هراز در سال ۱۳۹۲ بوده که ۱۸ مورد فوتی در صحنه تصادف داشته است.
جدول۴-۱۸- میزان تلفات استان به تفکیک نوع خودروی مورد استفاده متوفی در سال ۱۳۹۲