تعداد سئوالات
دسته
۳۰
عوامل وابسته به برنامه ریزی مدیریت منابع انسانی
۱۳
عوامل وابسته به تشکیل تیم پروژه
۲۴
عوامل وابسته به توسعه تیم پروژه
۳۳
عوامل وابسته به مدیریت تیم پروژه
روایی سئوالات پرسشنامه
مقصود از روایی پرسشنامه آن است که ابزار اندازه گیری بتواند خصیصه و ویژگی که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه بگیرد. پیش از اطمینان نهایی به ابزارهای اندازه گیری و به کارگیری آنها در مرحله اصلی جمع آوری دادها، نیاز است که محقق از طریق عملی اطمینان نسبی به روا بودن بکارگیری ابزار مورد نظر و معتبر بودن آن پیدا کند. ابزار اصلی تحقیق در این مطالعه پرسشنامه می باشد، بنابر این نیاز است روایی محتوایی پرسشنامه مورد بررسی قرار بگیرد. یکی از روش های تعیین روایی محتوایی پرسشنامه ها، روایی صوری است از طریق نظر خواهی از متخصصین آن رشته نسبت به سئوالات پرسشنامه انجام می گیرد.(خاکی ۱۳۸۳).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
با توجه به اینکه برای طراحی پرسشنامه از سه منبعی که قبلاً هم ذکر شده بود (۱- نظرات متخصصین با تجربه و صاحب نظر و اساتید دانشگاهی، ۲- استفاده از مستندات فنی پروژه ها و۳- تحقیقات مشابه انجام شده در گذشته) استفاده شده است می توان گفت که روایی پرسشنامه ها از نوع صوری می باشد.
پردازش داده ها
پردازش داده ها بین دو مرحله جمع آوری پرسشنامه ها و تحلیل آنها انجام می گیرد و هدف آن آماده سازی داده ها برای تحلیل می باشد. در این مرحله ابتدا به ویرایش داده ها از قبیل حذف پرسشنامه های ناقص پرداخته می شود. پس از آن پرسشنامه ها بر اساس ویژگی های شخص پاسخگو از جمله نوع سمت(کارفرما، مشاور و پیمانکار)کدگذاری می شوند تا داده های آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند.
روش تجزیه و تحلیل داده ها
پس از توزیع پرسشنامه ها میان جامعه آماری مورد نظر و جمع آوری آنها، داده های خامی به دست
می آید که برای تعیین میزان تاثیر هر یک از عوامل موثر بر بهره وری و رتبه بندی آنها روش مناسبی نیاز است. یکی از روش های معمول برای تجزیه و تحلیل این گونه داده ها روش شاخص اهمیت نسبی،
می باشد که در تحلیل نتایج پرسشنامه از این روش استفاده شد. در این تحقیق علاوه بر روش شاخص اهمیت نسبی، روشی بر اساس منطق فازی به کار گرفته شده است و در نهایت نتایج این دو روش با هم مقایسه شده اند. در این بخش به توضیح این دو روش پرداخته می شود.
۴-۹-۱- روش شاخص اهمیت نسبی
از روش های معمول برای کمی کردن پاسخ های کیفی و رتبه بندی عوامل، استفاده از مقیاس لیکرت و به کارگیری روش شاخص اهمیت نسبی می باشد. با توجه به ۵ گزینه ای بودن پاسخ ها از مقیاس لیکرت با طیف ۱ تا ۵ استفاده می شود و به هر یک از پاسخ های بی اهمیت، کم اهمیت، متوسط،
پر اهمیت و بسیار پر اهمیت به ترتیب اوزان ۴،۳،۲،۱و۵ داده می شود.
برای رتبه بندی عوامل بر اساس روش شاخص اهمیت نسبی از رابطه (۴-۲) برای به دست آوردن درجه اهمیت هر عامل استفاده می شود:
(۴-۲)
که در آن وزنی است که پاسخگو به عامل مورد نظر می دهد که در اینجا عددی بین ۱-۵ می باشد، M بیشترین وزنی است که در اینجا برابر ۵ می باشد و N برابر تعداد افراد پاسخگو می باشد . در نهایت بر اساس بزرگی این شاخص می توان عوامل را رتبه بندی نمود.
۴-۹-۲- روش منطق فازی
استفاده از منطق فازی یکی از روش های نوین در تئوری عدم قطعیت می باشد. در این روش به راحتی و به طور مناسبی می توان متغیرهای زبانی را به متغیرهای عددی تبدیل نمود. به بیان دیگر در منطق فازی و با بهره گرفتن از اعداد فازی می توان پاسخ های کیفی پاسخ دهندگان را به پاسخ های کمی تبدیل نمود و در روابط ریاضی بکار برد. با توجه به این موضوع که در این تحقیق پرسشنامه ها با متغیرهای زبانی (بی اهیمت، کم اهمیت، متوسط، پر اهمیت و بسیار پر اهمیت) پاسخ داده شده اند، اعداد فازی برای وزن دهی و کمی نمودن پاسخ ها در نظر گرفته شده است.
۴-۹-۲-۱- مقدمه ای بر منطق فازی
منطق فازی در سال ۱۹۶۵ توسط پروفسور لطفی زاده در مقاله ای باعنوان «مجموعه های فازی» ارائه شد.(Zadeh 1965,8) وی در نظریه مجموعه های فازی، اصول و قوانینی را تعریف نمود که مجموعه های کلاسیک را نیز به عنوان یک حالت خاص از مجموعه های فازی در بر می گیرد. در مجموعه های کلاسیک تابع عضویت فقط مقادیر صفر یا یک را شامل می شود(یعنی یک شی ، یا جزء مجموعه ای هست یا نیست) ولی در مجموعه های فازی این تابع به صورت درجه عضویت بیان می شود. تابع عضویت در منطق فازی عددی بین صفر و یک می باشد که درجه عضویت یک عضو در مجموعه مورد نظر را نشان می دهد. در مجموعه کلاسیک، تابع عضویت تابعی است با دو مقدار صفر و یک می باشد. به عبارت واضح تر، یک عضو مانند X یا به مجموعه ای مانند A تعلق دارد، یا ندارد و از این دو حالت خارج نیست. ولی برای یک مجموعه فازی، تابع عضویت به صورت تدریجی تغییر می کند، یعنی مفهوم یا هست یا نیست را کنار گذاشته و از مفهوم میزان درجه عضویت (چقدر هست، چقدر نیست) استفاده می شود. در حقیقت محدوده یک مجموعه فازی مبهم و مشکوک است. به عنوان مثال اگر بخواهیم بین اعضای یک جامعه از نظر سنی مجموعه افراد نوجوان و مجموعه افراد جوان و مجموعه افراد مسن را تعریف کنیم، محدوده بین نوجوانی و جوانی و پیری را نمی توان به صورت دقیق مشخص کرد و هیچ محدوده صریح و مطمئنی برای ارزیابی وجود ندارد. نظریه مجموعه های فازی از همین مفهوم نشأت می گیرد. مثال های بسیاری مانند زشتی و زیبایی، خوبی و بدی، سردی و گرمی، دوری و نزدیکی وجود دارند که حتی در زندگی روزمره برای توضیح آنها معیار مشخصی وجود ندارد و از عبارات فازی استفاده می شود. نکته قابل ذکر این است که یک عضو از یک مجموعه فازی با یک درجه عضویت
می تواند به مجموعه های دیگری با درجه عضویت متفاوت (یا حتی مشابه) متعلق باشد. مثلاً یک رنگ که با درجه عضویت ۶/۰ متعلق به مجموعه فازی رنگ نارنجی است، می تواند با درجه عضویت ۵/۰ به مجموعه فازی رنگ زرد و با درجع عضویت ۳/۰ به مجموعه فازی رنگ قرمز تعلق داشته باشد.
مجموعه های فازی به صورت پیوسته یا گسسته قابل تعریف هستند. مجموعه های پیوسته با رسم تابع عضویت آن قابل نشان دادن می باشد. از توابع عضویت رایج که در مطالعات بسیار مورد استفاده قرار گرفته است می توان به اشکال مثلثی و ذوزنقه ای را نام برد.
۴-۹-۲-۲- اعداد فازی ذوزنقه ای
طبق تعریف عدد فازی Aدر دامنه اعداد حقیقیR ذوزنقه ای می باشد اگر تابع عضویت به صورت (۴-۳) تعریف شده باشد :(Dobuois and Prade, 1978,9)
(۴-۳)
که در آن - < c a b d < .
عدد فازی ذوزنقه ای به صورت (a,b,c,d) نشان داده می شود. مقدار x در بازه [a,b] بیشترین درجه عضویت یعنی را دارا می باشد و محتمل ترین ناحیه می باشد. c و d حد بالا و پایین داده ها می باشد و کمترین تعلق یعنی تعلق صفر را دارا می باشد.