۷
۴۶%
۱۵
دانشجویان ضعفهای زیر را برای روش تدریس مشارکتی بیان کردند:
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
عدم هماهنگی استادان در فرایند تدریس (طراحی درس، اجرا و ارزشیابی)
۶۰%درصد از دانشجویان بر این عقیده بودند که استادان در فرایند تدریس با هم هماهنگ نیستند و در مواردی ناهماهنگی استادان باعث میشود تا مطالبی که باید با پیوستگی و رعایت همپوشی مباحث مطرح و ارائه شود کاملا پراکنده و از هم گسیخته مطرح شود و دانشجویان احساس سردر گمی و نارضایتی کنند و هیچ مطلب منسجمی را از استادان دریافت نکنند. علاوه بر این معتقدند که در مرحله ارزشیابی هر کدام از استادان سعی دارند تا یزنامهها یخود را اجرا کنند و در نتیجه دانشجویان در اکثر اوقات به جای پرداختن به کارها ی پژوهشی و مقالهای دانشجویی وقت خود را باید برای امتحانات متعددی که هر کدام از استادن برگزار میکنند صرف کنند.
افزایش حجم مطالب برای امتحان
۶۶%درصد از دانشجویان بیان کردند که این شیوه تدریس باعث میشود تا حجم مطالب برای امتحان افزایش یابد. مخصوصا زمانیکه استادان هیچگونه همکاری و تعامل و گفتگویی از قبل ندارند و حاضر نیستند که در برنامهها بخود تعدیل و تغییری را انجام دهند. در چنین مواقعی دانشجویان با حجم بالایی از مطالب برای ۷۳/ امتحان و همچنین انتظارات بالای استادان مواجه میشوند. در این صورت اگر نتوانند به راحتی پاسخگوی انتظارات استادان باشند دچار تنش و ناراحتی و اضطراب میشوند.
افزایش حجم تکالیف و پایین امدن کیفیت کارهای دانشجویان
۷۳%درصد از دانشجویان معتقد بودند که ناهماهنگی استادان اعث میشود تا هر کدام تکالف جداگانهای برای دانشجویان تعیین کنند و با توجه به زمان محدود دانشجویان برای انجام تکالیف باعث میشود تا دانشجویان نتوانند بر انجام با کیفیت تکالیف متمرکز شوند و به انجام چند کار متعدد و با کیفیت پایین سوق داده شوند.
ناتوانی دانشجویان برای انجام برنامهریزی برای کل ترم
۳۳% درصد از دانشجویان بیان کردند که مایل هستند از ابتدای ترم برای کل ترم برنامهریزی کنند و زمان مورد نیاز برای انچام کارها را ازقبل مشخص سازند چه اینکه اکثر دانشجویان تحصیلات تکمیلی علاوه بر تحصیل، مشاغل دیگری نیز دارندو برای رسیدگی به امورات خود نیاز به برنامهریزی دارند تا قادر باشند تکالیف خود را در موعد مقرر به انجام رسانند. این در حالیست که چون یکی از استادان در شروع ترم در کلاس حاضر میشوند و برنامهها ی خود را تشریح میکند ای تنش و اضطراب باقی میماندکه آیا میتوانند خود را با برنامههای استاد دیگر که در پایان نیم ترم دیگر تدریس خود را آغاز میکند سازگار کنند و تکالیف را به موقع آماده کنند.
جدول (۴-۴): جمع بندی نتایج مصاحبه با دانشجویان درباره نقاط ضعف روش تدریس مشارکتی
تعداد مصاحبه شوندهها
پاسخ ها
فراوانی
درصد
جمع
۱- عدم هماهنگی استادان در فرایند تدریس (طراحی درس، اجرا و ارزشیابی)
۹
۶۰%
۱۵
۲- افزایش حجم مطالب برای امتحان
۱۰
۶۶%
۱۵
۳-افزایش حجم تکالیف و پایین امدن کیفیت کارهای دانشجویان
۱۱
۷۳%
۱۵
۴-ناتوانی دانشجویان برای انجام برنامهریزی برای کل ترم
۵
۳۳%
۱۵
۴-۲ قسمت دوم: تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه
در این قسمت ابتدا به معرفی نمونه آماری پژوهش پرداخته میشود.
جدول (۴-۵): توزیع دانشجویان برحسب گروه آموزشی