همسرشان امام علی (علیهالسلام) و فرزندانشان لؤلؤ و مرجان قرآن، ادامهدهندهی نسل کوثر و سید جوانان اهل بهشت[۲۰۸] و دخترانشان، مانند خود او، مدافع حریم امامت بودند.
۲-۲-۴- جایگاه حضرت (سلامالله علیها) در روایات اهل سنّت
در منابع تفسیری، روایی، رجالی و تاریخی اهل سنّت صدها روایت در شأن و منزلت حضرت فاطمه (سلامالله علیها) دیده میشود. در اینجا به نمونهای بسیار کوتاه از آنها اشاره میکنیم:
-
- ازدواج حضرت فاطمه (سلامالله علیها) به امر خداوند
در منابع اهل سنّت روایات زیادی از بزرگانی همچون امام علی (علیهالسلام)[۲۰۹]، عبدالله بن مسعود[۲۱۰]، عمر بن خطاب[۲۱۱]، سنان شفعله[۲۱۲] و انس در این خصوص نقلشده است.
-
- اولاد حضرت فاطمه (سلامالله علیها) ذرّیه ی پیامبر (صلیالله علیه و آله)
او در عالم بشریت تنها کسی است که اولادش، ذرّیه ی پیامبر هستند. در روایت عاصم به بهدله آمده است:
در مجلسی، حجاج، ذرّیه بودن امام حسین (علیهالسلام) را برای پیامبر (صلیالله علیه و آله) انکار کرد؛ اما یحیی بن یعمر او را ذرّیه ی حضرت دانست و پس از تهدید حجاج، برای اثبات آن به آیات ۸۴ و ۸۵ سورهی انعام استشهاد کرد که خداوند حضرت عیسی (علیهالسلام) را از ذرّیه ی آدم معرفی کرده است، درحالیکه حضرت عیسی (علیهالسلام) پدر نداشت و از طرف مادر خود حضرت مریم به آدم میرسد[۲۱۳].
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
-
- حضرت فاطمه (سلامالله علیها) سرور زنان دوجهان (سیده نساء العالمین)[۲۱۴].
-
- غضب فاطمه (سلامالله علیها) غضب خدا و رضای او رضای خدا
پیامبر خدا (صلیالله علیه و آله) فرمود:
«یا فاطمه، ان الله یعضب لغضبک و یرضی لرضاک؛ ای فاطمه، بیشک خداوند از غضب تو غضبناک و از رضای تو راضی میشود»[۲۱۵].
در این زمینه روایات مختلفی بهویژه در دفاع از پیامبر (صلیالله علیه و آله) در مقابل ابوجهل وجود دارد.
-
- حضرت فاطمه (سلامالله علیها) در محشر
در منابع اهل سنّت، روایات مختلفی از بزرگان، همچون امام علی (علیهالسلام)، عایشه، ابوسعید، ابوهریره، ابوایوب، سوید بن عمیر، بریده، ابن عمر و دیگران نقلشده که پیامبر گرامی اسلام (صلیالله علیه و آله) فرمود: «اهل محشر به دستور خداوند، چشمان خود را میبندند تا حضرت فاطمه (سلامالله علیها) از صحرای محشر عبور کند.»[۲۱۶]
۳-۲-۴- جایگاه حضرت فاطمه (سلامالله علیها) نزد عالمان اهل سنّت
در اینجا به ذکر دو مورد دراینباره بسنده میکنیم:
-
- آلوسی میگوید: در حدیث آمده است: «ان الفاطمه ابتول افضل نساء المتقدمات و المتاخرات». با این حدیث، افضل بودن فاطمه (سلامالله علیها) بر تمام زنان ثابت میشود؛ زیرا او روح و روان رسول خدا (صلیالله علیه و آله) بود. ازاینرو بر عایشه نیز برتری داشت[۲۱۷].
-
- ابن الجکنی میگوید: «بنابر قول صحیحتر، فاطمه از همه زنان افضل است».[۲۱۸]
۴-۲-۴- جایگاه حضرت فاطمه (سلامالله علیها) در آیات
بر اساس منابع تفسیری و حدیثی اهل سنّت، تقریباً صد و سیوپنج آیه در چهلونه سوره بهنوعی دربارهی حضرت فاطمه (سلامالله علیها) است. البته این تعداد غیر از آیاتی است که در منابع شیعه ذکرشده است. دو سوره، یعنی دهر و کوثر هم بهطور کامل در شأن فاطمه (سلامالله علیها) نازلشده است.
همهی آیات و سورههای نازلشده دراینباره در چهار دسته جای میگیرد:
-
- اسباب نزول: یعنی آیاتی که حضرت فاطمه (سلامالله علیها) سبب نزول آن بوده است.
-
- شأن نزول: یعنی آیاتی که در شأن آن حضرت نازلشده است.
-
- جری و تطبیق: یعنی آیاتی که حضرت فاطمه (سلامالله علیها) بهعنوان مصداقی از آن اراده شده است.
-
- بطن: یعنی آیاتی که حضرت فاطمه (سلامالله علیها) بهعنوان باطن آن موردنظر است.
۵-۲-۴- سیمای حضرت فاطمه در کشفالاسرار
فاطمه زهرا (علیها السلام) دختر پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله)، سیمای پرفروغ ایمان، نمونهی روشن تقوا و اسوه ی تمامعیار زن مسلمان است. در فضیلت آن بانوی بزرگوار، نویسندگان مذاهب اسلامی روایتها آوردهاند که هر یک بیانگر گوشهای از عظمت روحی آن نور مبین و گوهر ثمین است. مسلمانان نیک نهاد عموماً و شیعیان شیفتهجان خصوصاً عشق محمّد و آل محمّد (صلی الله علیه و آله) را پیوسته در سویدای دل نهفته داشتهاند. در طول قرون با دل و جان به خاندان رسالت عشق ورزیده و جلوههای این مهرورزی را با خامه اخلاص رقم زدهاند.
ازجمله عالم نامور شیعه حسین بن علی بن محمّد بن احمد الخزاعی در تفسیر رَوضالجنان و رَوح الجَنان فی تفسیر القرآن علاوه بر مطالب متنوّع لغوی، فقهی، کلامی، ادبی در فضیلت خاتون دوجهان حضرت صدّیقه کبری (سلامالله علیها) روایتها آورده است، همچنین ذکر و نقل روایت از امامان «امام علی، امام حسن، امام حسین، علیبن الحسین، ابوجعفر محمد بن علی، جعفر بن محمّد الصادق، علیبن موسیالرضا (علیهمالسلام)» در تفسیر گرانقدر کشفالاسرار و عدّه الأبرار بیانگر علاقه و گرایش ابوالفضل رشیدالدین میبدی به آن انوار پاک است[۲۱۹].
پیوند ملکوتی
کلام میبدی
در فضیلت حضرت علی (علیهالسلام) بر دیگر خواستگاران فاطمه (علیها السلام) پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله) فرمود: «لَوْلا عَلیٌ لَمْ یَکُنْ لِفاطِمَه کُفو»[۲۲۰].
پیام ملکوتی همسری حضرت علی و فاطمه (علیهمالسلام) را فرشتهای شگرف به نام محمود به رسول اکرم (صلیالله علیه و آله) رسانید. پیامبر (صلیالله علیه و آله) پرسید: «یا محمود چهکار را آمدهای؟ گفت: «جئتک لِتزویج النور مِن النور؛ آمدهام تا نور را به نوردهی». گفتم: آن نور کدام است که او را به نور دهم؟ گفت: «تزویج فاطمهَ مِنْ علیّ؛ فاطمه (علیها السلام) را به علی (علیهالسلام) دهی که خدای تعالی این عقد را در آسمان ببست»[۲۲۱].
آنگاه فرمان آمد، «ای مقرّبان درگاه، ای خاصّگیان پادشاه، سورهی «هل اتی علی الانسان» برخوانید. ایشان همه به آوازی دلربای و الحان طربافزای سورهی «هل اتی» خواندن گرفتند و درخت طوبی بر خود بلرزید و در بهشت گوهر و مروارید و حلّهها باریدن گرفت»[۲۲۲].
روز بعد از ازدواج، وقتی زنان قریش برای تهنیت آمدند حضرت فاطمه (علیها السلام) جامهای فاخر بر تن داشت که آنان متحیّر بماندند گفتند: یا فاطمه این حلّه از کجا آوردی که همانا در دنیا نباشد و ما ندیدیم و نشنیدهایم؟ گفت: «هذا مِنْ عِنْداللّه؛ از نزد خداست»[۲۲۳].
رشیدالدین فضل اللّه میبدی در پیوند همسری حضرت علی (علیهالسلام) با حضرت فاطمه (علیها السلام) سخنان زیر را نیز میافزاید:
فرشتهای فصیح به نام راحیل بر منبری سپید برآمد و خدای را ثنا گفت. آنگاه خداوند ذوالجلال بیواسطه ندا کرد که: ای جبرئیل و ای میکائیل شما دو گواه باشید که من فاطمهی زهرا (علیها السلام) را به زنی به علی مرتضی (علیهالسلام) دادم. چون فرشته این بشارت را به حبیب خداداد آن حضرت مهاجر و انصار را خواندند و روی به علی (علیهالسلام) کردند و فرمودند: «یا علی چنین حکمی در آسمان رفت، اکنون من فاطمه (علیها السلام) دخترم را به چهارصد درهم کاوین به زنی به تو دادم»[۲۲۴].
میبدی در تفسیر سورهی فرقان در مورد ازدواج حضرت علی (علیهالسلام) و فاطمهی مرضیه (علیها السلام) سخن میگوید که در بالا به آن از زبان فصیح و کلام زیبای میبدی اشاره کردیم. ازدواج سیّده ی عالم یعنی پیوند نور با نور و انتقال زهره زهرا (علیها السلام) از بیت نبوّت به منزل امامت درواقع سرآغاز ظهور انوار پاک یازده گوهر تابناک برج امامت بود که باشکوهی الهی در زمین و شوری ملکوتی در آسمان برگزار شد.
حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) سیّده النّساء العالمین
حضرت زهرای مرضیّه در خانهی نبوّت و مرکز وحی تربیت شد. پدری چون پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله)، همسری چون علی مرتضی (علیهالسلام) و فرزندانی چون حسنین (علیهمالسلام) داشت.
کلام میبدی