- معنویت محیط کار با مسخ شخصیت معلمان رابطه معناداری دارد.
- معنویت محیط کار با فقدان موفقیت شخصی معلمان رابطه معناداری دارد.
- بعد فردی-روان شناختی معنویت محیط کار با رضایت شغلی معلمان رابطه معناداری دارد.
- بعد فردی-پرورش روح معنویت محیط کار با رضایت شغلی معلمان رابطه معناداری دارد.
- بعد گروهی معنویت محیط کار با رضایت شغلی معلمان رابطه معناداری دارد.
- بعد سازمانی معنویت محیط کار با رضایت شغلی معلمان رابطه معناداری دارد.
- فرسودگی شغلی با رضایت شغلی معلمان رابطه معناداری دارد.
- خستگی عاطفی با رضایت شغلی معلمان رابطه معناداری دارد.
- مسخ شخصیت با رضایت شغلی معلمان رابطه معناداری دارد.
- فقدان موفقیت شخصی با رضایت شغلی معلمان رابطه معناداری دارد.
- جنسیت در رابطه معنویت محیط کار با فرسودگی شغلی معلمان تأثیرگذار است.
- جنسیت در رابطه معنویت محیط کار با رضایت شغلی معلمان تأثیرگذار است.
- سطح تحصیلات در رابطه معنویت محیط کار با فرسودگی شغلی معلمان تأثیرگذار است.
- سطح تحصیلات در رابطه معنویت محیط کار با رضایت شغلی معلمان تأثیرگذار است.
- سابقه کار در رابطه معنویت محیط کار با فرسودگی شغلی معلمان تأثیرگذار است.
- سابقه کار در رابطه معنویت محیط کار با رضایت شغلی معلمان تأثیرگذار است.
- وضعیت تأهل در رابطه معنویت محیط کار با فرسودگی شغلی معلمان تأثیرگذار است.
- وضعیت تأهل در رابطه معنویت محیط کار با رضایت شغلی معلمان تأثیرگذار است.
- مؤلفه های معنویت محیط کار پیش بینی کننده فرسودگی شغلی معلمان می باشند.
- مؤلفه های معنویت محیط کار پیش بینی کننده رضایت شغلی معلمان می باشند.
- بین جنسیت با فرسودگی شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد.
- بین جنسیت با رضایت شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد.
- بین سطح تحصیلات با فرسودگی شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد.
- بین سطح تحصیلات با رضایت شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد.
- بین سابقه کار با فرسودگی شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد.
- بین سابقه کار با رضایت شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد.
- بین وضعیت تأهل با فرسودگی شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد.
- بین وضعیت تأهل با رضایت شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد.
مقدمه
با توجه به اینکه انتخاب روش نادرست برای انجام تحقیق، از اعتبار نتایج حاصله می کاهد، بنابراین دقت در انتخاب روش پژوهش مناسب الزامی است. در این فصل پیرامون روش پژوهش، فرایند پژوهش، جامعه و نمونه آماری، روش نمونه گیری، ابزار گردآوری داده ها، روایی و اعتبار ابزار سنجش، و روش تجزیه و تحلیل داده ها بحث می گردد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۱- روش پژوهش
روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است، زیرا پژوهشگر با بهره گرفتن از پرسشنامه درصدد بررسی رابطه بین معنویت در محیط آموزشی مدارس مقطع متوسطه ناحیه ۱ شهرستان کرمان با فرسودگی شغلی و رضایت شغلی معلمان میباشد.
هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را اتخاذ نماید تا او را هرچه سریعتر، دقیقتر، آسانتر و ارزانتر در دستیابی به پاسخهای احتمالی کمک کند. این امر به هدفها، ماهیتهای موضوعات پژوهش و امکانات اجرایی محقق بستگی دارد (دلاور، ۱۳۸۸).
۳-۲- فرایند پژوهش
شکل ۳- ۱- گام های فرایند تحقیق
۳-۳- جامعه آماری
جامعه آماری عبارتست از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی (جهانی یا منطقهای) دارای یک یا چند صفت مشترک باشند (حافظ نیا، ۱۳۸۲). جامعه آماری تحقیق حاضر معلمان مقطع متوسطه مدارس دولتی ناحیه ۱ شهرستان کرمان در سال ۱۳۹۰ میباشد که حجم جامعه آماری در این پژوهش ۱۰۵۰ نفر (۶۶۸ معلم زن و ۳۸۲ معلم مرد) است.
۳-۴- روش نمونه گیری و حجم نمونه
با توجه به تعداد ۱۰۵۰ نفر از معلمان که کل جامعه آماری را تشکیل می دهند و با بهره گرفتن از فرمول کوکران، حجم نمونه برابر ۲۸۱ نفر برآورد گردید.
با توجه به احتمال ریزش افراد در هر طبقه، تعداد ۳۲۲ نفر (۲۰۵ معلم زن و ۱۱۷ معلم مرد) در این پژوهش شرکت داده شدند. از این ۳۲۲ نفر، ۱۱ نفر به علت کسب نمره کامل (نمره ۲۵) در سؤالات دروغ سنج، و ۵ نفر به علت ناقص بودن پرسشنامه ها از نمونه خارج شدند، و در نهایت ۳۰۶ نفر باقی ماندند.
نحوه محاسبه نمونه گیری با بهره گرفتن از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی متناسب با حجم طبقه به صورت زیر انجام گرفت:
لازم به ذکر است که جامعه مورد نظر به دو طبقه معلمان زن و معلمان مرد تقسیم شده، و متناسب با حجم هر طبقه، ۱۱۰ معلم مرد و ۱۹۶ معلم زن انتخاب گردید.
۳-۵- ابزار گردآوری داده ها
در تحقیق حاضر علاوه بر اینکه گردآوری بخشی از اطلاعات از طریق روش کتابخانهای صورت گرفته است، به منظور گردآوری داده های مورد نیاز از ۳ پرسشنامه کتبی استفاده شد.
۳-۵-۱- پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلچ
پرسشنامه فرسودگی شغلی برای معلمان که آن را مسلچ (۱۹۸۶)، از گروه پالوآلتو در کالیفرنیا تهیه کرده است، همان پرسشنامه فرسودگی شغلی خدمات انسانی می باشد (عزیزی، فیضآبادی و صالحی، ۱۳۸۷)، که سه بعد خستگی عاطفی، مسخ شخصیت، و فقدان موفقیت شخصی را می سنجد. پرسشنامه استفاده شده در این پژوهش شامل ۲۰ گویه و بر اساس مقیاس لیکرت است، که ۹ گویه مربوط به خستگی عاطفی، ۵ گویه متعلق به مسخ شخصیت، و ۶ گویه نیز مربوط به فقدان موفقیت شخصی می باشد. هر سؤال دارای ۵ گزینه است که طیف و امتیاز بندی به صورت کاملاً موافقم نمره ۵، موافقم نمره ۴، بی نظرم نمره ۳، مخالفم نمره ۲، و کاملاً مخالفم نمره ۱ می باشد، البته نمره گذاری در سؤالات منفی (سؤالات شماره۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳) برعکس است. نمره گذاری پرسشنامه فرسودگی شغلی در جدول ۳-۱ مشخص شده است. در ضمن پرسش های مربوط به متغیرهای جمعیت شناختی (شامل جنسیت، وضعیت تأهل، سابقه خدمت، مدرک تحصیلی، و سن) در ابتدای پرسشنامه طراحی شده است.