فرهنگآماریمجموعهنگرشوباورعمومیازآمار،چگونگیتولید،نشر،دستیابیوبهکارگیریاطلاعاتآماریدرجامعهاست. بهمنظورارتقایفرهنگآماریفعالیتهاییبهشرحذیلانجامشدهاست:
برگزاریمراسمبزرگداشتروزآماروبرنامهریزی؛
ارتباطبارسانهها؛
تشکیلموزهآمار؛
ارائهآخریندستاوردهاومحصولاتدرنمایشگاههاوکنفرانسها.
۲-۱۸-۲۴. تشخیصصلاحیتشرکتهاوکارشناسانمشاورآماری
تشخیصصلاحیتمشاورانآماراعمازحقیقیوحقوقی،براساسآییننامهتشخیصصلاحیتمشاورانبهشماره ۲۰۶۳۷/ت– ۲۸۴۳۷ هـمورخ ۲۳/۴/۱۳۸۳ مصوبهیئتمحترموزیران،ازدیگروظایفمرکزآمارایراناست. اینفعالیتبهمنظورافزایشمشارکتبخشهایخصوصیوتعاونیدرفعالیتهایآماری،درچارچوبسیاستهایبرنامهملیآمارکشورومحورچهارمازبرنامهتحولدرنظامآماریکشورانجاممیشودکهشاملمواردذیلاست:
صدورگواهینامهفعالیتآماری؛
بازدیدازشرکتهایآماریمتقاضیدریافتگواهینامهفعالیتآماری؛
تمدیداعتبارگواهینامهفعالیتآماری؛
تغییروضعیتصدورگواهینامهبهصورتالکترونیکی؛
ارائهفرمهایثبتوتمدیدگواهینامهازطریقسامانهدرگاهملیآمار.
۲-۱۸-۲۵. استقراروپیادهسازیدرگاهملیآمار
درگاهملیآماراولیندروازهدسترسیبهاطلاعاتآمارمرکزآمارایراناستوطیسال ۱۳۹۲ بیشاز ۲ میلیونبازدیدداشتهاست. بهمنظوربهروزنمودننسخهانگلیسیدرگاهملیآماربهمنظورارائهخدماتبهینهبهکاربرانبینالمللیدرزمینهتوسعهمحتوایآننیزاقداماتیبهشرحذیلصورتگرفتهاست:
ارائهتاریخچهمرکزآمارایرانبههمراهمعرفیچشمانداز،مأموریت،اهدافوسایرمواردمرتبطبامعرفیمرکز
قراردادنشاخصهایکلیدیکشور؛
ارائههشتشاخصکلیدیبرایهراستان؛
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
ارائهفرادادهطرحهاواقلامآماریهشتطرحآماری؛
ایجادآرشیوچکیدهنتایجطرحهایآماری؛
و ….
سامانههایشبکههایملیآمار،تعارفومفاهیمآماری،سالنامهآماری،حسابهایملی،سریهایزمانی،اطلاعاتمکانی،پارسنما،نقشهدهستانها،کتابخانهدیجیتال،فروشگاهمجازی،خدماتاطلاعرسانیبرایدرگاهملیآمارطراحیشدهاست.
۲-۱۸-۲۶. مستندسازیمدارکواطلاعاتآماری
۲-۱۸-۲۷. تهیهگزارشهایآماریوبررسیراهبردهایاقتصادی
۲-۱۸-۲۸. ایجادنظامرصد،شناخت،پایش،وارزیابینیازذینفعاندرسطحملیوبینالمللی
۲-۱۸-۲۹. محاسبهشاخصهایارزیابیکیفیتآماری
۲-۱۸-۳۰. انجامفعالیتهایبرنامهریزی،پایشواستقرارنظامهایمدیریت،مصرفمنابع
۲-۱۸-۳۱. تأمینزیرساختهایITبهمنظورتهیهوتولیدوانتشارآمارهایرسمیکشوروسامانههایکاربردی
۲-۱۸-۳۲. آموزشنیرویانسانیوتوانمندسازی
۲-۱۸-۳۳. جذبونگهدارینیرویانسانی
۲-۱۹. جایگاهقانونیارزیابیعملکرددرایران
نظامارزیابیعملکردبهصورترسمی،درسطحفردیوسازمانیازسال ۱۸۰۰ میلادیازطرفرابرتاوندراسکاتلنددرصنعتنساجیبرایاولینبارمطرحشدودرایراننیزباتوجهبهریشهفرهنگاسلامیآن،نظامارزیابیسابقهدیرینهداردولیمتأسفانهمتناسببااینپیشینه،توسعهمطلوبی نداشتهاست.
درایرانارزشیابی رابهصورتکلاسیک،خواجهرشیدالدینفضلالله- کهبیشازبیستسالمقاموزارتمغولهاراعهدهداربودهاست-دراواخرقرنهفتمهجریمطرحکردهاست.
بهلحاظتشکیلاتیبراینخستینباردرسال ۱۳۴۹ مقررشد،سازمانهایدولتیهمانطورکهدرارتشمعمولبودهاست،موردارزشیابیمستمرقرارگیرند. بدینمنظورسازمانیباعنوان«مرکزارزشیابیسازمانهایدولتی»درنخستوزیریتشکیلشدووزارتخانهآبادانیومسکن،اصلاحاتارضی،تعاونروستاییوآبوبرقراموردارزیابیقرارداد.
درسال ۱۳۵۲ باآغازبرنامهپنجمعمرانیودرجهتاجرایبهینهبندهشت،مادهپنجقانونبرنامهوبودجه،معاونتیتحتعنوانمعاونتارزشیابیسازمانهایدولتیتشکیلشد. درسال ۱۳۵۹ دفترارزشیابیسازمانهایدولتیدرسازماناموراداریواستخدامیکشورمنحلوبهدنبالآناقداماتمربوطبهارزیابیکاراییوعملکرددستگاههایاجراییتاسال ۱۳۷۶ متوقفشد. درسال ۱۳۷۹ پسازادغامدوسازمانبرنامهوبودجهواموراداریواستخدامیکشوروتشکیلسازمانمدیریتوبرنامهریزی،اینوظیفهبرعهدهدفترارزیابیعملکردسازمانمدیریتوبرنامهریزیکشوریگذاشتهشد(داریانی ورفیعزاده، ۱۳۸۴). برهمیناساس،سازمانمدیریتوبرنامهریزیکشوربهعنوانسازمانستادیتخصصیدولت،درپیاحساساینضرورتنسبتبهارزیابیعملکردسازمانهایدولتیوایجادواصلاحنگرشبهدفاتربازرسیهاطیبخشنامهایبهتاریخ ۲۸/۱۰/۸۱ عناویندفاتربازرسیبهشکایاتتغییردادووظائفوضوابطسازمانیجدیدیرابهوزارتخانههاومؤسساتدولتیابلاغنمود (اسدزاده، ۱۳۸۴).
۲-۲۰. تحلیلاهمیت–عملکرد
۲-۲۰-۱. مقدمه
هموارهگاماساسیدرتدوینبرنامههایبهبودکیفیت،شناساییادراکاتوانتظاراتدریافتکنندگانخدمتیاکالاازکیفیتخدماتیاکالاهاییاستکهدریافتمیکنند.یکیازمتداولترینروشهاجهتتعیینمیزانارضاینیازهاوخواستههاازطریقکالاهاوخدماتارائهشدهسازمانها،سنجشرضایتمشتریاست (آذر، ۱۳۹۲).
دراینفرآیند،شـناختاولویتهایبهـــبود،بهمنظورتخصیصبهـینهمــنابع،برایتمرکزبرفعالیتهایاصلاحی،بسیارضروریاستوهنگامیکهتلاشمیشودکیفیتخدماتورضایتمشتریافزایشیابد،تحلیلاهمیت-عملکردابزاریاثربخشوسودمندبرایاولویتبندیشاخصهایخدمتاست.
مدلیادشدهبهپژوهشگرانایناجازهرامیدهدکهبدوننیازبههماهنگیباچارچوبسنتیکیفیتدرمدلسروکوال،ساختارموردنظرخودرادرابعادکیفیتبهکارگیرند.
تحلیلاهمیت-عملکرد رابرایاولینباردرسال ۱۹۷۷ مارتیلاوجیمزجهتتحلیلعملکردصنعتاتومبیلسازیمعرفیکرد (آذر، ۱۳۹۲).
اینتحلیلبهطورهمزمانمهمترینویژگیهایتأثیرگذاربررضایتمشتریوهمچنینویژگیهایعملکردیضعیفسازمان را-کهبهبودسریع آنهاضروری است-معرفیمینماید.
پژوهشگرانتلاشکردهاندبااستفادهازرویکردهایمختلف،کاربردواعتبارنتایجبهدستآمدهازاینتحلیلراافزایشدهند.
رویکردهایتحلیلیمتفاوتدرتحلیلاهمیت–عملکرد:
-
- ترکیبتحلیلاهمیت- عملکردبامدلکانو (Pezeshki,2009) و (Matzler,2004)؛
-
- ترکیبتحلیلاهمیت- عملکردومجموعهفازی (۲۰۰۸,Deng)و(Wang,2011)؛
-
- استفادهازدامنهتأثیربهجایاهمیتدرتحلیلاهمیت- عملکرد(Back,2012) (Coghlan,2012)؛
-
- ترکیبشبکهعصبی،مجموعهفازیومدلکانودرتحلیلاهمیت–عملکرد(Deng,2009)؛
-
- ترکیبتحلیلاهمیت- عملکردباتکنیکدیمتلوشبکهعصبی(Hu H.-Y,2009) و (Geng,2012)؛
-
- ترکیبتحلیلاهمیت- عملکردباتکنیکدیمتلورگرسیونچندمتغیره (Ho L.-H,2012).
۲-۲۰-۲. تحلیلاهمیت - عملکرد
مدلIPAبهلحاظمفهومی،مدلیچندشاخصهاست (۲۰۰۴،Kitcharoen) وشاخصهاییکهقراراستتحلیلشوندمشخصگردند(Tyrrell,2004).هرمشخصهازدوبعداهمیت (importance) وعملکرد (performance) موردبررسیقرارمیگیرد. دادههایمربوطبهسطوحاهمیتوعملکردشاخصها،بررویشبکهایدوبعدیکهدرآن،محورyنشانگربعداهمیتومحورxنشاندهندهبعدعملکرداست،نمایشدادهمیشود (فتحیواجارگاه،۱۳۹۰).
شکل ۲-۵. ماتریساهمیت - عملکرد