۱۴
کشف سوابق بالقوه ظرفیت جذب و تاثیر آن بر عملکرد
آندریا فسفوری و جوزف آتریبو
۲۰۰۸
اکتساب، ادغام، انتقال، اکتشاف
۱۵
فعالیت نوآوری، استفاده از ابزار مناسب و ظرفیت جذب
آنا آربوسا و گرما کندرس
۲۰۰۷
شناسایی، ارزیابی، استفاده
۱۶
تاثیر ظرفیت جذب بر نوآوری استراتژیک
لیزلر برگمن
۲۰۰۶
شناسایی، ادغام، انتقال
۱۷
چارچوبی برای ارزشیابی ریسک پروژه ها بر اساس ظرفیت جذب
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
مایکل جی کولار و مایکل جی گالیوان
۲۰۰۶
اجتماعی سازی، اکتساب، انتقال، استفاده
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱- مقدمه:
تحقیق را می توان تجزیه و تحلیل و ثبت عینی و نظام مند مشاهدات کنترل شده تلقی نمود. این روش نظام مند در نهایت به پروراندن قوانین کلی، اصول، نظریه ها و همچنین به پیش بینی و یا احتمالاً به کنترل نهایی رویدادها منجر می شود (خاکی، ۸۷:۱۳۸۸). تحقیق همچنین عبارت است از کشف واقعیات جدیدی که به ما کمک می کند تا درصدد حل و ارائه راهکارهای مقابله با مشکل موجود برآییم (سکاران، ۶:۱۳۹۱).
در عرف، روش را مجموعه شیوه ها و تدابیری دانسته اند که برای شناخت و برکناری از لغزش بهکار می رود. دستیابی به هدفهای علم یا شناخت علمی میسر نخواهد بود، مگر زمانی که با روششناسی درست صورت پذیرد. به عبارت دیگر تحقیق از حیث روش است که اعتبار مییابد، نه موضوع تحقیق. پژوهشگر باید توجه داشته باشد که اعتبار دستاوردهای تحقیق به شدت تحت تأثیر روشی است که برای تحقیق خود برگزیده است (خاکی، ۱۵۵:۱۳۸۸). از اصطلاح روش تحقیق معانی خاص و متمایزی در متون علمی استنباط می شود. بهترین تعریفی که با آنچه مدنظر ما است مطابقت می کند چنین است «روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزار و راههای معتبر (قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به مشکلات است». به صورت کاملتر روش تحقیق علمی نیز به این صورت تعریف می شود: کلیه وسایل و مراجع جمعآوری سیستماتیک اطلاعات و تجزیه و تحلیل منطقی آنها برای دستیابی به یک هدف معین، که این هدف کشف واقعیت است (خاکی، ۲۰۱:۱۳۸۸). به کارگیری فنون پایهای آمار در بررسی صحت و سقم فرضیات، یکی دیگر از جنبه های کاربرد این علم در گستره مدیریت است. محقق مدیریتی، امروزه بسیاری از فرضیات خود را با فنون آماری محک میزند و صحت روابط متغیرهای آن را با رویکرد آماری بررسی می کند. اعتبار و پایایی همه تحقیقهای پرسشنامهای و مصاحبهای با بهره گرفتن از فنون آماری سنجیده می شود. ضرورت تصمیم گیری منطقی و اساسی در دنیای متلاطم امروز، اهمیت آمار و فنون را بیش از پیش آشکار کرده و استفاده از آن را اجتناب ناپذیر می نماید (آذر و مومنی، ۵- ۳: ۱۳۸۳). در این فصل از پایان نامه به قسمت اساسی فرایند تحقیق یعنی روشهای مورد استفاده در تحقیق جهت بررسی جامعه آماری و تعیین روشهای نمونه گیری و حجم نمونه، همچنین روشها و ابزار مورد استفاده جهت گردآوری اطلاعات و روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده پرداخته می شود. همچنین روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات (پرسشنامه) نیز موضوع دیگری است که در این فصل به آن پرداخته خواهد شد.
۳-۲- فرایند اجرای تحقیق:
با توجه به ساختار سازمانی پیچیده و گستردگی سطوح مدیریتی و سطح اختیارات و تنوع شغلی در صدا و سیمای استان گیلان و همچنین علاقه شخصی، موضوع تحقیق و جامعه آماری تحقیق انتخاب شده است. از طریق جستجو در سایتهای معتبر علمی، اقدام به دریافت اطلاعات جهت ادبیات نظری متغیرها شد و همچنین با بیان مسائل و مشکلات پیشرو در خصوص عدم وجود هر یک از متغیرها در سازمان، پروپوزال تنظیم شد و پس از تأیید پروپوزال و موضوع پژوهش، کار اصلی تألیف پایان نامه با جمعآوری مطالب از مقالات معتبر بین المللی و مجلات علمی معتبر و کتب داخلی و خارجی آغاز و با توجه به مولفههای هر یک از متغیرهای تحقیق و راهنماییهای اساتید راهنما ، و با تاکید بر استاندارد بودن، پرسشنامه پژوهش تنظیم گردید که پس از توزیع پرسشنامه در جامعه موردنظر و جمعآوری آنها، داده ها جهت تأیید یا رد فرضیات موجود در تحقیق، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در نهایت کار پژوهش با ارائه نتایج توصیفی و استنباطی و مقایسه نتایج به دست آمده با فرضیات تحقیق، و همچنین با بیان پیشنهادات برای محققین آتی به اتمام رسید.
۳-۳- روش تحقیق:
از نظر روش، این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی است که در این روش، همبستگی بین متغیرهای وابسته و مستقل نشان داده می شود. از لحاظ نوع نظارت و درجه کنترل، این تحقیق در زمره تحقیقات میدانی قرار دارد، چرا که محقق متغیرها را در حالت طبیعی آنها بررسی می کند و از لحاظ هدف، تحقیق در سطح تحقیقات کاربردی قرار دارد.
۳-۳-۱- جامعه و نمونه آماری:
جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدهایی که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند (مقیمی، ۲۹۴:۱۳۸۵). جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره آن ها بپردازد (سکاران، ۲۹۴:۱۳۹۱). جامعه مجموعه اعضای حقیقی یا فرضی است که نتایج پژوهش به آن انتقال داده می شود، چون امکان پژوهش درباره کلیه اعضای جامعه وجود ندارد از روش نمونه گیری استفاده می شود (دلاور، ۸۷:۱۳۸۸). گروه نمونه مجموعه کوچکی از جامعه آماری است مشتمل بر برخی اعضا که از جامعه آماری انتخاب شده اند. به عبارت دیگر، تعدادی از اعضای جامعه آماری (اما نه همه) که گروه نمونه را تشکیل می دهند (مقیمی، ۲۵۹:۱۳۸۵). از آنجایی که پژوهش پیرامون تمامی اعضای یک جامعه زمانبر بوده و از نظر هزینه مقرون به صرفه نیست، پژوهشگر ناچار است اقدام به نمونه گیری نماید (مقیمی، ۲۹۴:۱۳۸۵). دلایل استفاده از نمونه به جای جمعآوری داده ها از کل جامعه آماری این است که، عملاً غیر ممکن است اطلاعات را از هر عضو جمعآوری کرده یا او را مورد آزمایش قرار دهیم. حتی اگر امکان پذیر هم باشد، به لحاظ زمان، هزینه و سایر مسایل منابع انسانی مقدور نیست. مطالعه یک گروه نمونه به جای کل جامعه آماری، گاهی ممکن است منجر به نتایج معتبرتری شود، بیشتر به خاطر این که خستگی کمتری وجود خواهد داشت و از این رو خطاهای کمتری در جمع آوری اطلاعات پدید می آید مخصوصاً موقعی که اعضای جامعه آماری بسیار وسیع باشد (سکاران، ۲۹۷:۱۳۹۱). در تحقیق حاضر، جامعه آماری مورد مطالعه، واحدها و بخش های مختلف صدا و سیمای استان گیلان بوده و نمونه آماری مورد بررسی، تعداد ۳۲ واحد از ۶ معاونت و ۳ مدیریت مستقل میباشد که از طریق نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند و تعداد ۲۱۵ پرسشنامه بین کارشناسان این واحدها توزیع شده که تعداد ۲۰۵ پرسشنامه معتبر جمعآوری شده است. در نهایت، اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جامعه و نمونه آماری تحقیق به تفکیک معاونت ها و حوزه های مستقل در جدول شماره ۳-۱ آمده است.
لازم به ذکر است که روش تعیین حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول کوکران (توزیع متغیرهای نرمال) انجام شده است که به شرح زیر می باشد:
n= حجم نمونه
= اندازه متغیر مورد بررسی مطابق توزیع نرمال استاندارد با سطح عدم اطمینان
= میزان خطا
= واریانس جامعه (بر اساس متغیر مورد بررسی)
N= حجم جامعه
جدول ۳- ۱: جامعه و نمونه آماری به تفکیک معاونت های صدا و سیما