-
- بهبود روشهای جمع آوری اطلاعات و به روزرسانی بانکهای اطلاعاتی موجود
-
- توسعه سیستمهای تردد شمار
-
- بکارگیری کارت هوشمند در سیستمهای حمل و نقلی
-
- کاربردی کردن سیستم GIS
-
- به روزرسانی اطلاعات شناسنامه راه ها
-
- توسعه مرکز کنترل ترافیک جادهای در سطح کشور (مانیتورینگ جادهها و کنترل سرعت، سبقت و فاصله غیرمجاز، بکارگیری سیستمهای هوشمند اضافه تناژ، پوشش آزادراهها و بزرگراهها به دستگاههای ترافیکشمار)
-
- توسعه سیستمهای اطلاعرسانی
-
- توسعه ارائه خدمات الکترونیکی در بخش
اهداف مشخص تحقیق شامل موارد زیراست:
❖ بررسی توزیع پروژه های عمرانی بخش حمل و نقل جاده ای در کشور.
❖ بررسی علل نا همگونی پروژه های حمل و نقل جاده ای در کشور.
❖ بررسی شرایط مساعد سرزمینی در بخش حمل و نقل جاده ای در کشور.
❖ بررسی مقایسه ای تعداد پروژه های عمرانی جاده ای در استان های مختلف کشور.
❖ بررسی راهکارهای کاربردی پیشرفت پروژه های عمرانی جاده ای در کشور.
❖ معیارهای اولویت بندی طرح های نیمه تمام جاده ای .
❖ دلایل تاخیر درپروژه های عمرانی
در ابتدای فصل روش های گوناگون عددی مانند الگوریتم فازی وتئوری بازی و…. مورد بحث قرار می گیرد و سپس فاکتورهای مؤثر روند و اهداف تحقیق مورد مطالعه قرار می گیرند. مهم ترین قسمت تحقیق یعنی توزیع پروژه های عمرانی بخش حمل ونقل جاده ای در کشور با آمارها و اطلاعات نرم افزارGIS بدست می آید و با توجه به آمار بدست آمده از اطلاعات توزیع پروژه های عمرانی و همچنین با توجه به فاکتورهای مؤثر بر تحقیق که شامل موارد مؤثر بر آمایش سرزمین و… می باشد. برنامه متلب نوشته می شود.
جمع آوری اطلاعات نظری وکتابخانهای پیرامون موضوع تحقیق و موضوعات جانبی و مرتبط با آن از طریق کتاب ها، نشریه ها، مقاله ها، پایان نامه ها، سایتهای اینترنتی و دیگر منابع. آشنایی و کسب اطلاعات در مورد موارد مشابه که بصورت مطالعات موردی بررسی و مطالعه شده و نتایج حاصل ازآنها می تواند دیدی کلی نسبت به موضوع تحقیق را ارائه دهد.
۳-۲- قلمرو تحقیق
قلمرو زمانی این پژوهش از سال ۱۳۵۷می باشد و با توجه به عنوان تحقیق قلمرو پژوهش کلیه پروژه های عمرانی جاده سازی و راه های کشور می باشد. ولی تکیه اطلاعات برآخرین نقشه های موجود می باشد.
۳-۳- معرفی سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)
GIS مخفف Geographic Information System به معنی سیستم اطلاعات جغرافیایی یا سامانه اطلاعات مکانی است. در یک سیستم اطلاعات جغرافیایی واژه جغرافیایی (Geographic) عبارت است از موقعیت موضوع داده ها، بر حسب مختصات جغرافیایی ( طول و عرض). واژه اطلاعات (Information) نشان می دهد که داده ها در GIS برای ارائه دانسته های مفید، نه تنها به صورت نقشه ها و تصاویر رنگی بلکه بصورت گرافیک های آماری، جداول و پاسخ های نمایشی به منظور جستجوهای عملی سازماندهی می شوند. واژه سیستم (System) نیز نشان دهنده این است که GIS از چندین قسمت متصل و وابسته به یکدیگر برای کارکرد های گوناگون، ساخته شده است. به این ترتیب می توان گفت، سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) یک سیستم اطلاعاتی تشکیل یافته از سخت افزار، نرم افزار، داده و نیروی انسانی است که قادر است داده های مکانی را اخذ، نگهداری، بازیابی، مدلسازی و تجزیه و تحلیل نموده و نتایج را به صورت متنی و یا گرافیکی ارائه کند. GIS از دو دسته داده استفاده می کند: دادههای مکانی و دادههای توصیفی. آنچه GIS را به سایر سیستمهای اطلاعاتی شبیه می ند، دادههای توصیفی است. این دادهها کاراکترهای آشنایی هستند که از کتابخانهها، پرسش نامهها، مصاحبهها و نظایر آن به دست میآیند و مانند همه بانکهای اطلاعاتی دیگر، محتوای فیلدها و رکوردها را تکمیل میکنند. اما آنچه GIS را ازسیستم های اطلاعاتی دیگر متمایز می سازد و به آن قدرت و ویژگی خاص می بخشد، داده های مکانی است. داده های مکانی ممکن است اولیه (نظیر ثبت روزانه هواشناسی در منطقه اسکی) یا ثانویه (مانند نقشه های ناهمواری های زمین) باشند ولی در هر حال در قالب سه بعد زمانی، موضوعی و مکانی می گنجد. مثلا” یک حادثه سقوط بهمن، در زمان و مکان مشخصی صورت می گیرد و موضوع آن نیز مشخص است. (تمرتاش وهمکاران، ۱۳۸۹)
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
پیدایش کامپیوتر با سرعت و دقت زیاد در نگهداری، پردازش و استخراج نتایج، کاربران را بر آن داشت تا از جهت طراحی و پیاده سازی سیستم های مکانیزه به طور عام و تدوین سیستم های اطلاعات جغرافیایی استفاده نمایند. سیستم اطلاعاتی جغرافیایی مجموعه ای است سازمان یافته از سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر، داده های جغرافیایی و مدیریت این داده ها که به طور موثری به منظور دریافت ذخیره، بهنگام سازی، آنالیز و نمایش انواع مختلف اطلاعات مرتبط جغرافیایی طراحی شده اند. از ویژگی های این سیستم ها میتوان سرعت، دقت و قابلیت بالا را ذکر کرد که به منظور ذخیره سازی سریع و دقیق داده های مکانی همراه با داده های توصیفی و ایجاد پایگاه اطلاعاتی در موارد مختلف مطالعاتی، طراحی، اجرایی، نگهداری و بهره برداری مورد استفاده قرار می گیرند.
بازیابی سریع قسمت های مختلف نقشه، جستجو و دستیابی به موقعیت مکانی عوارض با استفاده توصیفی و بالعکس، همپوشانی لایه های مختلف اطلاعاتی امکان نگهداری داده ها به صورت سه بعدی، امکان تجزیه و تحلیل پیچیده و دقیق، امکان ارائه خروجی های مختلف و همچنین امکان بهنگام سازی داده ها از جمله قابلیت های این سیستم می باشد. سیستم های اطلاعاتی جغرافیایی مانند هر سیستم دیگر متشکل از چند جزء می باشد. در این صورت می توان به موارد زیر به عنوان اجزاء اصلی سیستم اشاره کرد:
❖ نرم افزار شامل سیستم مدیریت پایگاه داده ها و نرم افزارهای کاربردی برای ایجاد ارتباط بین داده های مکانی و توصیفی، ذخیره سازی بازیابی داده ها، تجزیه و تحلیل آنها و…
❖ سخت افزار شامل کامپیوترهای شخصی قابل حمل و کامپیوترهای بزرگ
❖ نیروی انسانی متخصص در علوم نقشه برداری، فتوگرافی و GIS , GIS متخصص در پایگاه داده ها، متخصص در جمع آوری، تجزیه و تحلیل و تبدیل اطلاعات برای تبدیل بانک های اطلاعاتی
از مؤلفه های اساسی یک GIS می توان به ورود داده ها اشاره داشت. جمع آوری داده های ورودی به GIS می تواند از منابع مختلف صورت گیرد. به بیان دیگر GIS دارای تنوع در پذیرش داده های ورودی است. منابع جمع آوری داده ها عبارتند از: اطلاعات سنجش از دور، عکس برداری هوایی و تبدیل عکس به نقشه کاملا رقومی، مدارک و نقشه های موجود و…
از مزایای GIS می توان کاربرد آن را در سیستم حمل و نقل کشورها ذکر نمود. از آنجایی که سیستم حمل و نقل اثر فراوانی بر زندگی اجتماعی و اقتصادی یک کشور دارد کاربردهای GIS در حمل و نقل توجه قابل ملاحظه ای از سوی استفاده کنندگان و توسعه دهندگان سیستم های اطلاعاتی جغرافیایی پیدا کرده است. از آنجا که بخشی از راه ممکن است از لحاظ طبقه بندی راه با دیگر بخش های آن متفاوت بوده ولی از نظر کیفی یکسان باشد، نشان دادن این مورد به صورت همزمان در GIS یکی از محاسن آن به شمار می رود.
به طور کلی از مهمترین مزایای GIS توانایی تجزیه و تحلیل انواع مختلف داده های مربوط به زمین و عوراض روی آن به طور یکجا و یکپارچه برای رسیدن به نتیجه مورد نظر می باشد. به خصوص در حمل و نقل می توان به کاربردهای GIS در زمینه های زیراشاره نمود. (تمرتاش وهمکاران، ۱۳۸۹)
الف ) ایمنی راه ها
در سسیستم مدیریت ایمنی راه ها تمام عوامل مؤثر در ایمنی حمل و نقل در یک سیستم قرار گرفته است و در جهت افزایش سطح ایمنی در قالب استراتژی اهداف و برنامه های مشخص تنظیم می گردد.
نمودار تصادفات منجر به فوت و جرح و یا نمودار تصادفات وسائل نقلیه با عابرین پیاده و دوچرخه سوار در دوره زمانی حاضر از موارد استفاده از سیستم های مذکور می باشد. نقشه های مربوط به تصادفات عابرین پیاده و دوچرخه سواران به طراحان امکان می دهد تا پیرامون امکانات روشنایی، وضعیت پیاده رو ها، علامت گذاری افقی و عمودی را هها در مناطق حادثه خیز، مطالعه نمایند. نتیجه تمام این بررسی ها منجر به ارتقاء سطح ایمنی حرکت در راه های شهری و بین شهری می گردد.
ب ) سیستم های هوشمند حمل و نقل : ( Intelligent Transportation System)
سیستم های هوشمند حمل و نقل(ITS) مجموعه ای از بکار گیری فن آوری های روز نظیر دوربین دیجیتال، سیستم های موقعیت یاب GPS و الگوریتمهای هوشمند و سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) است که امروزه جایگزین سیستم های سنتی و دستی گذشته شده و راهکاری را برای بهبود وضعیت ترافیک، افزایش ایمنی و کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا فراهم می آورد. بعلاوه جی ای اس (GIS) توانایی پیش بینی تعداد و محل دوربین های کنترل ترافیک و تابلو های پیام پذیر را با تحلیل داده ها ی حجم تردد فراهم می آورد.
ج ) زمان بندی چراغهای راهنما :
با ایجاد ارتباط هم زمان میان سیستم های هوشمند شمارش وسایل نقلیه در تقاطع ها با پایگاه اطلاعات GIS سیستم توانایی انجام زمان بندی همزمان تقاطع ها را خواهد داشت. پایگاه اطلاعات غیر از اطلاعات همزمان ترافیک، اطلاعات مربوط به ترافیک متوسط روزانه، حجم اوج صبح و حجم اوج عصر آمار گردش در تقاطع ها و آمار حجم تردد ساعتی را نیز دارا می باشد. با این اطلاعات و مشخصات وضعیت هندسی راه ها مانند فاصله تقاطع ها، عرض راه ها و سایر اطلاعات میتوان زمان بندی همزمان چراغهای راهنمائی تقاطع ها را به بهترین وجه انجام داد.
از دیگر فوائد استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی ( GIS ) می توان به موارد زیر اشاره کرد:
-
- کاهش زمان و تسهیل جمع آوری اطلاعات مربوط به حمل و نقل ترافیک
-
- ایجاد روشی ساده جهت گردآوری اطلاعات برای پایگاه داده ها
-
- ایجاد روشی ساده جهت بهنگام نمودن ( به روز کردن ) اطلاعات برای پایگاه داده ها
-
- افزایش دقت داده ها
-
- افزایش بهره وری نیروی انسانی بخش های مختلف
-
- ارتقاء سطح روند تصمیم گیری
-
- نشان دادن موقعیت نصب علائم کنترل ترافیک و پیشنهاد موارد لازم جهت نصب علائم جدید
-
- بررسی سیستم روشنائی راه ها
-
- بررسی مسیر راه آهن شهری و ابنیه مربوط به آن
- سیستم نگهداری روکش راه ها