-
-
-
-
-
- شرح فرایند واحد الفین:
-
-
-
-
الف- بخش گرم[۳۴] :
نفتای سبک و سنگین پس از مخلوط شدن در مخزن روزانه TK-151(تانک) وارد شده و توسط پمپ P-160 به بخش گرم فرستاده می شود و پس از پیش گرم شدن تا دمای °C65 در مبدل E-151 وارد قسمت جابجایی[۳۵] کوره های شماره F-108الی F-101 می گردد (معمولاً ۷ کوره در سرویس و ۱ کوره در دیکیکینگ یا هات استندبای می باشد.)
پس از افزوده شدن بخار رقیق کننده به نسبت ۷/۰ و گازهای اتان و پروپان برگشتی از بخش سرد، در قسمت جابجایی کوره تادمای °C650 گرم می شود.
در برج T-151 ترکیبات آروماتیکی Quench Oil جداشده و پس از بازیابی حرارتی در مبدلهای دیگر و جداسازی حدوداً Ton / hr ۵/۲در Fuel Oil Stripper مجدداً در T-151 بعنوان جریان برگشتی[۳۶] به برج برگشت داده میشود و گازهای سبکتر به T-153 ارسال می گردد. دربرج T-153 آب خنککننده از بالا ریخته می شود و آب و بنزین همراه گازهای کراکینگ را به مایع تبدیل می کند. آب و بنزین درمخزن V-151 از یکدیگر جداشده و بخشی از بنزین برای جریان برگشتی برج شمارهT-151 و قسمتی هم به مبدل E-405 در بخش سرد می رود تا پس از مخلوط شدن با بنزین قسمت سرد خوراک واحدPGH[37] گردد.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
همانطوریکه قبلاً بیان شد برج T-153 برای خنک کردن جریان گاز کراکینگ به وسیله آب خنک کننده طراحی شده است. در این برج آب خنک کننده در سه سطح دمایی با گاز گراکینگ تبادل حرارت میکند. آب خنک کننده پس از عبور از خنک کننده های هوایی AE-151 از °C63 به °C50 میرسد ودر قسمت سینیدار برج مذکور روی گاز کراکینگ ریخته می شود. قسمتی از آب °C50 وارد مبدلهای نوع ، E-154 Plate Exchger شده و پس از تبادل حرارت با آب به °C32 رسید ورودی گاز کراکینک ریخته می شود. همچنین بخشی از آب°C32 پس از تبادل حرارت با پروپیلن در مبدل نوعKettle type ، E-155 بادمای°C9 روی گاز ریخته شده ودمای گاز را به°C12 می رساند.
۳-۷-۲- شرح فرایند واحد هیدروژناسیون بنزین پیرولیز :
خوراک این واحد بنزین پیرولیز خام وهیدروژن تولید شده در واحد الفین میباشد. فرایند واحد با راکتورهای هیدروژناسیون بنزین خام جهت پایدار نمودن آغاز میگردد. درمراحل بعد برش C7 ،C6 و C5 و برشهای سنگین از یکدیگر تفکیک میشوند. ۳ماده اول به عنوان محصولات اصلی واحد به مخازن ذخیره و برشهای سنگین به عنوان محصولات فرعی به واحد کورهها ارسال میشوند.
۳-۷-۳- شرح فرایند واحد پلیاتیلن سبک خطی[۳۸]
۱) بخش تولید کاتالیست
در این بخش دو نوع کاتالیست M10 , M11 در شرایط کاملاً مشابه و تجهیزات یکسان طبق Operating Manual تولید میگردد. تنها تفاوت این دوکاتالیست که از نوع زیگلر پیشرفته می باشند وجود دونور می باشد، کاتالیست M11 حاوی دونور DMF بیشتر می باشد.
۲) بخش تولید پریپلیمر
به علت آنکه کاتالیست ساخته شده مستقیماًقابل تزریق به بستر راکتور نمیباشد ، در این بخش به مقدار کمی در حضور اتیلن و هیدروژن پلیمریزه میشود تا هم به سهولت انتقال و تزریق به راکتور و هم به پایداری راکتور کمک کند . محصول این قسمت پریپلیمر نام دارد.
۳) بخش بازیافت حلال[۳۹]
در این بخش ، حلال مورد استفاده در تولید کاتالیست و پریپلیمر تصفیه میگردد ، در عمل تصفیه ، آب ، ذرات ریز و اجزاء سنگین موجود در حلال مصرف شده گرفته میشود . همچنین در این بخش ، بوتیل کلراید موجود در هگزان مصرف شده تخریب میگردد و از بین میرود. حلال مورد استفاده نرمال هگزان می باشد.
۴) بخش پلیمریزاسیون
۵) قسمت اکستروژن[۴۰]
پودر تولیدی حاصل از واکنش در قسمت پلیمریزاسیون به همراه افزودنیهای مختلفی که بصورت Master Batch پودر تهیه میشود وارد اکسترودر شده و پس از اکستروژن خواص مورد انتظار را دارا میگردد
۳-۷-۴- شرح فرایند واحد پلی اتیلن سنگین [۴۱]
این کارخانه شامل یک خط تولید پودر و دو خط تولید دانه پلی اتیلن سنگین شامل دانه سازی سفید وسیاه است . فرایند این واحد براساس دانش فنی و تجارب شرکت هوخست است با بهره گرفتن از کاتالیست، زیگلرناتا و فرایند بسپارش معلق[۴۲] ودر راکتورهای CFSTR پلی اتیلن سنگین تولیدمی شود برنامه تولید واحد شامل تولید ردههای گوناگون پلیاتیلن سنگین از جمله قالب تزریق[۴۳] ، قالب بادی، اکستروژن بادانسیته ۹۴۰% الی ۹۶۰% گرم بر سانتی متر مکعب و شاخص جریان مذاب MFI (5/190) از ۲% تاmin10 g/55 است.
کاتالیست موردنظر بسته به نوع رده پلی اتیلن سنگین در دونوع سیستم کاتالیستی بنامهای THB , THE تهیه و مصرف می شود که هر یک خواص متفاوتی را برای پلیمر ایجاد می کند. کاتالیست بصورت ذرات جامد معلق در هگزان می باشد. که در صورت غلیظ بودن با هگزان آنرا رقیق میتوان نمود پس از انتقال کاتالیست از ظرف تهیه به ظرف ذخیره آن ، از آنجا به ظروف تزریق فرستاده می شود. سپس توسط پمپهای تزریق به راکتورها پمپ می شود. تزریق کاتالیست به راکتورها همانند تزریق هگزان خالص و کوکاتالیست بطور پیوسته و از طریق مسیر هگزان مادر[۴۴] صورت می گیرد که این کار باعث رقیق شدن کاتالیست در هگزان قبل از ورود به راکتورها می شود.
واکنشهای رخ داده در واحد HD :
درصورت موازی بودن راکتور به واکنش کوپلیمریزاسیون اتیلن و ۱-بوتن درهر دو راکتور اتفاق میافتدودر صورت سری بودن راکتورها ، واکنش هموپلیمریزاسیون اتیلن درراکتور اول و درراکتوردوم واکنش کوپلمیریزاسیون اتفاق میافتد. نوع پروسه SLURRY بوده و تحت کاتالیست زیگلرنا واکنش به انجام میرسد. واکنشهای زیگلرناتا شدیداً گرمازا هستند.
۳-۷-۵- شرح فرایند واحد پلیپروپیلن (PP)
واحد PP شامل دو قسمت اصلی یعنی پلیمریزاسیون و اکستروژن یا دانهبندی میباشد .
در قسمت پلیمریزاسیون یک گروه پلیمر بنام هموپلیمر و دو گروه پلیمر به نامهای رندم کوپلیمر و کوپلیمر ضربهپذیر تولید میشود. در این میان چگونگی تولید هموپلیمر و رندم کوپلیمر از نظر تجهیزات ، ظروف و راکتورها مورد استفاده یکسان بوده و فقط در هنگام تولید رندم کوپلیمر مقداری اتیلن بر حسب نوع گرید تولیدی به واکنش اضافه میشود. ولی در هنگام تولید (کوپلیمر ضربه پذیر) علاوه بر راکتورها و مخازن و ظروف مورد استفاده در هنگام تولید گریدهای هموپلیمر و رندم کوپلیمر از راکتور ، کمپرسور ، برج و ظروف دیگر نیز استفاده میشود.
۳-۷-۶- شرح فرایند واحد بوتادین (BD)
واحد بوتادین (BD) جهت تولید سالانه ۲۶۹۶۰ تن محصول ۱و۳ بوتادین از خوراک C4 طراحی شده است .تکنولوژی این واحد تحت لیسانسس شرکت نیپونزئون[۴۵] و محصولات این واحد عبارتند از :
- ۱و۳بوتادین (محصول اصلی واحد)
- [۴۶]BBR: اجزای تشکیل دهنده این محصول جانبی حدوداً ۸۵% ایزوبوتیلن بوده و مقدار تولید آن ۲۲۵۰۰ تن در سال میباشد.
- ( C4 / C5) هیدروکربن سنگین[۴۷]:این محصول جریان خروجی از پایین برج شماره T-180 واحد بوده و این ماده جهت تامین ۱و۲ بوتادین مصرفی واحد پلی بوتادین رابر بهکار میرود.
۳-۷-۷- شرح فرایند واحد اتیلن اکساید و اتیلن گلایکول (EO/EG)
واکنش و شستشوی اکسید اتیلن
اکسیژن از محدوده بیرونی واحد (OSBL) بافشار۲۸ بار مطلق وارد شده و پس از عبور از فیلترهای اکسیژن (۳۲-FT 110 A/B) دردستگاه اختلاط ویژه باخوراک گازی راکتور مخلوط می شود (۳۲-X-110) ایستگاه اختلاط اکسیژن (OMS) شامل ولوهای تزریق اکسیژن بوده و این لوله ها عمود بر جریان گاز قرار گرفته اند و سوراخهای تعبیه شده برروی آنها مجوز خروج اکسیژن در جهت جریان گاز را می دهد. طراحی ایستگاه اختلاط اکسیژن طوری است که عمل اختلاط اکسیژن با گاز برگشتی بطور سریع و بدون هیچگونه افت فشاری انجام شود.
-
- اتیلن از محدوده بیرونی واحد با فشار ۶/۱۹بارمطلق وارد و فشار آن توسط کمپرسور اتیلن به ۲۶ بارمطلق افزایش پیدا می کنند. (۳۲-C-150 A/B) و جهت جذب مطلق ترکیبات سولفوره[۴۸] موجود در اتیلن وارد راکتور می گردد. سپس اتیلن عاری از سولفور باگاز برگشتی مخلوط می شود.
-
- غلظت حجمی اتیلن اکسیژن ورودی به راکتور به ترتیب ۲۵% و ۸% میباشد و غلظت دیاکسیدکربن را در گاز ورودی به راکتور را توسط سیستم جداسازی CO2 در حدود ۷% نگه میدارند همچنین غلظت آرگون و سایر ناخالصی ها نظیر نیتروژن و اتان که همراه بااکسیژن و اتیلن وارد سیستم می شوند در حدود ۱۳%می باشد. متان در ۵/۲ بار مطلق از طریق کمپرسور (C-320) Reclaim اضافه شده و غلظت آن در حدود ۴۷% حجمی می باشد. متان به صورت ،Ballast عمل می کنند.
۳-۷-۸- شرح فرایند واحد اتانل آمین